Tuotannosta ja logistiikasta vastaava Škoda Auton hallituksen jäsen Andreas Dick: "Uuden Enyaqin tuotannon käynnistyminen on meille merkittävä hetki. Škodan ensimmäisenä MEB-perustekniikan sähköautona Enyaq on saavuttanut suuren suosion ja luonut sähköistymisellemme pohjan, josta edelleen hyödymme. Olemme mukauttaneet tuotantotekniikkaamme ja pystymme tekemään kumpaakin täyssähkömalliamme ja Octavia-malleja samalla linjalla. Enyaqin valmistaminen päätehtaallamme Mladá Boleslavissa korostaa sitoutumistamme Tšekin tasavaltaan. Se vahvistaa myös sitoutumistamme tehtaidemme pitkän aikavälin tulevaisuuden varmistamiseen, ja sillä tunnustamme vastuumme kotimaamme merkityksestä autoteollisuudelle Euroopassa."
Mukautuva autonvalmistus Mladá Boleslavissa
Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan perustuva uusi Enyaq tehdään huippunykyaikaisella tuotantolinjalla Škoda Auton Mladá Boleslavin tehtaan M13-hallissa rinnan Octavia-mallien sekä uuden kompaktikokoisen Elroq-sähkökatumaasturin kanssa. Škodan päätehdas on Volkswagen-konsernin ensimmäinen tehdas Euroopassa, jossa polttomoottori- ja sähköautomalleja tehdään samalla linjalla. Se mahdollistaa tuotannon nopean mukauttamisen markkinoiden tarpeisiin.
Elroqin, Enyaqin ja Octavian valmistamisen lisäksi Mladá Boleslavin tehtaalla tehdään akustoja MEB-perustekniikan sähköautoihin. Näitä akustoja asennetaan myös Volkswagen-konsernin muiden automerkkien sähköautoihin.
Uusi Enyaq: Euroopan myydyimpiin lukeutuvan sähköauton uudistukset
Uuteen Škoda Enyaqiin on tarjolla kaksi ajoakkua bruttokapasiteeteiltaan 63 kWh ja 82 kWh (netto 59 kWh ja 77 kWh). Pienemmän akun yhteydessä maksimiteho on 150 kW ja suuremman 210 kW. Malleissa Enyaq 60 ja Enyaq 85 on sähkömoottori taka-akselilla ja takaveto. Mallissa Enyaq 85x on lisänä sähkömoottori myös etuakselilla, joten se on nelivetoinen.
Aerodynamiikan parannusten, kuten etupuskurin optimoitujen Air Curtain -ilmanohjausaukkojen, uusien kevytmetallivanteiden sekä jäähdyttimen ja sen säleikön välisen tiivistyksen ansiosta, Enyaqin ilmanvastuskerroin on alkaen vain 0,245 ja Enyaq Coupén 0,225. Näiden parannusten myötä uuden Enyaqin ja uuden Enyaq Coupén WLTP-toimintamatkat ovat jopa yli 580 kilometriä.
Uudessa Enyaqissa on runsas vakiovarustus. Vakiovarusteita ovat esimerkiksi ohjauspyörän lämmitys sekä avaimeton keskuslukitus ja käynnistysjärjestelmä KESSY, joka sisältää keskuslukituksen avautumisen autolle tultaessa ja lukittumisen autolta poistuttaessa. Muita vakiovarusteista ovat muun muassa kolmialueinen Climatronic-automaatti-ilmastointi, Side Assist -kaistanvaihtovaroitin, ennakoiva ja mukautuva vakionopeuden säädin sekä liikenneruuhka-avustin.
Uusia lisävarusteisia toimintoja ovat esimerkiksi Etäohjattu pysäköinti ja Etäohjattu opetettu pysäköinti, jotka mahdollistavat auton pysäköinnin Bluetooth-yhteydellä MyŠkoda-sovellusta käyttäen. Auton sisutukseen on tarjolla kuusi designvalintaa, joissa jokaisessa on panostettu innovatiivisiin, ympäristövastuullisiin ja kestävän kehityksen mukaisiin materiaaleihin.
Lisätietoja sähköautojen eduista löytyy Volkswagen-konsernin internet-sivustolta ‘Enter Electric!’
Koko tiedote on luettavissa myös sivun oikean reunan PDF-tiedostosta.