Oliver Stefani on Škodan muotoilujohtaja. Koska hän aina piirtää työssään, ei ole mikään yllätys, että hän teki luonnostelmia myös joistakin ŠKODA Storyboard-haastattelun vastauksistaan.

Pidän siitä, että ihmiset reagoivat, kun he näkevät mallejamme ensimmäistä kertaa. Jos he hymyilevät, se saa minutkin hymyilemään. Tuntuu hyvältä, kun voi tehdä toisen ihmisen onnelliseksi. Auton suunnitteluprosessi kestää noin kolme vuotta. Me suhtaudumme myös autoon tunteella. Siihen sijoittaa niin paljon sydäntään ja elämäänsä. Se on täynnä ideoita ja voittoja, ja vastoinkäymisiäkin. Kun auto julkistetaan ja näet sen tiellä ensimmäistä kertaa sekä kohtaat asiakkaan, joka pitää siitä ja on sen ylpeä omistaja – se on se, mihin me pyrimme.

Entäpä kritiikki?

Muotoilussa ei ole koskaan mitään lopullisia vastauksia. Musta ja valkoinen voivat molemmat olla oikea vastaus. Jos jotkut pitävät siitä ja toiset taas eivät, silloin olet keksinyt hyvän jutun. Mikä tahansa reaktio on parempi kuin ”ihan sama”. Toisaalta sijoitat jokaiseen auton palasen sieluasi, joten se tekee sinut vähän herkäksi. Jokainen, joka valittaa autosta, valittaa tavallaan minusta. Se sattuu joskus, mutta kuuluu työnkuvaan. Me yritämme luoda tunteita, emme mitään keskinkertaista.

Miten tiedät, mistä ihmiset pitävät? Mikä inspiroi sinua?

Kaikki. Minusta kaikki on kiinnostavaa. Olen aika kiinnostunut lentokoneista, ne ovat virtaviivaisia ja rohkeasti liikkuvia koneita. Veneet ovat myös kiinnostavia, mutta niin ovat myös arkkitehtuuri, muoti, elokuvat ja elektroniikka. Aina, kun matkustan, yritän ottaa aikaa kahvilassa istuskeluun, ja katselen liikennettä ja ihmisiä. Imen ilmapiiriä itseeni. Maailma on täynnä ihmeitä ja yllätyksiä. Suunnittelijoiden on tartuttava trendeihin aikaisessa vaiheessa ja ennakoitava, mitä on tulossa myöhemmin. Ei meillä tietenkään mitään kristallipalloa ole, mutta me tunnemme sen sisuksissamme, se on todella tärkeää. Ja kun konkreettisia todisteita ei ole, joskus on vaikea saada muut vakuuttumaan. Meillä ei ole mitään todisteita siitä, että tämä on oikea tie, on vain tunne. Helppoa se ei ole, mutta pidän siitä.

Oletko aina halunnut suunnittelijaksi?

Olen aina piirtänyt, jo lapsesta pitäen. Vaikka silloin en piirtänyt autoja, vaan sarjakuvia. Unelmani oli päästä Disneyn studioille tekemään elokuvia, kuten Peter Pan ja Lumikki. Se vaatii paljon luovuutta ja taiteellinen rima on hyvin korkealla. Se kiehtoo minua edelleen ja kerään Disneyn kuvakäsikirjoitusluonnoksia. Myöhemmin, kun oli saanut kouluni loppuun, päätin ryhtyä toimittajaksi. Arvelin, ettei taiteellisesta urasta ehkä tulisi mitään. Mutta sitten naapurini, joka työskenteli avustajana taidekoulussa, kutsui minut näyttelyyn. Näyttelytila oli täynnä autoihin liittyviä piirroksia, jotka olivat tehneet siihen aikaan Volkswagenilla olevat harjoittelijat. Nähdessäni nuo piirrokset ajattelin, että tuota minä haluan tehdä.


Se oli kuin salamanisku, enkä ole koskaan katunut tuota päätöstä. Jokin löysi minut, eikä toisinpäin.

Olet suuri Disney-fani. Mikä on suosikkielokuvasi?

