Škoda 130 RS viisikymmentä vuotta sitten: aikakautensa legenda

Mladá Boleslav 7. maaliskuuta 2025. Škoda Auto viettää tänä vuonna toimintansa 130-vuotisjuhlavuotta. Tälle vuodelle sattuu myös yksittäisiä juhlimisen aiheita: puoli vuosisataa sitten Škoda 130 RS esiintyi ensimmäisessä kisassaan Mostin radalla. Kansainvälisissä ralleissa ja ratakisoissa saavutettu menestysten ketju lunasti legendaariselle kilpa-autolle paikan moottoriurheilun historiassa. Sen perintö elää edelleen: RS-kirjainlogo koristaa Škodan nykymalliston sporttisimpia malleja. Škoda-museon prototyyppien ja urheiluautojen varastomuseossa toteutettavan erikoisnäyttelyn lisäksi Škoda haluaa juhlia tätä erityistä ja ikonista kilpa-autoa julkaisemalla muisteluvideon.
Teksti ja kuvat Škoda Auto

Škoda 130 RS on yksi ikonisimmista Mladá Boleslavissa tehdyistä autoista. Aikanaan sillä ajettiin monien kansainvälisten rallien ja ratakisojen voittoon. Edeltäjämalliensa Škoda 180 RS ja 200 RS vahvuuksille rakennetusta Škoda 130 RS:stä tuli erinomaisen dynaamisen ajettavuutensa ansiosta pian vahva haastaja asemansa jo vakiinnuttaneille kilpailijoille. Lukuisat voitot arvostetuissa kisatapahtumissa loivat autolle maineen tšekkoslovakialaisen moottoriurheilun voimatekijänä. Nyt kun sen ensimmäisestä kisasta tulee kuluneeksi 50 vuotta, kolme Škoda 130 RS -yksilöä on esillä Škoda-museon prototyyppien ja urheiluautojen varastomuseossa 27.4.2025 saakka.

Kansainvälisten rallien ja ratakisojen tähti

Vain kuukausi ensimmäisen, Mostin radalla huhtikuussa 1975 ajetun kisan jälkeen Škoda 130 RS coupé (tyyppi 735) ylsi vakuuttavaan tulokseen ensimmäisessä todellisessa kisailmeessään. Euroopan vakioautosarjan (European Touring Car Championship) Brnon osakilpailussa Škoda 130 RS:llä ajettiin kolmanneksi ja neljänneksi alle 2000-kuutioisten luokassa. Ensimmäinen saavutus loi pohjan 130 RS:n erittäin hyvälle menestykselle moottoriurheilussa. Sillä voitettiin Itä-Euroopassa sekä kansainvälisissä kisoissa, joissa se kohtasi kovat kilpailijat länsimaista.

Škoda 130 RS:n merkittäviin voittoihin lukeutuu luokkavoitto ja yleiskilpailun 12. sija Monte Carlon rallissa vuonna 1977. Toisen erittäin merkittävän menestyksen se saavutti yltämällä yleiskilpailun kahdeksanneksi Kreikan Akropolis-rallissa 1979. Vuonna 1981 se ylsi samaan ja osoitti siten vahvuutensa selvästi tehokkaampiin kilpailijoihinsa verrattuna.

Škoda 130 RS on kirjoittanut nimensä myös ratakisojen historiaan. Vuonna 1981 se voitti Euroopan vakioautosarjan mestaruuden – mikä on Škoda 130 RS:n suurin voitto – sijoituttuaan kolmella edellisellä kisakaudella tasaisesti kolmen parhaan joukkoon.

Katso muisteluvideo ikonisesta autosta (alla)

Menestyksen takana: kevyt rakenne ja erinomainen ajettavuus

Škoda 130 RS:n moottori oli nestejäähdytteinen, taakse asennettu nelisylinterinen työntötankomoottori, jonka iskutilavuus oli 1,3 litraa. Ajan mittaan moottorin teho kasvoi alkuperäisestä 113 hevosvoimasta ratakisa-auton 142 hevosvoimaan. Korin rakenteissa käytettyjen alumiinilevyjen ja lasikuitukomponenttien ansiosta kilpa-auto painoi vain 720 kiloa ja saavutti huippunopeudekseen 220 km/h.

Silti tämän Mladá Boleslavissa rakennetun auton todellinen vahvuus oli sen erinomainen ajettavuus ja tarkka ketteryys. Auton tasapainoisiin ominaisuuksiin pystyi luottamaan kaikissa tilanteissa, ja se reagoi luotettavasti myös kisapaineessa. Alkuperäisen tehdasspesifikaation mukaisia Škoda 130 RS -autoja valmistettiin lähes 200 kappaletta. Niiden lisäksi tehtaan toimittamista osista tehtiin yksityisesti kymmeniä autoja.

Ikonisen RS-logon perintö elää nykyisissä automalleissa ja moottoriurheilussa

Škoda 130 RS esitteli mallinimikirjaimet RS (Rally Sport), jotka siitä asti ovat löytyneet Škodan suorituskykyisimpien automallien nimistä. Siten moottoriurheiluperinne edelleen näkyy Škodan nykyisessä mallistossa.

Myös rallin maailmanmestaruussarjan WRC2-luokassa Škoda Fabia RS Rally2 -ralliauto kantaa nimessään RS-kirjaimia.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki