Tuotannosta ja logistiikasta vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Michael Oeljeklaus: "Tämä päivä on Škodalle erityinen: MEB-akustojen tuotannon käynnistymisen myötä me valmistamme nyt täyssähköautojen tärkeintä komponenttia. Siten olemme jälleen saavuttaneet yhden tärkeän tavoitteen matkallamme kohti sähköllä liikkumista. Kiitän koko tiimiä, joka kuluneiden kuukausien aikana on tehnyt valtavasti työtä uuden tuotantolinjan pystyttämisessä. Noin 130 miljoonan euron investoinnin myötä pystymme nyt valmistamaan yli 250 000 MEB-akustoa vuodessa – Škodan täyssähköautoihin sekä muille Volkswagen-konsernin automerkeille. Päämäärämme on selvä: haluamme valmistaa sähköautokomponentteja tai täyssähköautoja kaikilla kolmella tehtaallamme Tšekin tasavallassa vuoteen 2030 mennessä".
ŠKODA AUTON komponenttituotannon johtaja Christian Bleiel: "Uusi MEB-akustojen tuotantolinjamme on alan huippua tehokkuudessa, automaatiossa, tarkkuudessa, puhtaudessa ja digitaalisuudessa. Monimutkaisen tuotantolaitosteknologian käyttöön ottamisessa olemme hyödyntäneet vuosikymmenten mittaan kerättyä asiantuntemusta ja kokemusta. Luotamme erittäin motivoituneeseen ja pätevään henkilöstöömme. Yhteistyössä VW-konsernin komponenttituotannon, yhteistyöyritystemme sekä alihankkijoidemme kanssa otamme nyt akustojen valmistuksen käynnistämisellä merkittävän askeleen kulkiessamme polttomoottoreista kohti sähköllä liikkumista. Seuraavan virstanpylvään saavutamme vuoden 2023 loppuun mennessä, kun tuotannon seuraava laajentamisvaihe saadaan käyntiin. Silloin valmistamme yli 380 000 akustoa vuodessa".
Mladá Boleslavin tehdas on ainut MEB-akustoja valmistava tehdas Euroopassa Saksan ulkopuolella: pienimmän kahdeksanmoduulisen akuston bruttokapasiteetti on 55 kWh (52 kWh netto) ja keskimmäisen yhdeksänmoduulisen 62 kWh (58 kWh netto). Suurimmassa akustossa on 12 moduulia ja 82 kilowattitunnin bruttokapasiteetti (77 kWh netto). Akustojen jokaisessa moduulissa on 24 akkukennoa. Niiden lisäksi akusto koostuu akkukotelosta, integroidusta jäähdytysjärjestelmästä, akunhallintajärjestelmästä ja liittimistä. ŠKODA AUTO valmistaa Mladá Boleslavin tehtaallaan myös muita sähköautokomponentteja: ladattavissa SUPERB iV- ja OCTAVIA iV -hybridimalleissa sekä muissa Volkswagen-konsernin ladattavissa hybridimalleissa käytettäviä korkeajänniteakkuja on valmistettu tällä tehtaalla syksystä 2019 alkaen.
Škodan sähköistymisen matkan vauhti kiihtyy uuden tuotantolinjan käynnistymisen myötä. Tulevaisuusstrategiansa NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030 yhtenä tärkeimpänä tavoitteena Škodalla on tämän vuosikymmenen loppuun mennessä valmistaa täyssähköautoja tai sähköautokomponentteja jokaisella kolmella tehtaallaan Tšekin tasavallassa. Tällä tavoitteella turvataan olemassa olevat työpaikat ja luodaan uusia. Vuosikymmenen loppuun mennessä ŠKODA ennustaa täyssähköautojen osuuden Euroopan myynnistään olevan markkinoiden kehittymisestä riippuen jopa 50‒70 prosenttia. Tämän saavuttamiseksi ŠKODA AUTO jatkaa automallistonsa sähköistämistä tulevina vuosina. Vuoteen 2030 mennessä mallisto laajenee vähintään kolmella täyssähköautolla, jotka kooltaan ja hinnaltaan sijoittuvat ENYAQ iV:n alapuolelle.