Suomen suosituimman automallin bensiinimoottorivalikoima on täydentynyt huippumodernilla 1.5 TSI -moottorilla, jossa suuri tehoyhdistyy pieneen kulutukseen. Octavian ohella moottoriuutuus on saatavilla myös uuteen Karoqiin.
Uusi nelisylinterinen turboahdettu 1.5 TSI -moottori on varustettu polttoaineen suoraruiskutuksella sekä sylinterien lepuutustoiminnolla ACT (Active Cylinder Management). Ajokuormasta riippuen sylinterien lepuutustoiminto sammuttaa huomaamattomasti kaksi sylinteriä neljästä, kun moottori toimii kierrosalueella 1400–4000 r/min ja auton nopeus on alle 130 km/h.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun moottorin kuormitus on pieni ja moottorin luovuttama vääntö alle puolet maksimista, moottorinohjaus katkaisee automaattisesti kahden sylinterin toiminnan. Kun kuorma taas kasvaa, lepuutustilassa olevat sylinterit aktivoituvat jälleen. Toiminto on täysin automaattinen ja sen aktivoitumisen näkee mittaristosta.
Moderni moottori tarjoaa väkevää voimaa pienellä kulutuksella.
Pienemmät hiukkaspäästöt
Uutuusmoottorin sylinterit on pinnoitettu APS- eli Air Plasma Spray -tekniikalla. Hienonhieno spraypinnoite muodostaa sylintereiden seinämiin pienet voitelutaskut, jotka pienentävät kitkaa ja parantavat kulutuskestävyyttä.
Polttoainejärjestelmän suurin paine on nostettu 350 baariin, jolloin seoksenmuodostus on tehokkaampi ja sen ansiosta hiukkaspäästöt ovat pienemmät. Moottorissa on elektronisesti säädetty jäähdytysnesteen ohjausmoduuli, joka mahdollistaa moottorin lämpötilan tarkan ja tehokkaan ohjauksen. Käyntilämpötilaa voidaan ohjata koko moottorin käyttölämpötila-alueella.
Vähemmän polttoainetta
Uusi 1.5 TSI -suoraruiskutusmoottori tuottaa 110 kW/150 hv tehon ja 250 Nm:n väännön, joka on kuljettajan käytettävissä 1500 minuuttikierrokselta lähtien (1500–3500). Turboahdettu moottori tarjoaa hyvän suorituskyvyn: Liftback-korimallinen ja 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla varustettu Octavia kiihtyy nollasta sataan vain 8,2 sekunnissa huippunopeuden ollessa 220 km/h.
Uutuusmoottorin polttoaineen kulutuksen yhdistetty lukema on 6-nopeuksisella manuaalivaihteistolla varustetussa Octaviassa vain 4,9 l/100 km ja CO2-arvo 113 g/km. Octavian 7-vaihteisella DSG-vaihteistolla varustetussa autossa uutuuden yhdistetty kulutus on niin ikään 4,9 l/100 km ja CO2-arvo 114 g/km.
ŠKODA Octavia vakuuttaa tehokkailla ja taloudellisilla moottoreillaan niin Liftback- kuin Combi-malleissa. Uusin vaihtoehto on taloudellinen ja tehokas 1.5 TSI.
Sylinterilepuutus (ACT) -järjestelmä säätää moottorin nokka-akselilla olevia sivusuunnassa liikkuvia nokkia niin, että kahden keskimmäisen sylinterin venttiilit voidaan jättää tilapäisesti kokonaan kiinni pienillä moottorin kuormilla.
1.5 TSI -tekniset kohokohdat
■ Suuri teho, pieni kulutus
■ Sylinterilepuutusjärjestelmä ACT (Active Cylinder Management) säästää polttoainetta ja pienentää päästöjä
■ Suurempi ruiskutuspaine parantaa polttoaineen sumuttumista palotiloihin ja johtaa puhtaampaan palamistapahtumaan
■ Ahtoilman välijäähdytin on integroitu imusarjaan lyhyemmän turboviiveen ja kaasun vasteen saavuttamiseksi
■ Kevyt ja kompakti rakenne, alumiininen sylinteriryhmä, kestävät taotut kiertokanget ja kampiakseli, optimoidut alumiiniset männät
■ Pienet kitkahäviöt parantavat moottorin taloudellisuutta
■ Sylinterinkanteen integroitu pakosarja nopeuttaa moottorin lämpenemistä
■ Sylinterinkannella ja sylinteriryhmällä on erilliset jäähdytysnestekierrot, jolloin saavutetaan moottorin tehokkaampi lämpötilan hallinta
■ Imu- ja pakoventtiilien ajoitussäätö takaa optimaalisen ilman ja polttoaineen virtauksen moottorissa jokaisessa tilanteessa
Ajokuormasta riippuen sylinterien lepuutustoiminto sammuttaa huomaamattomasti kaksi neljästä sylinteristä, kun moottori toimii kierrosalueella 1400–4000 r/min ja auton nopeus on alle 130 km/h.