Škoda Octavia sai keulalleen täysin uuden kolmisylinterisen tulokkaan. Pienestä iskutilavuudesta on kuitenkin puristettu hämmästyttävät ominaisuudet autolle antava voimanpesä.

Škoda Octavia on ollut selvästi Suomen myydyin auto viimeisen kahden vuoden ajan. Sama suuntaus on jatkunut myös kuluvan vuoden ensimmäisen puoliskon aikana. Nyt Škoda on esitellyt mielenkiintoisen uuden moottorivaihtoehdon suomalaisten suosikin keulalle.

Kyseessä on iskutilavuudeltaan 1.0-litrainen ja kolmisylinterinen turboahdettu TSI-moottori. Perinteisiin mielikuviin suhteutettuna pienestä iskutilavuudesta puristetaan nykyaikaisen tekniikan avulla kiitettävät 115 hevosvoimaa tehoa ja 200 newtonmetriä vääntöä. Aikaisempaan nelisylinteriseen 1.2 TSI -moottoriin verrattuna tehoa on nyt 5 hevosvoimaa ja vääntöä peräti 25 newtonmetriä enemmän tarjolla, ja vieläpä laajalla kierrosalueella välillä 2 000-3 500.

Parantuneiden suoritusarvojen lisäksi moottori on aiempaa taloudellisempi. Polttoaineenkulutus onkin pienentynyt 8 prosentilla. Yksi fyysisesti pienempien moottorien huomionarvoisia etuja on myös niiden keveys. Tämä uusi moottori painaa vain 78 kiloa, millä on luonnollisesti oma vaikutuksensa auton kulutukseen.

1.0 octavia combi edesta

Moottorissa ei ole erillistä tasapainotusakselia, vaan värinätön käynti on saavutettu mäntien ja kiertokankien tarkalla tasapainotuksella. Lisäksi tilansäästön ja lämmönhallinnan parantamiseksi ahtoilman jäähdytin on integroitu imukanavaan ja pakosarja sylinterikanteen. Sylinterilohkolle ja -kannelle on myös omat jäähdytyspiirinsä lämpenemisen optimoimiseksi.

1.0-litrainen turbomoottori yllättää tehoreservillään ja vie kuormattunakin Octaviaa uskomattoman vaivattomasti.

1.0-litrainen turbomoottori yllättää tehoreservillään ja vie kuormattunakin Octaviaa uskomattoman vaivattomasti.

Teoriasta käytäntöön

Pikkuturbon pariksi on valittavissa joko kuusiportainen manuaalivaihteisto tai koeajossakin ollut seitsemänportainen kaksoiskytkinautomaatti. Modernit kaksoiskytkinvaihteistot toimivat erittäin hienosti myös pienten moottorien kanssa. Liikkeellelähtö tapahtuu pehmeästi kuljettajan nostaessa jalan jarrupolkimelta.

Vauhdin noustessa vaihteisto vaihtaa isommalle nopeasti ja huomaamattomasti. Vaihteisto hyödyntää tehokkaasti litraisen voimanpesän alavääntöä ja moottorin kierrosluku pysyy siten alhaisena. Syvempään kaasua painettaessa vaihteisto hakee ripeästi kuljettajan pyyntöihin parhaiten sopivan vaihteen. Halutessaan kuljettaja voi myös vaihtaa vaihteita itse vaihdekeppiä käyttämällä.

Vaihteiston ohella moottori vakuuttaa hienostuneisuudellaan. Kokonaisuutena uusi 1.0-litrainen moottori tarjoaa hyvän suorituskyvyn käytännölliselle perheautolle.

Tilaa vaikka muille jakaa

Vakuuttavan uutuusmoottorin lisäksi yksi Škoda Octavian valttikorteista on äärimmäisen tehokas ja järkevä tilankäyttö. Ulkomittoihin nähden Octavia tarjoaa lähes luokkaa suuremmat sisätilat, mikä helpottaa erityisesti lapsiperheiden arkea.

Mittavien sisätilojen lisäksi Octavia on tavaratilaltaan luokkansa kärkeä molemmissa korimalleissa. Perusmuotoisen tavaratilan lisäksi takapenkit on mahdollista kaataa suurempia kuljetustarpeita kohdatessa. Farmarin tavaratila laajenee parhaimmillaan jopa 1 740 litran vetoiseksi.

Tilojen puolesta Octavia edustaa luokkansa ehdotonta kärkeä.

Tilojen puolesta Octavia edustaa luokkansa ehdotonta kärkeä.

Arjen vaivattomuutta

Škoda tunnetaan ”Simply Clever” -sloganistaan, jonka mukaisesti Škoda haluaa tarjota asiakkaille oikeasti fiksuja, arkea helpottavia ominaisuuksia.

Jo ennestään tuttujen käytännöllisten ja muunneltavien tilaratkaisujen lisäksi Octaviaan
saa muutamia uusia ominaisuuksia. Yksi sellainen on pesurilla varustettu peruutuskamera, joka varmistaa näkymän kirkkauden myös likaisemmissa olosuhteissa.

Autossa viihtyvyyttä puolestaan parantaa Climatronic-ilmastointilaitteen uusi allergeenit suodattava raitisilmasuodatin. Takapenkkiläisten viihtyvyyttä parannetaan etuistuinten niskatukiin tarjolla olevilla telineillä, joihin voi kiinnittää esimerkiksi tabletin.

Älykäs Phonebox

Kokonaan oma lukunsa on nykyaikaiset infotainment-järjestelmät, joiden ominaisuudet ovat monipuolistuneet nopeasti – samalla, kun käytettävyys on parantunut käyttöliittymien selkiytymisen myötä.

Octavian uusimmassa versiossa Amudsen-infotainment -järjestelmään on lisätty WiFi-yhteys, joka puolestaan mahdollistaa järjestelmän etäkäytön Škoda Media Command -mobiiliapplikaation avulla.

Älypuhelimen käyttö on tehty entistäkin miellyttävämmäksi. Keskikonsoliin lisävarusteena tarjolla oleva Phonebox liittää älypuhelimen auton antenniin langattomasti NFC-yhteydellä. Tämä parantaa merkittävästi puhelujen laatua sekä varmistaa parhaan mahdollisen datayhteyden.

Phonebox sisältää myös älypuhelimen langattoman induktiolatauksen Qi-standardin mukaisesti. Tätä tekniikkaa tukevat älypuhelimet latautuvat siis vaivattomasti ajon aikana ilman ylimääräisiä johtoja.

DSG-vaihteisto toimii hienosti yhteen pikkuturbon kanssa.

DSG-vaihteisto toimii hienosti yhteen pikkuturbon kanssa.

Vakuuttava kokonaisuus

Koeajon jälkeen on helppo ymmärtää Škoda Octavian suosiota. Se tarjoaa helposti lähestyttävän ja ominaisuuksiltaan tasapainoisen vaihtoehdon autoiluun. Nyt esitellyn uuden aloitusmoottorin lisäksi Octavia-mallisto on erittäin monipuolinen eri moottoriversioiden, nelivetomallien ja urheilullisten RS-versioiden myötä. Tiivistetysti sanottuna: Octavia tarjoaa jokaiselle jotakin.

Teksti: Mikko Autio
Kuvat: Esko Tuomisto