Škoda toteuttaa vuosittain maahantuojan, huollon ja myynnin ammattilaisille mahdollisuuden testata tietämystään ja taitojaan. Tänä vuonna vuorossa oli jo kolmastoista kansainvälinen Škoda Challenge, josta Suomelle ropisi enemmän palkintoja kuin millekään muulle maalle.
Škoda panostaa merkittävästi myyjien, mekaanikkojen ja muiden ammattilaistensa koulutukseen koko 60 maata kattavassa verkostossaan. Joka vuosi parhaat heistä kilpailevat kansainvälisessä tieto- ja taitokisassa. Škoda Challenge haastaa nimensä mukaisesti eri ammattiryhmien asiantuntijat.
Tänä vuonna kolmipäiväinen Škoda Challenge järjestettiin syyskuun lopulla Espanjan Chiclana de la Fronterassa. Mukana oli 215 kilpailijaa 29 maasta – Euroopasta, Intiasta, Taiwanista ja Kuwaitista. Kisassa kilpailtiin yhteensä 12 eri kategoriassa, joista kaksi oli joukkuekilpailuja ja kymmenen yksilökilpailuja.
Voitokkaaseen joukkuekisaan osallistui koko Suomen joukkue: Ilkka Rokka (Turun Rinta-Jouppi), Sakari Rauha (Autokeskus Konala), Sami Lahtimaa (Wetteri Oulu), Antti Himanen (Autoliike Miettinen Kuopio), Jussi Ramu (Helkama Auto Oy), Juha Saarinen (Nelipyörä Hämeenlinna), Jori Salmi (Rinta-Jouppi Salo), Jesse Laine (Autokeskus Konala) ja Valtteri Honkasaari (Autokeskus Airport). Kuva Andres Ligi
Suomelle joukkuevoitto eMobility-kilpailussa
Joukkuekilpailussa oli yleinen maiden välinen kilpailu, jossa testattiin muun muassa brändi- ja historiatietoa sekä nokkeluutta kaupunkisuunnistuksessa.
”Toinen joukkuekisa oli eMobility-kilpailu, jossa testattiin tietämystä sähkö- ja hybridiautomalleista sekä ratkottiin vaaratilanteita korjaamolla, kuten vaurioituneen akun käsittelyä ja vaarallisia sähköiskuja. Tässä kisassa voitto tuli komeasti Suomeen”, Škodaa maahantuovan Helkama-Auto Oy:n tuotepäällikkö ja itsekin tapahtumaan osallistunut Jussi Ramu kertoo.
Suomi sai Škoda Challenge -kilpailuista enemmän palkintoja kuin mikään muu maa. Menestys kertoo Ramun mukaan Suomen Škoda-verkoston koulutus- ja osaamistason korkeasta laadusta sekä ammattilaisten vahvasta sitoutumisesta ja mielenkiinnosta brändiä kohtaa. Kilpailussa menestyminen vaatii tietojen ja taitojen lisäksi päättelykykyä ja toimimista paineen alla.
Tänä vuonna Škoda Challengessa oli peräti 215 osallistujaa 29 maasta. He kilpailivat 12 eri kategoriassa, joista kaksi oli joukkuehaasteita ja kymmenen yksilöhaasteita.
Yksilökilpailuissa palkinnot kolmelle parhaalle
Yksilökilpailussa kilpailtiin maahantuojan edustajan kategoriassa, kahdessa myynnin kategoriassa, varaosavastaavan kategoriassa ja kuudessa eri huollon kategoriassa. Suomen joukkueesta oli kilpailijat yhtä kategoriaa lukuun ottamatta jokaisessa.
Kaikissa kategorioissa jaettiin palkinnot kolmelle parhaalle. Suomen joukkue onnistui saamaan yksilökilpailuista neljä palkintoa. Yksi voittajista on Autokeskus Konalan huoltopäällikkö Sakari Rauha.
”Sain mahdollisuuden osallistua kisoihin viime vuonna, jolloin mukana oli ensimmäistä kertaa myös huoltopäällikkö-kategoria. Palkintopallille en silloin päässyt, mutta kisoista jäi todella hyvät muistot. Tänä vuonna pääsin osallistumaan uudelleen ja nousin maailman toiseksi parhaaksi huoltopäällikköksi. Kisamenestys tuntuu tietenkin hienolta”, reilun 14 vuoden Škoda -kokemuksen omaava Rauha tuumii.
”Mahtava yhteishenki koko matkan ajan”
Rinta-Joupin Salon autoliikkeestä matkaan lähti Škoda HiTech-mekaanikko Jori Salmi. Hän osallistui yksilökilpailuissa automekaanikkojen kategoriaan ja saavutti kolmannen sijan.
”Huoltopäällikkömme Mona Haakanen suositteli kisoja ja kannusti mukaan. Nyt voin sanoa, että todellakin kannatti kokeilla. Kisojen puitteet olivat hienot ja sää mitä parhain Espanjassa. Järjestelyt olivat onnistuneet ja kaiken kruunasi niin oma kuin koko joukkueemme menestys”, Salmi kuvailee.
Huoltoneuvoja Ilkka Rokka Turun Rinta-Joupin autoliikkeestä osallistui viiden vuoden Škoda-kokemuksella yksilökilpailussa huoltoneuvojan kategoriaan, josta kotiin tuomisiksi tuli kolmas sija.
”Lähdin mukaan, koska kilpailu kuulosti mielenkiintoiselta. Sitä se olikin. Suomen joukkueella oli mahtava yhteishenki koko matkan ajan. Kilpailun kysymykset olivat haastavia, joten kisamenestys tuli iloisena yllätyksenä", Rokka lisää.
Mukana yksilökisoissa oli myös High Voltage Expert Valtteri Honkasaari Autokeskus Airportista Vantaalta. Hän täydensi Suomen menestyksen tullen omassa korkeajänniteasiantuntija-kategoriassaan toiselle sijalle.
Pätevyydet aina kunnossa
- Autoilun sähköistyminen edellyttää huolto- ja korjaustöiltä uutta osaamista. Helkama-Auto Oy Škoda-maahantuojana kouluttaa koko Škoda Service -merkkihuoltoverkoston korkeajännitemekaanikot ja -asiantuntijat, jotta tarvittavat tutkinnot ja pätevyydet ovat mallikohtaisesti aina kunnossa.
- Vain koulutukset käyneet ammattilaiset voivat tehdä korkeajännitejärjestelmiin kohdistuvia töitä. Koulutus jakaantuu eri vaatimustasoihin: täyssähköautojen ja ladattavien hybridien korkeajännitejärjestelmiin liittyvät työt kuuluvat korkeajännitemekaanikkojen ja korkeajänniteasiantuntijoiden osaamistasoon.
- Koulutukset sisältävät teoriaa sekä käytännön harjoittelua. Koulutuksessa käydään koulutustasosta riippuen läpi mm. toimintatapoja, turvallisuutta, erikoisvarusteita ja -työkaluja, ajoakun jännitteettömäksi tekemistä ja diagnosointia sekä akun eri komponentteja, irrottamista ja avaamista, anturitekniikkaa ja eristysvastuksen mittaamista.
- Jokaisen mekaanikon taustalta löytyy myös ensiapukoulutusta ja SFS 6002 -sähkötyöturvallisuuskoulutus.