Autoihin liittyy usein tunteita, mutta hankinnassa tavoitellaan rationaalisuutta. Octavia RS on esimerkki nämä kaksi maailmaa yhdistävästä vaihtoehdosta. Uutuutena autoon on nyt tarjolla säädettävä DCC-alusta.
Auto pitäisi hankkia, mutta järkevyyden rinnalle olisi mukava saada hieman mausteisuutta. Onneksi nämä kaksi asiaa eivät ole toisiaan poissulkevia. Tästä elävänä todisteena on Škoda Octavia RS , joka on noussut suureen suosioon myös Suomessa.
Octavian pippurisemman version erottaa jo ensisilmäyksellä. Keulan ilme on huomattavasti aggressiivisempi sporttisemman maskin ja puskurin myötä. Maskista löytyvä RS-logo kertoo viimeistään kyseessä olevan puhdikkaampi versio.
Sivuprofiiliin siirryttäessä huomio kiinnittyy RS-mallin näyttäviin alumiinivanteisiin, joiden takaa pilkottavat punaiset jarrusatulat. Takana ilmettä puolestaan hallitsevat kaksi takahelmaan sijoitettua isoa pakoputken ulostuloa. Lisäksi takaluukusta löytyy vielä kertaalleen RS-logo.
Nämä kaikki asiat yhdessä viestivät kyseessä olevan jotain muuta kuin pelkkä perheauto. Sisätiloissa auton erottaa normaalia voimakkaammin muotoilluista urheiluistuimista, jotka antavat hyvien säätövarojen lisäksi mainion tuen niin istuinosan kuin selkänojankin osalta.
Sisätiloissa on useita nerokkaita yksityiskohtia, joilla matkanteko on miellyttävämpää kaikille matkustajille.
Tyylikkäillä tikkauksilla viimeisteltyjen penkkien lisäksi tehomallin tunnistaa sisällä RS-logoista, joita löytyy paitsi penkkien selkänojista myös vaihdekepin nupista ja ratin alalaidasta.
Vakuuttavaa katetta ulkonäölle
Vakiomalleja aggressiivisemmalle ilmeelle löytyy myös katetta pellin alta. Škoda on onnistut saamaan koeajettuun RS-versioon lisäpiristystä, ja teholukema on pääteltävissä jo nimestä: Octavia RS 230 -version 2.0-litrainen turbomoottori tarjoilee perheautolle vauhdikkaat kyydit antavat 230 hevosvoimaa.
Tämäkin RS-versio on tarjolla sekä kuusiportaisella manuaalilla että kaksoiskytkinautomaatilla. Näiden väliltä jokainen voi valita, haluaako manuaalin tarjoamaa urheilullista ajonautintoa vai meneekö nopeatoimisen kaksoiskytkinautomaatin mukavuus kuitenkin prioriteeteissa edelle. Olipa valinta kumpi tahansa, ratin takana ei tarvitse huolestua jalkoihin jäämisestä.
Tyylikkäillä tikkauksilla viimeisteltyjen penkkien lisäksi tehomallin tunnistaa RS-logoista, joita löytyy niin penkkien selkänojista, vaihdekepin nupista kuin ratin alalaidasta.
Ajoasetus oman makusi mukaan
Vakiona oleva ajoasetuksen valinta tarjoaa kuljettajalle mahdollisuuden löytää autosta eri luonteen tilanteesta riippuen. Käytettävissä on neljä ajoasetusta: Normal, Sport, ECO ja Individual.
ECO-ajotila sopii mainiosti rauhalliseen arkiajoon. Silloin vaivattoman etenemisen takaa jo erittäin matalalta 1 500 minuuttikierrokselta alkava vahva 350 newtonmetrin vääntö, joka jatkuu tasaisena aina kierrosluvulle 4 600. Tällä ajotilalla automaattivaihteisto hyödyntää hienostuneesti vahvaa vääntöä, pitää kierrokset matalalla ja tekee etenemisestä pehmeää.
Sport-asetukselle siirryttäessä kaikki muuttuu. Vaihteisto vaihtaa salamannopeasti muutaman vaihteen pienemmälle, jolloin moottorin kierrosluku nousee parhaalle tehoalueelle ja auto reagoi kaasupolkimen liikkeisiin terävämmin. Huipputeho jatkuu aina kierrosluvulle 6 200, mikä tekee moottorin käyttöalueesta erittäin laajan.
Myös ajo-ominaisuudet herättävät suorituskyvyn kaltaista kunnioitusta. Tarkka ohjaus auttaa kuljettajaa viemään auton juuri oikeaa ajolinjaa kaarteiden läpi. Tiukemmissa mutkissa vedon välittämisen tiehen viimeistelee vakiona oleva tasauspyörästön lukko.
Mutkateillä ohjauksen lisäksi luottamusta herättää aina ajan tasalla oleva alusta. Lisävarustelistalta on ensimmäistä kertaa poimittavissa säädettävä DCC-alusta, joka mahdollistaa alustan säätämisen omien ajomieltymysten ja olosuhteiden mukaan. Nyt valittavina ovat Comfort, Normal ja Sport -asetukset. Normaalissa ajossa Comfort-asetus tarjoaa Octavialle tyypillistä mukavuutta, kun taas Sport-asetuksella menoon saadaan urheiluautomaista jämäkkyyttä.
Škoda tarjoaa Octaviassa ennennäkemätöntä muunneltavuutta, kun kuljettaja voi tehdä täysin itseään miellyttävän yhdistelmän moottorin, ohjauksen ja alustan asetuksista Individual-ajoasetuksen taakse.
Teksti: Mikko Autio Kuvat: Esko Tuomisto
Ajoasetuksen valinta tarjoaa kuljettajalle mahdollisuuden löytää autosta eri luonteen tilanteesta riippuen. Lisävarustelistalta löytyy myös säädettävä DCC-alusta, joka mahdollistaa alustan säätämisen omien ajomieltymysten ja olosuhteiden mukaan.
Mikä DCC?
Säädettävän alustan yhteydessä käytettävä lyhenne DCC tulee sanoista Dynamic Chassis Control, mikä tarkoittaa vapaasti käännettynä dynaamista alustan säätöä.
Tällä järjestelmällä varustettujen autojen iskunvaimentimien virtausventtiiliä säätämällä pystytään määrittämään vaimentimessa kulkevan nesteen määrää. Kun venttiilin läpivirtaus on suuri, vaimennuskyky on parempi ja mukavuus paras mahdollinen.Vastaavasti läpivirtausta pienennettäessä alusta jäykistyy, auto seuraa tienpintaa paremmin ja ajettavuus on tarkempaa. Säädettävä alusta parantaa myös turvallisuutta, sillä vaaratilanteessa alusta mukautuu tilanteeseen tarjoten parhaan mahdollisen pidon ja käsiteltävyyden.
Mukautuva alustan säätö DCC on saatavilla RS-mallin lisäksi kaikkiin Octavia-versioihin , joiden teho on vähintään 110 kW (150 hv).