Nykyaikaista autoa ei voi tehdä ilman mikrosiruja. Niitä on autossa lähes kaikkialla, ja joillakin niistä on tärkeämpiä toimintoja mitä voisi kuvitella. Saattaa silti yllättää, millaisissa perustoiminnoissakin tarvitaan mikrosiruja. Seuraavaksi kerromme muutaman esimerkin autojen mikrosiruista.
Mikrosirut ovat nousseet viime aikoina isoihin otsikoihin. On siis hyvä hetki katsoa, mihin autoissa tarvitaan siruja ja millaisia siruja autoissa käytetään.
Piirilevyllä on vastuksia ja mikrosiruja – näitä on esimerkiksi ovien ohjainlaitteissa.
Oven ohjainlaitteen kotelossa on piirilevy, jolle on asennettu mm. vastuksia, puolijohteita ja mikrosiruja.
"Mikrosiruja on monenlaisia, niin yleisesti kuin myös autoissakin."
Siru voi olla hyvin yksinkertainen komponentti, jossa on vain yksi transistori, mutta yhtä hyvin siru voi olla myös kokonainen mikropiiri, joka ohjaa monimutkaista järjestelmää", selventää Škodan autotuotannon johtaja Marek Jancák.
Ovien ohjainlaitteita on autossa yleensä neljä, ja ne ohjaavat esimerkiksi lasinnostimia.
Audiovahvistin
CO2-tunnistin
Audiovahvistimen ohjainlaite ohjaa äänisignaalin käsittelyä, digitaali-analogimuuntoa ja äänen vahvistamista.
Škodan automalleista löytyy lähes kaikentyyppisiä mikrosiruja, ehkä kaikkein tehokkaimpia siruja lukuun ottamatta. "Nykyaikaisten autojen elektronisten järjestelmien hajautusrakenteen ansiosta esimerkiksi ohjainlaitteiden sirujen suorituskyvyn ei tarvitse olla samaa luokkaa kuin tietokoneiden tai huipputason älypuhelimien. Sellaisille tehoille ei ole tarvetta", Jancák kertoo.
Peruutuskamera
Monitoiminäyttö
Sirut saavat LED-valot toimimaan
ŠKODA-automalleissa mikrosirut vastaavat monista toiminnoista. Esimerkiksi LED-valoelementit ovat siruja: jokainen yksittäinen valodiodi on siru, joka myös lähettää valoa.
Škodan Matrix LED -ajovalot toimivat älykkäästi ja yksilöllisesti ohjattavat kaukovaloledit huomioivat mm. vastaantulevan liikenteen.
Jo pelkästään LED-ajovaloihin liittyy satoja mikrosiruja nykyaikaisissa autoissa. Monimutkaisten ja teknisesti hienostuneiden mikrosirujen lukumäärä autoissa voi olla useita kymmeniä. Esimerkiksi edellä mainituissa ajovaloissa tarvitaan ohjainlaitteita, jotta valot siruineen voivat toimia.
Jancákin mukaan polttomoottorin päästöjä tai sähkönkulutusta täyssähköauton akusta ohjaavat mikrosirut ovat nykyauton siruista kaikkein tärkeimpiä. "Itse asiassa, ilman mikrosiruja nykyautolla ei pääsisi minnekään", hän toteaa.
Mikrosiruja tarvitaan myös jatkuvasti tiukentuvien turvallisuusvaatimusten täyttämiseen. Turvatyynyt, turvavöiden kiristimet, ABS- ja ajonvakautusjärjestelmät, monet edistykselliset avustinjärjestelmät ja jopa e-Call-hätäpuhelujärjestelmä tarvitsevat toimiakseen siruja. "On myös mainittava, että näiden järjestelmien toimintavarmuus on meille äärimmäisen tärkeää. Älypuhelimen tai tietokoneen jokin järjestelmävika voi olla ärsyttävää takkuamista, mutta autoissa moisia vikoja ei voida sallia", Marek Jancák korostaa.
Oven ohjainlaitteen johtosarjan liittäminen.
Mikrosiruja tarvitaan myös moniin auton mukavuutta ja käytännöllisyyttä lisääviin toimintoihin ja varusteisiin. Sellaisia ovat esimerkiksi radio, auton kosketusnäytöllinen käyttöjärjestelmä ja ilmastointiautomatiikka.