Uudessa Škoda Octavia RS:ssä on paljon uusia ominaisuuksia. Ralliautoilija Oliver Solberg kokeili sen tehokkaampaa moottoria ja muokattua alustaa. Miltä Škodan myydyimmän mallin RS-versio tuntuu Solbergin käsissä?
Octavia RS on ottanut huikean kehitysloikan neljän sukupolven aikana. Uusimmassa versiossa konepellin alla on kaksilitrainen TSI-moottori, jonka teho on 265 hevosvoimaa eli 20 hv enemmän kuin edeltäjässään.
”Tehoa on komeasti heti saatavilla. Ei oikeastaan tarvitse miettiä, millä vaihteella ajaa. Riittää, että painaa kaasua ja Octavia hyökkää eteenpäin”, ruotsalainen rallikuljettaja Oliver Solberg aloittaa.
"Pidän myös uuden pakoputkiston äänestä, joka kuulostaa upealta erityisesti Sport-tilassa. Autossa on aito urheilullinen ääni, joka ei edes tarvitse kaiuttimia sisällä. Sport-tila tarjoaa myös terävämmän moottorin vasteen, mikä tekee kaasun reagoinnista entistä nopeampaa."
Katso vauhdikas video, jossa Oliver kertoo vaikutelmistaan Octavia RS:n ratissa.
Mutkaisilla teillä edukseen erottuva uusi ominaisuus on 15 millimetriä matalampi alusta. "Matalampi painopiste vaikuttaa suuresti käsiteltävyyteen, aivan kuten kilpa-autossa. Octavia RS on fantastisen ketterä nopeissa mutkissa. Jarruissa riittää pitoa”, Oliver sanoo.
Octavia RS:n urheilullisuuden lisääminen ei ole heikentänyt mukavuutta pitkillä matkoilla. Auto on jämäkkä ja iskunvaimentimien säädöt sopivat. ”Kuljettajat arvostavat nopeuden ja mukavuuden yhdistelmää erityisesti tavallisilla teillä. Tästä voi kiittää alustaa, joka on herkkä ja tarkka, mutta ei silti liian jäykkä”, Oliver kuvailee.
Avain hauskaan ajamiseen
Oliver kertoo pitävänsä auton tasapainosta. "Takana on enemmän painoa, mikä on aina avain hauskaan ajamiseen. Sen huomaa erityisesti mutkaan ajaessa. Octavia suoriutuu läpi kaarteen hienosti ja on ajokäytökseltään neutraali. Sport-tilassa auto voi jopa yliohjautua hieman, mistä pidän”, Oliver lisää ja huomauttaa puhuvansa radalla ajamisesta, ei arkiajosta teillä.
Octavia RS:lle on tyypillistä kulmikkaampi etuosa, urheilullisempi ulkonäkö ja uudet ajovalojen grafiikat, joiden linja on nyt madallettu. LED Matrix -ajovalot kuuluvat vakiovarustukseen. Konepellin etureuna viettää enemmän kohti jäähdyttimen säleikköä, mikä tekee koko etuosasta matalamman ja dynaamisemman näköisen.
Sisällä on hyväksi havaitut, vartaloa tukevat urheiluistuimet integroiduilla pääntuilla, tyylikkäät koristeet mustan ja punaisen elementtien yhdistelmällä ja RS-perinteen mukaisesti runsas varustelu.
”Kaikkea tätä arvostaa erityisesti pidemmillä matkoilla”, Oliver tuumii.
Vietettyään päivän autossa Solberg tiivistää kokemuksensa näin. ”Oli hienoa ajaa. Octavia RS on täydellinen yhdistelmä nopeutta, hauskuutta ja tietysti mukavuutta.”