6.12.2022
Neliveto on aina valmiina – tutustu Škodan 4x4-mallistoon Ajankohtaista & Uutta

Lunta, jäätä, sohjoa, märkää, liukasta, haastavia taipaleita ja vaihtelevia olosuhteita. Kuljitpa missä vain, neliveto näyttää kyntensä ympäri vuoden. ŠKODA-mallistossa vankkaa nelivetovoimaa tarjoilevat ENYAQ iV, ENYAQ COUPÉ iV, KODIAQ, KAROQ, OCTAVIA ja SUPERB. Lue tästä 4x4-tietopaketti ja tutustu.

TEKSTI SARI OKKO, KUVAT ESKO TUOMISTO

Nelivedon ominaisuudet turvaavat matkaa ympäri vuoden, mutta korostuvat monen autoilijan elämässä etenkin suomalaisissa talviolosuhteissa: kun liikutaan huonosti auratuilla teillä tai etsitään pysäköintipaikkaa sohjoisten katujen varsilta ja kinosten keskeltä. Monelle neliveto on ehdoton ominaisuus päästäkseen mäkisillä ja mutkaisilla teillä niin koti- kuin mökkipihaan.

Kun Suomen talvi laittaa autoilijan koetukselle, neliveto auttaa. Moderni 4x4-tekniikka parantaa vetopitoa ja turvallisuutta. Škodan nelivedon voimalla matkanteko on vaivatonta kelissä kuin kelissä. KATSO VIDEO.

Škodalta löytyy laaja ja monipuolinen 4x4-mallisto moneen makuun. Täyssähköisiä katumaastureita edustavat ENYAQ iV ja ENYAQ COUPÉ iV, bensiini- ja dieselvaihtoehtoja puolestaan KAROQ, KODIAQ, OCTAVIA ja SUPERB. Nelivedon toteutus ja siihen liittyvä tekniikka määräytyvät valitun voimanlähteen mukaan.

Kun Suomen talvi laittaa autoilijan koetukselle, neliveto auttaa. Moderni 4x4-tekniikka parantaa vetopitoa ja turvallisuutta. Škodan nelivedon voimalla matkanteko on vaivatonta kelissä kuin kelissä.

Turvallinen, tehokas ja taloudellinen

ŠKODA on käyttänyt nykyaikaista nelivetotekniikkaa polttomoottoreissa jo vuodesta 1999 alkaen. Uuden sukupolven nelivetotekniikan ydin on elektronisesti ohjattu monilevykytkin, joka toimii automaattisesti, tehokkaasti ja taloudellisesti. Moderni 4x4-tekniikka parantaa ennen kaikkea vetopitoa ja turvallisuutta.

Škodan nelivetojärjestelmän toiminta linkittyy tärkeisiin ajoavustinjärjestelmiin, kuten lukkiutumattomiin jarruihin (ABS), ajonvakautukseen (ESC) ja elektroniseen tasauspyörästön lukkoon (EDS) sekä sitä laajentavaan järjestelmään (XDS+). Näistä muodostuva kokonaisuus pystyy reagoimaan ajo-olosuhteiden ja ajotilanteen muutoksiin millisekuntien nopeudella.

Elektroniikka säätelee voiman jakautumista automaattisesti ja välittömästi havaittuaan pienenkin pyörintänopeuseron etu- ja takapyörien välillä. Näin moottorin voima välittyy pyörille aina optimaalisesti, tarpeen mukaisesti ja ilman kuljettajan toimia.

Ääritilanteissa järjestelmä pystyy ohjaamaan sekä etu- että taka-akselilla voimaa yksittäiselle pitävälle pyörälle sähköisen tasauspyörästön lukon avulla. Nelivetotekniikka on paitsi tehokas, myös taloudellinen: esimerkiksi normaalissa maantieajossa toisen akselin pyörät alkavat vetää vain, kun ajotilanne sitä vaatii.

ENYAQ COUPÉ iV -mallistossa nelivetoinen vaihtoehto on saatavilla kaikkien suuremmalla ajoakulla (82/77 kWh) varustettujen malliversioiden yhteyteen.

Sähkö tuo nelivetoon uutta tekniikkaa

Täyssähkökatumaasturit ENYAQ iV ja ENYAQ COUPÉ iV ovat saatavissa takavetoisten 60- ja 80-mallien ohella myös nelivetoisina 80x-malleina.

