Tuotannosta ja logistiikasta vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Michael Oeljeklaus: "Pilotointikeskus on Škodan tuotannon ja logistiikan, teknisen tuotekehityksen ja laadunvarmistuksen osastojen välinen liittymäpiste automallin sarjatuotannon käynnistämisen valmisteluvaiheessa. Tässä keskuksessa teemme tarvittavia valmisteluja, joilla taataan uuden automallin sarjatuotannon sujuva alkaminen. Huippunykyaikaisesti varusteltu uusi pilotointikeskus tarjoaa ihanteelliset valmiudet esimerkiksi monimutkaisten analyysien tekemiseen, erilaisten testien ja tarkastusten suorittamiseen sekä sarjatuotannossa tarvittavien koneiden, laitteiden ja työkalujen optimoimiseen".
Uusi pilotointikeskus on ŠKODA AUTON insinööreille kuin oma pieni autotehdas. Sen robottiasemissa hitsataan autojen korit, kokoonpano-osastolla kootaan autot, ja lopputarkastusta varten on myös oma alueensa. Virtuaalitodellisuuden laitteet ja 3D-tulostimet sisältyvät työlaitevarukseen. Laitteet ja prosessit on suunniteltu siten, että keskuksessa voidaan rakentaa ja testata yhtä hyvin polttomoottoriautomalleja, osittain sähköä voimalinjassaan hyödyntäviä automalleja ja täyssähköautoja. Kun uusi suunnitteilla oleva automalli täyttää tiukat laatuvaatimukset, se jatkaa matkaansa pilotointikeskuksesta – eli kyseinen automalli ja sen valmistusprosessit ovat sarjatuotantovalmiit.
Kaksikerroksinen rakennus on 22 metriä korkea ja lattiapinta-alaltaan 12 142 neliömetriä, mikä vastaa noin puoltatoista jalkapallokenttää. Se tarjoaa erinomaiset työskentelyolosuhteet keskuksen omille ja tehtaan muiden osastojen työntekijöille sekä myös vierailijoille. Luonnollisesti rakennuksessa on tarpeelliset kokous- ja koulutustilat sekä sähköautojen latauspisteet. Valotunneli luo parhaat olosuhteet esisarjatuotantovaiheen autojen esittelylle.
Keskuksen suunnittelussa on huomioitu mahdollisuudet tarvittaessa asentaa uusia monipuolisten työvaiheiden robottiasemia, jotta esisarjatuotantoautojen kokoonpanossa voidaan tulevaisuudessakin käyttää uusinta tekniikkaa.
Pilotointikeskuksen rakennusta käytettiin alun perin 1970-luvulla ŠKODA 100 -mallien puskureiden sähkösinkityksessä ja sittemmin varastona. Syyskuussa 2019 aloitettujen muutostöiden valmistuttua nyt aikataulussa rakennus on päässyt uuteen ja tehokkaaseen käyttöön. Uusi pilotointikeskus täyttää myös energiatehokkuuden vaatimukset. Ulkoseinät on kauttaaltaan lämpöeristetty huolella, ja ŠKODA AUTO käyttää koko rakennuksen valaistuksessa LED-valoja. Lisäksi kiinteistöön voidaan asentaa aurinkokennomoduulit.