Olen myös suuri Star Wars -fani, ja kyllä, olen mieltynyt moniin Disney-elokuviin. Mutta elokuva, josta todella pidän ja joka on vaikuttanut niin todella paljon, on Blade Runner. Star Wars on kaunis satu, mutta Blade Runner tulee niin lähelle todellisuutta, siihen miltä tulevaisuus voi oikeasti näyttää. Tämä vaikutti minuun syvästi. Ostin elokuvan luonnoslehtiön, jossa oli kaikki autojen piirustukset, ihmiset ja puvut. Se on niin taiteellinen ja visionäärinen. Jos menet tänä päivänä Shanghaihin ja katsot pilvenpiirtäjiä, valoja ja mainoksia, ne ovat aivan kuin Ridley Scottin 20 vuotta sitten suunnittelemia.

Millaisesta taiteesta pidät eniten?

Rakastan vanhojen mestareiden luonnoksia, kuten Michelangelon tai Leonardon. Pidän niistä joskus enemmän kuin itse lopullisista maalauksista. Minusta on upea katsoa, miten he edistyivät kohti lopullista maalaussuunnitelmaa. Se osoittaa, että maalaaminen on kovaa työtä, samoin kuin hienon auton suunnittelu. Sinun on tehtävä tutkimusta ja muutettava suunnitelmaa monta kertaa. Luonnoksiin vangitut luovuuden hetket kiehtovat minua. Aivan kuten Leonardo etsii ihanteellisia ihmiskehon mittasuhteita, mekin yritämme antaa autolle ihanteelliset mitat. Onko se urheilullinen? Onko se tilava? Onko se mukava? Kyse on täydellisyyden tavoittelusta.

Mitä odotat innolla tulevaisuudessa?

Uudet tekniikat asettavat vaikeita haasteita, ja minä pidän siitä. Automaattinen ajaminen, ääniohjaus, uudet säännökset ja jopa hologrammit. Olen iloinen, että maailmasta ei ole tulossa tylsä, sillä me haluamme pysyä luovina. Odotan innolla jokaista uutta haastetta, koska se tekee elämästä mielenkiintoisen ja testaa luovuutta. Teemme parhaamme ja haasteenamme on olla muita parempi. Tämä on kuin Formula 1: aina on ponnisteltava pysyäksesi edellä uusia sääntöjä noudattaen. Joten en pelkää tulevaisuutta. Viimeiset 20 vuotta meillä on ollut käytössämme vain lasia, kumia ja terästä, ja nyt voimme tutkia paljon muitakin kiinnostavia vaihtoehtoja.

Olet nyt muuttanut Tšekeihin. Mitkä ovat vaikutelmasi maasta?

Viime vuonna kävin Tšekeissä ensimmäistä kertaa elämässäni. Menin Prahaan ja olin erittäin vaikuttunut perinteisen ja modernin arkkitehtuurin yhdistämisestä. Se on todella kaunis kaupunki, jossa on paljon tyyliä ja historiaa, ja samalla se tuntuu myös nuorelta ja eloisalta. Siitä minä pidän. Sama on Škodan kanssa. Sillä on todella pitkä historia ja sen takana on paljon inspiraatiota: mikään muu automerkki maailmassa ei omaa samaa perustaa. Otetaan esimerkiksi vaikka böömiläinen kristalli. Me käytämme tätä rikkautta luodessamme autoja, jotka ovat ainutlaatuisia, joten ŠKODA erottuu kaikista muista autoista. Tästä me pidämme kiinni myös tulevaisuudessa.

Mikä historiallinen ŠKODA on suosikkisi?

Suosikkini on ŠKODA POPULAR MONTE CARLO. Se on niin ainutlaatuinen ja kaunis auto, todella tyylikäs ja dynaaminen. Olisi unelma ajaa sitä jonain päivänä. Kivaa, että unelma-auto on olemassa jo automallina, ja POPULAR on juurikin unelma-auto. Olen viettänyt paljon aikaa ŠKODA-museossa, ja on todella yllättävää nähdä miten pitkä ja rikas historia merkillä on. Näiden autojen laatu ja niihin käytetty ammattitaito ovat tehneet minuun todellisen vaikutuksen. Se on työssämme erittäin inspiroivaa. Katsomme aina tulevaisuuteen, mutta myös taaksepäin, sinne, mistä olemme tulleet. Se ohjaa meitä.

