Timanttinen Octavia on hiottu hienovaraisilla päivityksillä entistäkin loistavammaksi.
Octavian meriittien lista on pitkä. Oleellisin suomalaisen autoilijan kannalta on Vuoden Auto Suomessa 2021 -titteli. Tämä kertoo, että auto tarjoaa erinomaisen vastineen rahalle. Mitä neljännen mallisukupolven päivitykset ovat tuoneet tullessaan?
Uusi ilme, avustinjärjestelmien uudistukset ja 13-tuumainen keskinäyttö sekä vastuullisten materiaalien käyttö – muun muassa näillä yksityiskohdilla huippumenestyjää on parannettu.
Menestyksen taustalla on tasapainoinen kokonaisuus, jossa kaiken keskiössä on arkikäyttö: hyvät ajo-ominaisuudet sekä päivittäisten ja viikoittaisten rutiinien helpottaminen nerokkailla Simply Clever -ratkaisuilla. Octavia on hyvä kaikessa.
Kokonaisuuden kruunaa se, että Octavia tuntuu isommalta autolta kuin ensisilmäyksellä kuvittelee. On sitten kyse Combi-farmarimallista tai liftback-versiosta, tunne on sama.
Huippumalliset Matrix LED -ajovalot ovat nyt entistä paremmat. Vasemmalla Octavia Combi Sportline ja oikealla Octavia Combi Style.
Uudistetut valot
Syksyn pimetessä ulkonäkömuutokset tulevat esille selvemmin. Octavian keula- ja peräilme ovat uudistuneet. Valojen syttyessä auton terävä katse leimahtaa kaikkien nähtäville. Huippumalliset Matrix LED -ajovalot ovat entistä tehokkaammat ja kaukovalojen automaattinen varjostustoiminto tarkempi.
Keulailmeen muotoilun muutoksella korostetaan auton leveyttä. Sumuvalot puskurin alaosasta on korvattu huonon sään valoilla, joilla ajovalot mukautetaan haastavampiin olosuhteisiin. Takavaloihin kuuluvat saattovaloanimaatiot ja dynaamiset vilkut. Sivuprofiili on pysynyt melko samana.
Style-varustellun auton kojelautaa koristaa keskellä kulkeva tunnelmavalo.
Kaiuttimien balanssia on helppo säätää hipaisutoiminnolla.
Takana on runsaasti tilaa matkustaa. Kuvassa Style-malliversion tyylikkäät tummat takapenkit.
Rennosti kuljettajan paikalle
Ovenkahvaa lähestyessä kuuluu lukoista tervetulleeksi toivottava naksahdus. Auto tunnistaa lähestyvän avaimen ja avaa lukituksen. Kulku autoon on vaivatonta. Miltä sisällä näyttää, se riippuu varusteista ja varustetasoista: Essence, Selection, Sportline tai RS. Tässä autossa on viides, Suomea varten räätälöity Style-varustelu.
Ovi kiinni, puhelin langattomalle latausalustalle ja humppa soimaan. Langaton Apple CarPlay ponnahtaa automaattisesti käyntiin, jos puhelimen on aiemmin yhdistänyt autoon. Vakiovarusteinen äänentoisto kuulostaa keskivertoa paremmalta. Mikäli kaipaa lisää tehoa Mozartin kuunteluun, niin tarjolla on Canton Sound System -äänentoistojärjestelmä.
Style-varustetasossa vakiona oleva 13-tuumainen keskinäyttö tunnistaa kosketukset herkästi. Näyttö on hyvällä korkeudella eikä ajaessa tarvitse vilkuilla liian kauas alas tuulilasista. Valikkojen selailu on loogista ja pikanäppäimiä voi muokata itselleen mieluisiksi. Tiettyihin valikkoihin pääsee fyysisillä painikkeilla. Ohjauspyörän muotoilu on miellyttävä ja varsinkin sen rullasäätimet ovat laadukkaan tuntuiset.
Uudistettu Octavia tarjoilee yhdeksän sisustuksen designvalintaa, joiden verhoiluissa käytetään yhä enemmän kierrätyskankaita ja ympäristövastuullisesti valmistettuja materiaaleja. Kuvassa Sportline-mallin etuistuimet.
Keskinäyttö reagoi herkästi kosketukseen ja kuva on terävä.
Sisätilojen sinfoniaa
Yksi oleellisimmista auton varusteista on istuin. Perusistuinkin on pätevä, mutta hyvä on kokeilla myös sähkösäätöistä AGR-sertifikaatilla varustettua istuinta. Siinä on myös hieronta- ja tuuletustoiminnot. Sportline-varustetason mukana tulevat näyttävät Sport-etuistuimet ja rei´itetty nahkainen Sport-monitoimiohjauspyörä.
Škodan sitoutumista vastuullisiin materiaaleihin osoittaa esimerkiksi kahvipapukuorien tähteiden käyttö Suite-designvalintojen nahkaverhoilun nahan parkitsemisessa kemikaalien sijasta. Ohjaamon kokonaisilme on laadukas. Oikeissa paikoissa on käytetty pehmeitä materiaaleja, ja ergonomia on miellyttävä.
Tavaratilan uutena nokkeluutena on suojapeitteen alla olevan säilytystilan kaksi ripustuskoukkua, jotka mahdollistavat tavaratilan keskelle asetettavien ostoskassien pystyssä pysymisen. Tilaa on edelleen ruhtinaallisesti ja käytännöllisyys on kunnossa.