Neliveto-Enyaqissa on sama akkukapasiteetti (82 kWh brutto, 77 kWh netto) kuin takavedossa, mutta nelivedon voimalinja on maksimiteholtaan tehokkaampi (195 kW vs. 150 kW). Takavetoisesta nelivetomalli eroaa erityisesti siinä, että moottoreita on kaksi – toinen edessä ja toinen takana – mikä mahdollistaa suuremman maksimitehon ja edistää myös tasaisempaa painojakaumaa. Edessä olevan asynkronimoottorin maksimiteho on 80 kW ja maksimivääntö 162 Nm, takana olevan synkronimoottorin 150 kW ja 310 Nm.

”Taka-akselin synkronimoottorissa on korkea tehotiheys, jatkuva suorituskyky laajalla nopeusalueella ja suurempi tehokkuus valtaosassa ajo-olosuhteita, joten se sopii mainiosti jatkuvaan käyttöön. Etuakselin asynkronimoottori puolestaan sopii hyvin ns. kakkosmoottoriksi, koska siinä on pieni vastus joutokäynnillä eli silloin, kun vain takapyörät vetävät autoa”, ŠKODA-maahantuonnin tuotekoordinaattori Jari Mattila kertoo.

”Etuakselin moottori selviytyy paremmin lyhytkestoisista ylikuormituksista, sillä siinä ei ole jäähdytysherkkiä kestomagneetteja. Etuakselin moottori on myös jopa tehokkaampi tietyissä ajo-olosuhteissa, erityisesti suurilla nopeuksilla ja moottoritieajossa. Näissä tilanteissa järjestelmä kohdistaa enemmän tehoa etupyöriin eli auto hyödyntää nelivetoa, hilliten samalla energiankulutusta ja parantaen suuntavakautta.”

Enyaqin ajoakun varaustasolla ei ole merkittävää vaikutusta voimanjakosuhteeseen etu- ja taka-akselin välillä, joten neliveto on käytettävissä yhtä lailla myös alhaisemmilla varaustasoilla. Nelivetoa käyttäessä sähkönkulutus nousee hyvin maltillisesti pelkän takavedon käyttöön verrattuna, jolloin myös vaikutus toimintamatkaan pysyy pienempänä.

Ajoasetuksella on väliä nelivetomalleissakin

Vaikka nelivedon toiminta on kaikissa nykyisissä Škodan 4x4-malleissa automatisoitua, siihen voi vaikuttaa ajoasetuksen valinnalla.

Sport-ajoasetus käyttää oletuksena enemmän nelivetoa. Tässä asetuksessa toisella akselilla olevien pyörien vetoa vähennetään lähtökohtaisesti vain silloin, kun sitä ei enää tarvita. Ajoasetukset Eco ja Normal ohjaavat vetoa oletuksena vain yhden akselin pyörille. Näissä asetuksissa vetoa lisätään toisen akselin pyörille vain, jos se on tarpeen. Tämä pätee myös vain mukautuvan alustan säätöjärjestelmän yhteydessä olevaan Comfort-asetukseen.

Ainoastaan uudemmista ENYAQ 80x iV -malleista löytyvä Traction-ajoasetus on suunniteltu liukkaille ja päällystämättömille tienpinnoille. Asetuksen ansiosta neliveto toimii jatkuvasti nopeuteen 20 km/h saakka. Liikkeelle lähdettäessä auto pystyy myös hillitsemään luistonestojärjestelmän toimintaa eli sallii pyörien suuremman luiston, mikä helpottaa lähtöä esimerkiksi lumikinoksesta.

KAROQ- ja KODIAQ-nelivetomalleissa Traction-asetuksen kaltainen asetus tunnetaan nimellä Lumi, jossa ABS-järjestelmä sallii pienen lumivallin muodostumisen pyörän eteen jarrutuksessa, ja luistonestojärjestelmä pyörien suuremman luiston. Myös ohjaus muuttuu raskaammaksi ja tarkemmaksi. Asetuksen myötä vaihteisto vaihtaa suuremmalle vaihteelle normaalia aiemmin ja pienemmällä kierrosluvulla, jolla vältetään vetävien pyörien liiallinen ennenaikainen luisto.

Osaan nelivetomalleista on saatavilla myös erillinen Off Road -asetus, joka kytkeytyy keskikonsolin Off Road -painikkeesta. Off Road vaikuttaa vahvemmin auton ajokäytökseen kuin esimerkiksi Traction tai Lumi – mukauttaen moottorin, elektronisten avustinjärjestelmien ja ajonvakautuksen toiminnan vaativiin maasto-olosuhteisiin. Asetus kattaa liikkeellelähtöavustimen, jarrutusavutimen ja alamäkihidastimen.

Kodiaqissa nelivedot painottuvat malliston tehokkaiden 2-litraisten TSI- ja TDI-moottoreiden yhteyteen. TSI-moottorit ovat tehoiltaan 140 ja 180 kW (190 ja 245 hv). TDI-moottorit puolestaan 110 ja 140 kW (150 ja 190 hv). Malliversioita ovat Style, SportLine, L&K ja RS.

Kodiaq malliston tehokkain 2.0 TSI -moottori (180 kW/245 hv) on saatavilla yksinomaan RS-malliversion yhteyteen.

Neliveto sopii kaikenlaisille matkoille

Vaikka neliveto tuo monelle mieleen talven liukkaat ja sohjoiset olosuhteet, se on paikallaan muinakin vuodenaikoina. Ajopinta voi olla pehmeä ja liukas myös kesällä, jolloin neliveto erottuu edukseen liikkeelle lähdettäessä ja kiihdytettäessä. Neliveto tuo vakautta myös kuivalle asfaltille.

Erityisesti perävaunua, asuntovaunua tai venettä vetävät arvostavat nelivetoauton kykyä lähteä liikkeelle ja ylämäkeen kelillä kuin kelillä. Joidenkin Škodan 4x4-mallien suurin sallittu jarrullinen perävaunumassa on jopa 25 prosenttia suurempi kuin vastaavan etuvetoisen mallin.

Esimerkiksi Kodiaqissa 2.0 TDI 150 -moottorilla varustetun etuvetoisen mallin jarrullinen vetokyky on 2000 kg, kun taas nelivetoisen 2500 kg. Enyaqissa neliveto tuo jarrulliseen vetomassaan 200 kg lisää takavetoiseen verrattuna (1200 kg vs. 1000 kg).

KAROQ tarjoilee nelivetoisia vaihtoehtoja niin bensiinimallistossa kuin dieselmallistossa. Nelivedon ja 2.0 TSI -bensiinimoottorin (140 kW/190 hv) yhdistelmä on saatavilla yksinomaan SportLine-malliversioon. Nelivedon ja 2.0 TDI -dieselmoottorin (110 kW/150 hv) yhdistelmä on saatavilla Ambition-, Style- ja SportLine-malliversioihin.

OCTAVIA-bensiinimallistosta löytyy nelivetoinen vaihtoehto malliversioista Ambition, Style, SportLine ja Scout. Nelivedon yhteydessä bensiinimoottorina toimii 2.0 TSI teholtaan 140 kW (190 hv). Dieselmallisto tarjoaa edellä mainittujen malliversioiden lisäksi myös nelivetoisen RS-malliversion. Nelivetoiset OCTAVIA-dieselmallit on varustettu 2.0 TDI -moottoreilla tehoiltaan 110 ja 147 kW (150 ja 200 hv).

SUPERB BusinessLine 4x4 -mallisto kattaa malliversiot Ambition, Style, SportLine, Scout ja L&K. Superbissa neliveto on saatavilla malliston tehokkaimpien bensiini- ja dieselmoottorien yhteyteen. Bensiinimoottorina toimii koko ŠKODA-malliston tehokkain 2.0 TSI teholtaan vakuuttavat 206 kW (280 hv). Dieselmoottorina tarjolla on puolestaan 2.0 TDI teholtaan 147 kW (200 hv).

Tutustu Škodan nelivetomallistoon

ŠKODA ENYAQ 80x 4x4 iV – täyssähköinen katumaasturi

ŠKODA ENYAQ COUPÉ 80x 4x4 iV – täyssähköinen coupé-katumaasturi

ŠKODA OCTAVIA 2.0 TSI 4x4 ja 2.0 TDI 4x4

ŠKODA SUPERB 2.0 TSI 4x4 ja 2.0 TDI 4x4

ŠKODA KODIAQ 2.0 TSI 4x4 ja 2.0 TDI 4x4

ŠKODA KAROQ 2.0 TSI 4x4 SportLine ja 2.0 TDI 4x4