Vuoden auto -palkinto on yksi autoteollisuuden tärkeimmistä palkinnoista Euroopassa, ja se on jaettu vuosittain vuodesta 1963 alkaen. Tällä kertaa Vuoden auto -ehdokkaita oli kaikkiaan 65. Niistä on nyt valittu seitsemän finalistia: viime vuonna finaaliin yltäneen ŠKODA Octavian jalanjäljissä ŠKODA ylsi nyt ENYAQ iV -mallilla loppukilpailuun. Palkintoraadissa on 61 autolehtitoimittajaa Euroopan 23 maasta. Raatilaisten maakohtainen lukumäärä riippuu maan automarkkinan koosta – Saksa, Ranska, Britannia, Italia ja Espanja ovat kukin saaneet raatiin kuusi paikkaa. Suomea raadissa edustaa Tekniikan Maailman tuottaja Velimatti Honkanen, joka toimii myös tuomariston pääsihteerinä. Palkinnonjakojuhla järjestetään helmikuun 2022 lopulla.
Täyssähköinen ŠKODA ENYAQ iV merkitsee tärkeää vaihetta Škodan malliston sähköistymisessä. ENYAQ iV -katumaasturi on ensimmäinen ŠKODA, joka pohjautuu Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan, ja se valmistetaan Škodan päätehtaalla Mladá Boleslavissa. ENYAQ iV on ainut MEB-pohjainen auto, jota Euroopassa valmistetaan Saksan ulkopuolella. ENYAQ iV on saatavissa taka- tai nelivetoisena, akkukokoja on kolme ja tehoversioita viisi (109‒220 kilowattia).
Valinta vuoden auto 2022 -finalistiksi on ŠKODA ENYAQ iV:n tuorein menestys: marraskuun alussa ENYAQ iV jo sai parhaan täyssähkö-katumaasturin Kultainen ohjauspyörä 2021 -palkinnon. Tämän lisäksi uutuus valittiin Vuoden Auto Suomessa 2022 finaaliin.