Missä näet Škodan suunnittelun viiden vuoden päästä?

Škodan tulevaisuus on erittäin valoisa. Viemme brändin maineen entistäkin paljon korkeammalle. Se on jo vahvasti läsnä, mutta merkkitietoisuus tulee kehittymään entisestään, ja tuemme tätä hyvin innokkaasti suunnittelun kautta. Tunneilmaisua tulee paljon enemmän, sillä haluamme tavoittaa enemmän ihmisiä ja vietellä heidät. Autoista tulee sulavampia, dynaamisempia ja tunteisiin vetoavampia. Ihmisten tulisi ostaa ŠKODA ei vain siksi, että se on hyvä diili ja rahalle saa vastinetta, vaan myös siksi, että he todella pitävät sen muotoilusta ja autosta yleensä. Muotoilu on usein syy, miksi päätämme ostaa tai hylätä auton, ja tästä syystä työmme on niin tärkeää. Me näytämme merkin arvot, teemme niistä näkyviä.

ŠKODA VISION X julkistettiin juuri vähän aikaa sitten. Mikä sinusta on sen erottuvin muotoiluominaisuus?

VISION X oli ensimmäinen ŠKODA, jonka kanssa sain mahdollisuuden työskennellä ja se oli kokemus, josta pidin. Työnämme oli luoda linkki Karoqiin ja Kodiaqiin, ja antaa autolle samalla kuitenkin oma luonteensa. Pidän uudesta keulan tulkinnastamme. Päivävalot kulkevat ohuena nauhana pääajovalon yläpuolella, nauhassa on neljä pienempää valoa. Ne muodostavat upean kuvion ajovalon yläpuolelle: se näyttää hyvin viileältä ja nykyaikaiselta. Auto saa näin aivan toisenlaisen luonteen, mutta samalla se kuitenkin tuntuu perheautolta. Asiakkaidemme tulee aina tunnistaa ŠKODA, ja mielestäni olemme tehneet todella hyvää työtä – tähän autoon sisältyy paljon tunteita, ja se ylittää rajoja säilyttäen kuitenkin vankasti uskottavuutensa. Ja Flex-green on värinä aivan upea, raikas ja häkellyttävän kaunis. Tunnistat tämän auton jo kaukaa.

”Työnäni on antaa ihmisten unelmoida ja huolehtia siitä, että kaikilla heidän ideoillaan on tilaa kasvaa.”

Miten iso tiimisi on ja mikä tarkalleen ottaen on sinun roolisi?

Suunnittelutiimimme käsittää yli sata ihmistä noin 25 eri kansallisuudesta, joten tiimi on erittäin kansainvälinen. Meillä on ihmisiä Espanjasta, Saksasta, Kiinasta, Ranskasta ja muista maista, mukaan lukien tietysti Tšekin tasavalta ja Slovakia. Kaikki toimivat nykyisin globaalisti ja on hyvä, että ihmisillä on eri taustat. Suunnittelijat ovat erittäin halukkaita työskentelemään meille ja on erittäin hyvä asia, että olemme houkutteleva merkki. Työnäni on antaa ihmisten unelmoida ja huolehtia siitä, että kaikilla heidän ideoillaan on tilaa kasvaa. Työmme on edelleen joskus hyvin yksinkertaista: otat kynän ja paperia ja luonnostelet idean. Ei ole mitään salaisuutta, ei mitään tietokoneohjelmaa sen takana. Kyse on ihmisistä, jotka istuvat pöytänsä ääreen ja unelmoivat.

Minä yritän varmistaa, että mitään ideaa ei hylätä liian aikaisin, idean pitää antaa kasvaa. Yritämme luoda jotain, mitä ei ole koskaan aikaisemmin tehty ja jos suhtaudut liian tiukasti siihen, mikä on tai ei ole Škodaa, se ei yhtään edistä luovuutta. Katsotaan, miten idea kehittyy. Kaikki uusi kiinnostaa meitä aina.


Oliver Stefani
Omakuva Škodan muotoilujohtajasta

Mitä kolmea asiaa ilman et voisi elää?

Perhettäni, tietenkin, työtäni, joka on intohimoni, enkä myöskään voisi elää ilman luonnoslehtiötäni.