26.5.2016
Nuotinlukija tähtää MM-kultaan Kuvassa

”Kartanlukijan osa on sillä tavalla epäkiitollinen, että yksikään kartturi ei ole koskaan voittanut rallia, mutta moni on hävinnyt”, Janne Ferm hymyilee.

Janne Ferm on ralliammattilainen, joka lukee työkseen nuotteja MM-sarjan ŠKODA-kuljettajalle Esapekka Lapille. Tosin kakkosohjaajan työnkuvaan mahtuu paljon muutakin.

Kilpailuissa kakkosohjaajan eli rallitermein kartanlukijan tehtävänä on vastata suunnistamisesta ja huolehtia siitä, että autokunta pysyy aikataulussa. Se on siis eräänlainen sihteerin tehtävä.

Näkyvin ja tunnetuin osa työstä tehdään rallin erikoiskokeilla. Se on myös vaativin osuus. Jo pienikin virhe voi johtaa ajan menetykseen, pahimmassa tapauksessa ulosajoon ja keskeytykseen.

Tiesin jo nuorukaisena haluavani kakkosohjaajan paikalle. Lähdin kartanlukijaksi heti, kun se oli opiskelun jälkeen mahdollista. Aloitin suoraan pelkääjän paikalla.

Esapekka Lapin kartanlukijaksi päädyin autourheilun kattojärjestön AKK Motorsportin valmennusryhmän kautta. Olimme molemmat valmennusryhmässä, kun Esupin silloinen kartanlukija Aki Maaranen ilmoitti, ettei pysty jatkamaan. Näin sain mahdollisuuden päästä taas yhden stepin omalla uralla eteenpäin. Yhteistyö alkoi 2010, joten meneillään on kuudes vuosi tätä parisuhdetta.

Nykyään olen alan täysipäiväinen ammattilainen. Työnkuvaan kuuluu kilpailemisen ohella edustustehtäviä ja auton testaamista. Testipäivät ovat pitkiä ja raskaita. Päivän aikana saatetaan ajaa 200–300 kilometriä, joten illalla on välillä hieman selkäänsä saanut olo.

Ralliautoilu onkin yllättävän fyysinen laji, sillä miehistöön kohdistuu kovia G-voimia. Varsinkin asfaltilla niska on kovilla.

Reittiä koskevat muistiinpanot eli nuotit ovat autokunnalle tärkeä työkalu. Nuotit laaditaan ennakkotutustumisjakson aikana, jossa reitti ajetaan kahdesti läpi. Yleensä aamuseitsemältä lähdetään reitille ja illalla katsotaan vielä sisäkameralla taltioituja videoita erikoiskokeista.

Tiimin insinöörit käyvät reitin vielä läpi ennen kilpailua ja tekevät tarvittaessa tarkan suunnitelman, mitä muutoksia autoon tehdään kilpailun kuluessa.

Olemme äärettömän kilpailuhenkisiä. Lisäksi Esuppi on taitava mekaanikko, joten hän hoitaa kilpailussa siirtymäosuuksilla tehtävät tekniset jutut.”