Elroq-täyssähköautoa suunnitellessaan Škodan asiantuntijat päätyivät tapaan, jota ei ole ennen käytetty. Sarjatuotantoa edeltävät testiautot vietiin testeihin suoraan tuotantolinjalta.
Koska uuden automallin prototyypeistä syntyy autotehtaalle paljon kustannuksia, autojen suunnittelussa käytetään yhä enemmän digitekniikkaa ja virtuaaliympäristöjä. "Elroqin ensimmäiset testiautot valmistettiin tehtaan eri osastojen yhteistyönä suoraan tuotantolinjalla", prototyyppien valmistamisesta vastaava projektipäällikkö Milan Vostrý sanoo.
Autojen naamiointi vaikeuttaa akustiikan testaamista, mutta nämäkin haasteet ratkaistiin Škodan asiantuntijoiden voimin.
Uuden automallin prototyyppejä valmistetaan yleensä useampi kymmenen kappaletta prototyyppipajassa. Elroqin kohdalla toimittiin toisin. ”Lopullinen maalaus tehtiin prototyyppipajalla, mutta ensimmäinen Elroq tai sen osia tehtiin tehtaalla sarjatuotannon hitsauslinjalla, maalaamossa ja kokoonpanolinjalla", Vostrý kertoo.
"Se oli mahdollista tehtaan monen osaston yhteistyön ansiosta. Mukana olivat prototyyppipaja, rakennesuunnittelu, maalaamo, hitsaamo, kokoonpano, logistiikka, tuotantosuunnittelu, kokoonpanotekniikka ja turvallisuusosasto".
Yhteistyön tuloksena tehtiin kahtena sarjana yhteensä kuusitoista autoa, joilla osastot suorittivat testinsä. "Autot eivät olleet prototyyppejä termin täydessä merkityksessä. Ne olivat huomattavasti lähempänä sarjatuotantomalleja kuin prototyypit yleensä”, Vostrý toteaa.
"Valittu toimintatapa helpotti tuotannon ja kokoonpanohallin valmistelujen seuraavien vaiheiden tekemistä sekä myös esisarja-autojen tuotannon aloittamista
Elroq-testiprototyypit tehtiin tuotantolinjalla M13, jolla valmistetaan myös Enyaq-täyssähkökatumaastureita (kuvassa) ja Octavioita.
Testattavaa riittää – äänet keskiössä
Valitun toimintatavan myötä tehtaan useat osastot pystyivät kokeilemaan, miten auto toimi eri toimintaympäristöissä. Valmistetut autot menivät suoraan testaukseen, kuten kestävyystesteihin ja törmäystesteihin.
Näin toimimalla Škoda pystyi testaamaan hyvin lähellä sarjatuotantoastetta olevia autoja testeissä, jotka on yleensä tehty ns. muuleilla. Nämä ovat autoja, joissa on tulevan uuden automallin tekniikka, mutta jotka näyttävät erilaisilta. Kyseiset autot soveltuvat moniin testeihin, mutta eivät kaikkiin.
"Kaikenlainen naamiointi vaikeuttaa työtämme", akustiikkatestien koordinaattori Michal Němec sanoo. Hänen osastonsa testaa auton aiheuttamat äänet, mukaan lukien aerodynaamisen melun – kaiken, mikä voi vaikuttaa auton suunnitteluun.
Elroq on ensimmäinen Škoda, jonka ilmeessä toteutuu uusi Modern Solid -muotokieli.
Němecin osasto testaa autot salaisina. Testien tarkoituksena on havaita kaikki mahdolliset puutteet, jotta ne voidaan poistaa mahdollisimman nopeasti jo varhaisessa vaiheessa.
"Testaamme laboratoriossamme ja testiradallamme, mutta myös esimerkiksi aeroakustiikkatunnelissa Italiassa sekä testiradalla Saksan Wolfsburgissa. Testaamme kaikki ajotilanteet, joihin asiakkaat autoillaan voivat joutua erilaisissa sääolosuhteissa ja erilaisilla ajopinnoilla”, Němec kertoo.
Sähköauton melutasojen testaaminen on Němecin mukaan vähintään yhtä haastavaa kuin polttomoottoriauton. Vaikka polttomoottorin, imusarjan ja pakosarjan ääniin ei joudutakaan kiinnittämään huomiota eikä lakisääteisten melupäästörajojen täyttäminen ole ongelma, sähköautossa on keskityttävä vielä useampaan ääniseikkaan.
"Kun autossa ei ole polttomoottoria, muut äänilähteet korostuvat", Němec toteaa. Tämä tarkoittaa sitä, että insinöörien on paneuduttava yhä tarkemmin esimerkiksi aerodynamiikan ääniin ja rengasmeluun, mutta myös erilaisiin muihin ääniin, joihin autojen valmistamisen erot vaikuttavat. Äänimaailmaa arvioidaan sekä objektiivisesti äänitallenteista että subjektiivisesti testaajien ja muiden henkilöiden kokeman perusteella.
Lue lisää Elroqista tästä linkistä
Sähköautot tuottavat erilaista melua, kuten korkeajännitejärjestelmästä syntyviä korkea- tai matalataajuisia ääniä. Sähköautojen yksi erityispiirre on pakollinen varoittava ääni, joka auton on tuotettava ajettaessa nopeudella 6‒20 km/h.
"Meidän on hienosäädettävä tämä jalankulkijoita lähestyvästä sähköautosta varoittava ääni täyttämään kaikki lakisääteiset vaatimukset", Němec kertoo.
Testiautot joutuvat perusteellisiin ja vaativiin testeihin. Esimerkiksi Elroqin akustiikkatesteihin kului aikaa yli 2 000 tuntia, mikä tarkoittaa kahdeksantuntisina työpäivinä 250 päivää. Todellisuudessa testit saadaan suoritettua nopeammin, koska samaan aikaan testataan useampaa autoa ja testit tehdään vuorotyönä.
Akustiikkatestit ovat vain murto-osa uuden automallin suunnitteluun liittyvistä testeistä. Törmäystestien lisäksi tarkistetaan esimerkiksi auton ohjelmisto ja tehdään lukuisia laatu- ja varmistustestejä sekä tyyppihyväksyntätestit. Sääolosuhdetesteistä osa toteutetaan erityisissä ilmastokammioissa.
"Tehtävää on todella paljon, koska tavoitteena on varmistaa asiakkaille toimitettavien autojen paras mahdollinen laatu", Michal Němec summaa.
Lue lisää Elroqista tästä linkistä