Uusi ŠKODA FABIA on esitelty ensimmäisille kuljettajille. Itävallan Zell am Seen lomakeskuksessa rajoitetulle joukolle toimittajia annettiin mahdollisuus testata neljännen sukupolven ŠKODA Fabiaa.
Nyt julkisuuteen tuodun Fabian naamioinnin on luonut suunnittelija Daniel Petr. Tyylikkäästi toteututun teippauksen alta on aistittavissa kokonaan uudet modernit muodot. Auto paljastetaan myöhemmin keväällä.
Katso video:
Teknisestä tuotekehityksestä vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Johannes Neft: "Vahvasti tunteisiin vetoavalla muotokielellä FABIA osoittaa heti olevansa aidosti ŠKODA. Edeltäjämalliin verrattuna olemme merkittävästi kehittäneet sisätiloja – mukavuus on erinomainen, tietoviihdejärjestelmät edistykselliset ja avustinjärjestelmät innovatiiviset. Sisällä on selvästi enemmän tilaa, moottorit ovat taloudelliset ja tehokkaat ja ajo-ominaisuudet vakuuttavan hyvät".
Fabia on yksi ensimmäisistä kokoluokkansa autoista, jossa on säädeltävät jäähdytysilmasäleiköt etupuskurin alaosassa. Tämä Octaviasta tuttu ratkaisu optimoi auton aerodynamiikkaa ja parantaa jäähdytyksen tehokkuutta.
Veistosmaiset linjat
Škodan muotoilujohtaja Oliver Stefani: "ŠKODA on systemaattisesti kehittänyt muotokieltään uuden Fabian suunnittelussa. Perheautokokoluokan hatchback-malli on erityisen sporttinen ja visuaalisen elegantti. Veistosmaiset linjat, dynaamiset mittasuhteet ja modernit LED-tekniikan valoyksiköt yhdistettynä Škodalle tyypillisiin kristallimaisiin yksityiskohtiin luovat tämän auton dynaamisen ja modernin ilmeen".
Entistä tilavampi
Neljännen sukupolven FABIA käyttää MQB-A0-alustaa, mikä on antanut mahdollisuuden myös auton koon kasvattamiselle. FABIA on 4 107 mm pitkä (110 mm suurempi), 1780 mm leveä (+ 48 mm), ja akseliväli on kasvanut 94 mm:lla 2564 mm:iin.
Tavaratila on kasvanut 380 litran tilavuuteen. Kasvaneista mitoista huolimatta Škodan suunnittelijat ja insinöörit ovat onnistuneet pitämään uuden Fabian painon lähes samana kuin edeltäjämallissa.
Uuden sukupolven EVO-moottorit
Uuteen ŠKODA Fabiaan on tarjolla neljä bensiinimoottorivaihtoehtoa (tehot 59‒110 kW), joten Fabian mallistosta löytyy hyvä vaihtoehto kaikenlaisiin ajotarpeisiin. Auton kompaktit ulkomitat tekevät siitä mainiosti kaupunkiliikenteeseen sopivan. Kaikki neljä moottoria lukeutuvat Volkswagen-konsernin uuteen EVO-moottorisukupolveen. Uuden sukupolven EVO-moottoreiden ansiosta polttoaineenkulutus on pienentynyt.
Upea aerodynamiikka
Polttoaineenkulutusta vähentää myös auton erinomainen aerodynamiikka. Edeltäjämalliin verrattuna ilmanvastuskerroin (cd) on parantunut arvosta 0,32 arvoon 0,28. Tällä arvolla uusi FABIA on kokoluokkansa aerodynaamisin. Yksi innovatiivisista, aerodynaamisuutta parantavista ratkaisuista ovat säädeltävät jäähdytysilmasäleiköt etupuskurin alaosassa.
Uuteen ŠKODA Fabiaan on tarjolla neljä bensiinimoottorivaihtoehtoa (tehot 59‒110 kW), joten Fabian mallistosta löytyy hyvä vaihtoehto kaikenlaisiin ajotarpeisiin. Auton kompaktit ulkomitat tekevät siitä mainiosti kaupunkiliikenteeseen sopivan.
13 uutta Simply Clever -ratkaisua
Jo monien vuosien mittaan ŠKODA on helpottanut autojensa käyttöä asiakkaidensa arjessa näppärillä Simply Clever -ratkaisuilla, joita on jatkuvasti esitelty lisää. Uusi FABIA jatkaa tätä perinnettä. Neljännen sukupolven myötä esitellään peräti 13 uutta ratkaisua, joista osa on nyt ensimmäisenä ŠKODA-automallina toteutettu Fabiassa. Kaikkiaan uuteen Fabiaan on saatavissa 43 Simply Clever -ratkaisua.