Škoda Auton pääjohtaja Klaus Zellmer: "Lähihistoriansa aikana Škoda Auto ei koskaan ole kohdannut yhtä suuria haasteita kuin viime vuonna. Vaikeasta ajasta huolimatta kehityksemme on jatkunut vakaana, mistä on kiittäminen asiakkaitamme kiinnostavaa ja nykyaikaista sähkö- ja polttomoottoriautojen tuotevalikoimaamme, sekä vahvaa, motivoitunutta henkilökuntaamme ja läheistä yhteistyötä kumppanimme KOVO-ammattiliiton kanssa. Olemme osoittaneet sinnikkyyttä, mikä nykyisessä nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä on tärkeämpää kuin milloinkaan aiemmin. Mallistomme sähköistämisen nopeuttamisella olemme hyvin valmistautuneet tulevien vuosien varalle ja jatkamme pyrkimyksiämme vahvistaa Tšekin tasavallan asemaa yhtenä autoteollisuuden ja autoilun sähköistymisen keskuksena. Markkinatilanne tulee vuonna 2023 säilymään epävakaina, mutta varovaisen optimistisesti uskomme tilanteen paranevan tulevina kuukausina. Strategiamme on jo osoittautunut toimivaksi ja tuotteemme ovat erittäin suosittuja. Siten meillä on vakaa pohja Škodan menestykselliselle toiminnalle vuonna 2023, jolloin tulemme muun muassa esittelemään uuden sukupolven Superbin ja Kodiaqin."
Myynnistä ja markkinoinnista vastaava Škoda Auton hallituksen jäsen Martin Jahn: "Viime vuonna toimitimme asiakkaillemme kaikkiaan 731 300 autoa ja yli kaksinkertaistimme toimitusmäärät Intiassa, joka on yksi kolmesta tärkeästä markkinastamme. Vuonna 2022 esittelemämme automallit ovat herättäneet suurta kiinnostusta. Uudella Fabia Monte Carlo -mallilla on ollut vahva aloitus, ja täyssähköinen Enyaq iV jatkaa suosionsa kasvattamista. Olemme yltäneet hyviin suorituksiin huolimatta koronaviruspandemiasta, puolijohdepulasta ja sodasta Ukrainassa. Haluan kiittää asiakkaitamme kärsivällisyydestä heidän jouduttuaan odottamaan uutta autoa pitkään. Teemme kaikkemme, jotta pystyisimme toimittamaan autoja nopeammin. Kiitoksen sanat haluan lausua myös kaikille yhteistyökumppaneillemme – erityisesti jälleenmyyjillemme – heidän erinomaisesta panoksestaan. Lopuksi muutama kohokohta nyt alkaneelta vuodelta: uuden sukupolven Kodiaq ja Superb sekä Kamiqin ja Scalan malliuudistukset. Samaan aikaan jatkamme sähköistymisemme vauhdittamista. Esittelemme kolme uutta täyssähköautomallia vuoteen 2026 mennessä ja lisää seuraa."
Škoda Auton tuotantomäärät vuonna 2022 (kappaletta, pyöristetyt automallikohtaiset luvut; +/- prosentit verrattuna vuoteen 2021):
Škoda Octavia 141 100; -29,7 %
Škoda Kamiq 96 300; -20,3 %
Škoda Kodiaq 94 500; -4,2 %
Škoda Fabia 92 700; -6,5 %
Škoda Karoq 87 700; -26,4 %
Škoda Superb 60 800; -8,0 %
Škoda Enyaq 53 700; +20,0 %
Škoda Scala 39 500; -17,9 %
Škoda Kushaq 26 800; +110,2 %
Škoda Slavia 20 900; -
Škoda Rapid 17,300; -72,8 %
Vahvan tulevaisuuden investoinnit
Škoda Auto vauhdittaa automallistonsa sähköistämistä ja investoi muutokseen: tulevina vuosina investoidaan 5,6 miljardia euroa lisää sähköistymiseen ja 700 miljoonaa euroa digitalisaatioon. Muutos on jo nähtävissä: Škoda esitteli kesällä 2022 uuden brändi-identiteetin ja sen myötä uuden muotokielen, uuden logon ja päivitetyn yritysidentiteetin (CI).
Škoda Auto jatkaa kansainvälistymistään ja on menossa mukaan Vietnamin markkinoille. Yhdessä paikallisen kumppanin Thanh Cong Motor Vietnam (TC Motor) kanssa Škoda Auto tuo ensimmäiset eurooppalaiset automallinsa Vietnamin markkinoille tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla.