ŠKODA Fincyclingin tiimiin kuuluu 15–18 -vuotiaita nuoria pyöräilijöitä, joiden toivotaan polkevan tulevaisuudessa kansainväliselle uralle.

ŠKODA Fincycling kääntää päät, kun vauhdikas ryhmä harjoittelee Vanajanlinnan keväisissä maisemissa. Suomalaisen kilpapyöräilyn tahtia kirittää jo tuttuun tapaan myös Superb – tänä vuonna tuplana.

Yhdeksän juniorin tiivis joukko ottaa tuntumaa maantieajoon Hämeenlinnan maisemissa valmentaja Kimmo Kanasen johdolla. Treenikausi on alkanut jo monta kuukautta sitten, mutta nyt harjoitellaan ensimmäistä kertaa yhdessä tulevaa kisakautta ajatellen.

”Nuorten pyöräilijöiden kannalta on parempi, mitä enemmän heillä on kilpailuja. On eri asia treenata muutaman tallikaverin kanssa kuin ajaa isossa porukassa kisoissa”, joukkueenjohtaja Juho Suikkari sanoo.

”Autot ovat kisakauden ajan aktiivisessa käytössä”, Juho Suikkari sanoo.

”Autot ovat kisakauden ajan aktiivisessa käytössä”, Juho Suikkari sanoo.

Joukkueen kisakalenteriin on sovitettu matkat mm. Ruotsiin, Norjaan, Tanskaan, Latviaan, Saksaan, Puolaan ja Belgiaan. Tavoitteena on osallistua myös mahdollisimman moneen ŠKODA Maantiecupin osakilpailuun.

Maantieltä maailmalle

Fincyclingin toiminta käynnistyi vuonna 2014, jolloin alan konkareista koostuvalla taustajoukolla oli luja tahto lähteä rakentamaan kilpapyöräilyn uutta tulemista nuorten pyöräilijöiden kanssa. Tavoitteeksi asetettiin Suomen kilpapyöräilyn nostaminen arvoiselleen tasolle sekä pyöräilijöiden saaminen kansainvälisille kentille.

Viime vuonna toiminta sai lisävauhtia, kun Fincycling teki kolmivuotisen yhteistyösopimuksen Suomen Pyöräilyunioni ry:n kanssa, jonka mukaisesti Fincycling huolehtii alle 19-vuotiaiden poikien maajoukkuetoiminnasta urheilullisesti ja taloudellisesti.

Tavoitteet ovat korkealla tänäkin vuonna. ”Kisakausi huipentuu syyskuussa Ranskassa ajettaviin EM-kisoihin ja lokakuussa Qatarissa ajettaviin MM-kisoihin, joihin toivomme saavamme omia poikia mukaan”, Suikkari toteaa.

Jopa 950 tuntia vuodessa

Kolmatta vuotta vauhdissa oleva projekti on vastannut Suikkarin mukaan odotuksiin. Tulokset ovat parantuneet vuosi vuodelta, vaikka pelkkiä tuloksia ei ollakaan jahtaamassa. Tärkeintä on kasvattaa nuoria urheilijoita pyöräilyn maailmaan.

”Tässä lajissa ei ole kyse vain fyysisestä kunnosta, vaan myös sosiaalisista taidoista. Pyöräilijän tulee sopeutua joukkueeseen, viihtyä pitkiäkin aikoja leiri- ja kisaolosuhteissa sekä kestää henkisiä paineita.”

”Lisäksi tarvitaan tahtoa, tavoitteellisuutta, pitkäjänteisyyttä ja halua menestyä. Junnut treenaavat noin 650–950 tuntia vuodessa ja kovalla treenikaudella jopa yli 30 tuntia viikossa, joten motivaation tule olla kohdillaan ”, Suikkari korostaa.

Mukana menossa Superb

Vanajanlinnasta startannut joukko etenee hämeenlinnalaisilla maanteillä noin 40 kilometriä tunnissa. Tänä vuonna menoa siivittävät Superb Combit, jotka toimivat joukkueen matka-autoina ja huoltoautoina niin kotimaassa kuin kansainvälisissä kilpailuissa.

Kisakausi käynnistyi huhtikuun alussa Vanajanlinnassa. Viikonlopun leirillä olivat mukana Jonne Itkonen (vas.), Simo Terävä, Nuutti Antikainen, Sampo Lahti, Jesse Uusiperhe, Tomi Santasalo, Otto Kolehmainen, Julius Taskinen ja Roope Vainio.

Kisakausi käynnistyi huhtikuun alussa Vanajanlinnassa. Viikonlopun leirillä olivat mukana Jonne Itkonen (vas.), Simo Terävä, Nuutti Antikainen, Sampo Lahti, Jesse Uusiperhe, Tomi Santasalo, Otto Kolehmainen, Julius Taskinen ja Roope Vainio.

Joukkueen väreihin teipatuilla autoilla on joukkueelle suuri merkitys. ”Kun käytössä on kaksi autoa, voimme laajentaa kilpailuohjelmaa ja olla näkyvästi kahdessa paikassa samaan aikaan. Olemme saaneet paljon positiivista huomiota kaikkialla, missä liikumme.”

”Uudet, turvalliset ja joukkueen näköiset autot tekevät vaikutuksen ja kertovat ammattimaisuudesta. Kilometrejä kertyy vuodessa yhteen autoon noin 30 000, joten on tärkeää, että voimme luottaa autoon kaikissa tilanteissa ja olosuhteissa.