Kaksi mustaa Octaviaa, toinen seniori, toinen juniori, ikäero 60 vuotta. Kohtaaminen keväisen pikkukaupungin kaduilla ja kujilla ei jää huomaatta. Tämä parivaljakko kääntää päät.

Forssassa nähdään toukokuisena perjantaina harvinainen näytelmä, kun vuoden 2019 Octavia kohtaa 60 vuotta vanhemman sukulaisensa Octavia Superin vuodelta 1959. Molempien mustat pellit kiiltävät puhtaina ja putsattuina kevätauringon paisteessa.

Matti Saviniemi tunnetaan armoitettuna automiehenä, joka on kerännyt vuosien saatossa komean 1950–60 -luvuilta peräisin olevan Škoda-armadan. Jokainen silmäterä on purettu osa osalta ja rakennettu uudestaan, huolella verhoiltu ja maalattu. Kaikki autot ovat toimintakuntoisia, sillä tässä talossa ei mitään pihakoristeita katsella.

”Tulin joskus antaneeksi autoille pikkusormen ja ne veivät koko käden”, Matti hymyilee. Kesäkauden avauksen kunniaksi on aika ajaa tallista yksi sen kaunottarista: Octavia Super.

Seniori kerää sympatiat vuoden 1959 muotoilullaan. Juniori edustaa vuoden 2019 dynaamisia linjoja ja virtaviivaisia muotoja.

Octavia syntyy 1959

Kaikkien aikojen ensimmäiset Octaviat rullasivat Mladá Boleslavin tehtaan tuotantolinjalta tammikuussa 1959. Uuden automallin nimi juontaa latinan kieleen, jossa ´octavia´ tarkoittaa kahdeksatta. Numero viittaa siihen, että Octavia oli Škodan kahdeksas automalli toisen maailmansodan jälkeen.

Kaksiovisen Octavian sulavalinjainen kori, tekninen edistyksellisyys ja hyvät ajo-ominaisuudet tekivät heti vaikutuksen. Ensimmäisen Octavian konepellin alla sykki vankka nelisylinterinen 1,1-litrainen moottori, joka kehitti tehoa 29,4 kW (40 hv). Voima välittyi takapyörille nelivaihteisen vaihteiston kautta. Huippunopeudeksi kerrottiin 110 km/h ja polttoaineen keskikulutukseksi 7,7 litraa sadalla kilometrillä.

Vuonna 1959 markkinoille tuli myös astetta tehokkaampi Octavia Super, jossa oli 1,2-litrainen moottori ja tehoa 33 kW (45 hv). ”Sellainen Super se on tämäkin”, Matti sanoo auton kylkeä hellästi taputtaen.

Octavia 2019 & 1959 – kaksi miljoonista ja ikäeroa 60 vuotta.

Suosikki jo syntyessään

Octavian kysyntä lähti nopeasti vahvaan kasvuun. Keväällä 1960 ensiesiteltiin sporttinen Octavia Touring Sport (TS), joka keräsi mainetta moottoriurheilun maailmassa. Saman vuoden syksyllä mallistoon tuotiin Octavia Combi, jossa oli ensimmäistä kertaa kaksiosainen, vaakasuunnassa jaettu takaluukku. Autossa matkusti mukavasti viisi aikuista ja matkatavaroillekin oli tilaa 690-litran edestä.

Neljä vuotta myöhemmin seuraajaksi tuli Škoda 1000/110 MB, jossa oli itse kantava kori ja moottori takana. Vuosina 1959–1971 Octaviaa valmistettiin kaikkiaan 360 000 kappaletta, joista yli 54 000 oli farmareita.

Vankkaan ja luotettavaan Octavia Superiin perustui myös ensimmäinen Uudessa-Seelannissa ja yhteistyössä Škodan kanssa kehitetty Trekka. Tätä vuonna 1966 markkinoille tullutta ja suosittua hyötyajoneuvomaista automallia voidaan pitää Škodan nykyisten katumaasturimallien esiasteena.

Ensimmäisestä kolmanteen

Uuden ajan ensimmäisen Octavia-sukupolven myötä mallinimestä muodostui koko automerkin synonyymi. Kun Škodasta olit tullut osa Volkswagen-konsernia, alettiin vuonna 1992 suunnitella täysin uutta automallia, joka herätti legendan uuteen eloon.

Nykyaikaisen perustekniikan pohjalle piirrettiin edukseen erottuva kori. Isotakaluukkuinen, sedanmallinen Octavia ensiesiteltiin huhtikuussa 1996. Uutuus keräsi heti kansainvälistä suosiota turvallisuudellaan, ajo-ominaisuuksillaan ja reiluilla tiloillaan. Vieläkin tilavampi Octavia Combi täydensi mallistoa 1998 ja ensimmäinen nelivetoinen versio 1999. Loppuvuoteen 2010 mennessä ensimmäisen sukupolven Octaviaa valmistettiin 970 000 liftbackinä ja yli 470 000 farmarina.

Octavian vahvaa suosiota jatkoi vuosina 2004-2013 valmistettu toinen sukupolvi: sitä myytiin kaikkiaan 1,6 miljoonaa kappaletta liftbackinä ja 900 000 kappaletta farmarina. Toisessa sukupolvessa esiteltiin monia teknisiä uutuuksia, kuten TSI-suoraruiskutusbensiinimoottori ja automaattinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto.

Vuodesta 2012 asti valmistettu kolmas sukupolvi on Škoda-malliston selkäranka. Helmikuussa 2017 kattavan malliuudistuksen kokenutta Octaviaa on myyty jo yli 2,5 miljoonaa kappaletta.

Suomessa Octavia tunnetaan autoilijoiden kestosuosikkina ja yhtenä ostetuimmista automalleista vuodesta toiseen. Octavia on myös yritysautokaupan ykkönen. Suomen teillä ajaa yli 70 000 Octaviaa.

Seniori vei ja juniori seurasi, kun otettiin yhdessä tuntumaa forssalaisiin maisemiin.

Komea kaksikko huomataan

Forssan keskustassa komeileva kaksikko kääntää päät. Octavia Super kulkee arvolleen sopivasti kaksikon keulassa ja esittelee nuorelle sukulaiselleen paikkoja.

Kun autot pysähtyvät poseeraamaan kuvausta varten, ohikulkijat pysähtyvät katsomaan. Super kerää sympatiat puolelleen eikä ihme, koska vastaavaa tuskin näkee näin hyväkuntoisena ja energisenä liikenteessä. ”Aina kun kylillä käy, joku tulee juttelemaan”, Matti sanoo.

Koska museorekisterissä olevaa autoa saa ulkoiluttaa 30 päivää vuodessa, Matti ajelee kesäaikaan muutaman sadan kilometrin verran. ”Ajaminen vaatii vähän huumoria, mutta kyllä se aina sykähdyttää.”

On aika kiittää ja kumartaa. Seniori viedään talliin lepäämään, kun juniori starttaa vielä tien päälle.