Tavaratilassa on näppärät koukut ostoskasseille.
Penkit kaadettuna tavaratila on valtava. Verkkojärjestelmät helpottavat pakkaamista.
Voimalinjaa valitsemaan
Vaihtoehtoina on kaksi dieselmoottoria ja neljä bensiinimoottoria. Vaihtoehdoista 1,5-litraisten TSI-bensiinimoottorien taloudellisuutta parannetaan kevythybriditekniikalla DSG-automaattivaihteiston yhteydessä. Kevythybridimalleista käytetään nimitystä e-TEC.
Kevythybriditekniikan pihvi on etumatkustajan istuimen alla olevassa litiumioniakussa. Jarrutusenergiaa otetaan talteen vesijäähdytteisellä, hihnakäyttöisellä 48 voltin käynnistingeneraattorilla, joka syöttää sähkön litiumioniakkuun. Tätä sähköä voidaan käyttää polttomoottorin työn helpottamiseksi esimerkiksi kiihdytyksissä.
Uudistettu Octavia tarjoaa neljä bensiiniversiota ja kaksi dieselversiota. Bensiinimoottoreista tarjolla ovat myös kevythybridiversiot DSG-automaattivaihteistojen yhteydessä. Nelivetoversio seuraa myöhemmin.
Toinen kulutusta vähentävä ominaisuus on sylinterilepuutus eli pienellä kuormituksella kaksi sylinteriä jätetään hetkeksi pois käytöstä. Kolmanneksi auto tarkkailee ajamista, odottaen milloin voi rullata esimerkiksi alamäissä moottori sammuksissa. Tällöin kulutus on pyöreä nolla.
Ajossa tekniikka toimii hyvin eleettömästi. Selkein tapa tietää taustalla tapahtuvasta taloudellisuusoptimoinnista on seurata mittariston viestejä, jossa kerrotaan vaikkapa ”2 sylinterin käyttö”. Näin päästään alle 5 litran kulutukseen 100 kilometrillä WLTP-standardin mukaisessa mittauksessa.
Kevythybriditekniikka on yhdistetty seitsemänvaihteiseen DSG-vaihteistoon, mutta samat 1.5 TSI -moottorit ovat tilattavissa myös käsivalintaisen vaihteiston kanssa ilman kevythybriditekniikkaa. Kaikki nyt valittavat vaihtoehdot ovat etuvetoisia, mutta ensi vuonna valikoimaan tulee myös nelivetoinen versio.
Kevyellä kuormituksella ajettaessa moottori käy vain kahdella sylinterillä.
Octaviassa yhdistyvät hyvä ajettavuus, väljät tilat ja tyylikäs muotoilu.
Ajamisen nautintoa
Ohjaamossa on rennon rauhallinen tunnelma. Toisinaan arjen sekamelskan keskellä on mukavaa, kun auto rauhoittaa rytmiä ja tuo harmoniaa. Loogisessa paikassa oleva vaihteenvalitsin osuu käteen sen suuremmin ajattelematta. Vastaavasti myös muut hallintalaitteet ovat siellä, mistä niitä ensimmäisenä tulee mieleen hakea.
Sivupeilit ovat hyvän kokoiset ja näkyvyys autosta turvallisen esteetöntä. Keskinäytöstä voi säätää muun muassa ohjaustehostuksen voimakkuutta, voimalinjaa ja mukautuvaa vakionopeuden säädintä.
Kaupunkiajossa Octavia on ketterän helppo käsiteltävä. Ulkomitat hahmottaa helposti. Moottoritielle kiihdytyksessä huomaa, että moottori on taloudellisuuden lisäksi riittävän tehokas liikennevirrassa mukana pysymiseen. Jousitus on mukavuuspainotteinen, mutta riittävän ryhdikäs mutkien ja nyppyjen nielemiseen.
Octavian suuntavakaus tekee ajamisesta maantiellä vaivatonta.
Octavia on kaikin puolin parhaimmillaan maantieajossa. Ohjaus on tunnokas ja suuntavakaa. Ajatuksen lailla toimiva mukautuva vakionopeudensäädin helpottaa kuljettajan työtä ja vireystasoa tarkkaillaan entistä luotettavammin uudella algoritmilla ilman turhaa häirintää. Onnistuneen auton tunnistaa pitkällä matkalla. Octavialla reissut tekee mielellään.
Monesta tulikasteesta selvinnyt Octavia on päivitysten myötä entistä valmiimpi uusiin arjen seikkailuihin.
Octavia RS
Octavian tehokkain RS-versio on oma lukunsa. Erottautuminen alkaa ulkonäöstä ja jatkuu pinnan alla.
Octavia-malliston tehokkain moottori on ripeä 195-kilowattinen 2.0 TSI. DSG-vaihteistossa on kaksi sähköhydraulisesti ohjattua märkää monilevykytkintä, kun muissa on kuiva kytkin.
Takajousitus poikkeaa muista malleista, kun yhdystukitaka-akselin sijaan on monivarsituenta. Ulkonäöllisesti mustien yksityiskohtien lisäksi RS:stä löytyy rengastus jopa 19-tuumaisilla kevytmetallivanteilla.