Škoda Enyaqin vuosimalli 2024 on koeajettu. Mitä löytyy autotoimittajien otsikoiden takaa, kuten "Miten hyvästä tehtiin entistäkin parempi" tai ”Parantaa kuin Enyaq juoksuaan”?
"Vähemmällä enemmän" – Enyaq Coupé 85 BusinessLine
Tekniikan Maailma (7B/2024) koeajoi Enyaq Coupé 85 BusinessLinen "isompiakkuisen perusmallin." "Auto ei varsinaisesti tunnu miltään perusmallilta, sillä hintaan sisältyvät esimerkiksi metalliväri, navigointi, lasikatto ja matriisiajovalot", autotoimittaja Velimatti Honkanen kirjoittaa.
Enyaq osoittautuu koeajossa "edelleen päteväksi autoksi, jossa on runsaasti tilaa sekä ihmisille että tavaroille. Suorituskyky on hyvä, voimalinja toimii moitteettomasti." Erityiskiitokset tulevatkin tiloista ja varustelusta.
"Matalampi hinta, kohentunut varustelu ja päivitetty tekniikka yhdistettynä jo aiemmin autossa olleisiin väjiiin tiloihin ja hyvään ajettavuuteen pitävät Škoda Enyaqin vahvasti kilpailukykyisenä."
”Miten hyvästä tehtiin vieläkin parempi”
Näin Iltalehti otsikoi, kun koeajossa oli Škoda Enyaq Coupé 85 BusinessLine.
"Auto on saanut valtavasti lisää potkua. Tarkemmin sanottuna taka-akselin uusi sähkömoottori on saanut 60 kilowattia tehoa ja 235 newtonmetriä vääntöä lisää", toimittaja Jaakko Isoniemi kirjoittaa.
"Samalla on parantunut pikalatausteho." "Ja mikä ah ihaninta, VW on saanut uusiin konserniautoihinsa akun esilämmityksen, joka toimii yksinkertaisesti kytkemällä sen päälle napista."
Eniten tähtiä koeajossa ropisee laatuvaikutelmasta, istuimista, tilankäytöstä, toimintamatkasta ja käytettävyydestä.
”Parantaa kuin Enyaq juoksuaan”
”Enyaq oli viime vuonna Suomen toiseksi eniten rekisteröity sähköauto ja kaikista automalleista, kaikki käyttövoimat huomioon ottaen neljäs. Enyaq on ollut siis oiva valinta jo tähänkin asti”, toimittaja Manu Tuppurainen kirjoittaa. Koeajossa oli Škoda Enyaq 85x 4x4 RS BusinessLine.
”Nyt Škoda Enyaqia on parannettu, nimenomaan siitä näkökulmasta, että myös käyttäjiä on kuunneltu. Yksi merkittävä parannus on Enyaqin pikalataus, joka on nostettu Enyaq 85x- sekä Enyaq RS -malleissa maksimissaan 175 kilowattiin.” Koeajossa ”Enyaq näytti konkreettisesti, kuinka nykyaikaisen sähköauton täytyy toimia lataushetkellä talvikelissäkin.”
”Ei ole ihme, että kansa on ihastunut Enyaqiin. Auton muotoilu on varsin houkutteleva, sisätilat on viimeistellyt ja ennen kaikkea tilavat. Tavaratila ja takatilat ovat erinomaiset perheautoksi ja siten tyydyttävät monien tarpeet erittäin hyvin.”
”Kaiken tämän päälle Škoda on tehnyt Enyaqista entistä houkuttelevamman hintanäkökulmasta.”
"Onnistunut kokonaisuus"
Kuluttaja-lehti 2/2024 testasi sähkökäyttöiset henkilöautot. Isojen autojen kokoluokassa edukseen erottuivat sekä Škoda Enyaq Coupé RS että Škoda Enyaqia RS, jotka myös saivat Hyvä ostos -merkinnän.
Hyvä ostos -merkintä tarkoittaa testissä sitä, että autot pystyvät taittamaan kesäolosuhteissa vähintään 350 kilometriä eli esimerkiksi Helsingistä Seinäjoelle tai Savonlinnaan ilman lataustaukoa.
Testissä testattiin auton rakennetta ja tavaratilaa, matkustamoa, mukavuutta, moottoria ja voimansiirtoa, ajettavuutta, turvallisuutta, kulutusta sekä auton sopivuutta eri käyttäjäryhmille. Enyaqin molemmat mallit saivat erityiskiitosta tilavuudesta ja varustelusta.
"Škodan sähköinen katumaasturi on onnistunut kokonaisuus", toimittaja Aleksi Vähimaa summaa.
Lue koko juttu Kuluttaja-lehdestä (tilattava lehti)
"Suomeen sopiva, lupaa Škoda"
"Täyssähköinen Enyaq vastaa talviautoilun haasteisiin entistä tykimmin", otsikoi toimittaja Mervi Varonen Keskisuomalainen-lehdessä. Varosen koeajossa oli Enyaqin "ylimmän laatuhyllyn L&K-varustetaso".
"Pidemmälle, tehokkaammin ja nopeammin on Enyaqin lupaus. Kolmen vuoden ikään ehtineen täyssähköisen katumaasturin mallipäivityksen pääroolissa on tekniikka. Vuosimallin 2024 Enyaq tarjoaa enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja lyhyempia latausaikoja."
"Suomalaisittain erittäin tervetullut on akun esilämmitystoiminta, josta on hyötyä etenkin talviolosuhteisssa."
Lue koko juttu Keskisuomalaisesta (maksullinen)