Kalle Rovanperä

Rallin maailmanmestaruussarja saapuu tässä kuussa Suomeen, ŠKODA Motorsportin nuorimman kuljettajan Kalle Rovanperän kotikonnuille.

Lokakuun ensimmäisenä päivänä vuonna 2000 syntynyt Kalle ei ole vielä edes 18-vuotias. Siitä huolimatta hänen menestyksekäs ralliuransa on kestänyt jo viisi vuotta. Entisen rallikuljettajan Harri Rovanperän poika aloitti ajamisen jo lapsena Jyväskylässä sijaitsevan kotinsa lähellä olevilla jäisillä teillä ja metsäreiteillä, missä hän oppi aidon skandinaavisen ajotyylin.

Kun hän oli 12-vuotias, hän aloitti ralliautoilun isänsä kartanlukijan Risto Pietiläisen kanssa. Suomen sijaan Kalle ajoi rallia Latviassa, missä rallikilpailuihin osallistuvilta ei vaadita ajokorttia. Tosin siirtymät yleisillä teillä ajoi Risto Pietiläinen. Vuonna 2015 Kalle voitti Latvian Rallisprint-sarjan kaksivetoisten autojen luokassa.

Seuraavana vuonna hän liittyi TGS Worldwide -tiimiin. Tallin on perustanut entinen ŠKODA-tehdaskuljettaja Toni Gardemeister, jota käsittelevän artikkelin olemme julkaisseet myös äskettäin. Rovanperä ajoi alkukauden rallit FABIA S2000 -autolla ja sai loppukaudeksi FABIA R5 -auton voittaen lopulta Latvian rallimestaruuden historian nuorimpana kuljettajana.

Vuoden 2017 lopussa hän pääsi ajamaan ensimmäisen MM-rallinsa Walesissa WRC2-luokassa ja toisen Australiassa, missä hän saavutti ensimmäisen WRC2-luokan voittonsa. Kauden 2018 alusta lähtien hän on kuulunut ŠKODA Motorsport -tehdastiimiin.

Suomessa Kalle kilpailee ensimmäistä kertaa WRC2-luokassa tämän vuoden Jyväskylän MM-rallissa, joten halusimme esittää hänelle pari kysymystä. Mitä hän ajattelee tulevasta rallista?

Miltä tuntuu tulla osallistumaan Jyväskylän MM-ralliin? Onko sillä erityinen merkitys sinulle?

Kalle: Kotimaassa ajaminen tuntuu todella erityiseltä. Sain ensimmäiset ajokokemukseni täältä, mutta Latviassa, jossa on samantyyppisiä sorateitä kuin Suomessa, sain osallistua ralleihin ilman ajokorttia. Tänä vuonna ŠKODA FABIA R5 -tehdasautolla ajaminen Jyväskylässä merkitsee minulle todellakin jotain aivan erityistä.

Onko autoon tehty jotain erityisiä säätöjä tätä rallia varten?

Kalle: Meillä oli hyvät ennakkotestit, ja suhtaudun erittäin luottavaisesti auton säätöihin. Jyväskylässä on erittäin tärkeää, että auto on vakaa ja sitä on helppo ohjata erittäin nopeissa kaarteissa ja korkeissa hypyissä.

Pidätkö hypyistä?

Kalle: Kyllä, pidän niistä todella paljon. Auton säätöjen toteutuksessa haasteena on kuitenkin onnistua säätämään jousitus siten, että renkaat pysyvät kosketuksissa tienpintaan ja että auton pito pysyy optimaalisena. Kun auton pyörät ovat ilmassa, kiihdyttäminen on mahdotonta. Kuulin, että viimeisen osuuden lopussa on järjestäjän mukaan ”monsterimainen” hyppy. Se jää nähtäväksi.

Oletko jo lukenut Jonne Halttusen ajatukset Jyväskylän MM-rallista?
Jonne Halttusen mietteet