14.5.2023
Maailman parhaiten säilynyt Favorit – katso kuvat Ajankohtaista & Uutta

Tällä upeasti säilyneellä Škoda Favoritilla on ajettu vain 37 kilometriä.

Kolmekymmentä vuotta sitten Ateenassa ylpeä omistaja ajoi autoliikkeestä tuliterän Škoda Favoritin kotiinsa. Se 34 kilometrin matka oli hänen ensimmäinen ajokertansa pitkään aikaan. Pysäköityään uuden autonsa pysäköintihalliin nainen päätti, etteivät hän ja autolla ajaminen sittenkään kuulu yhteen.

Teksti ja kuvat: Škoda Auto

Seuraavan kolmen vuosikymmenen ajan valkoisen Favoritin mittarilukemana pysyi 34 kilometriä. Ateenan esikaupungissa, maanalaisessa pysäköintihallissa, asusti siten ehkä maailman parhaiten alkuperäisenä säilynyt Škoda Favorit. Nyt auto on palannut kotimaahansa Tšekin tasavaltaan. Nyt auton omistaa mies, jolla on paljon yhteistä Škoda-automerkin kanssa.

"Joku Kreikassa löysi auton syksyllä 2022 ja pisti huutokauppaan. Kun näin sen, tuumasin heti, että tuo minun on saatava omakseni," kilpakuljettaja Jiří Mičánek Junior muistelee.

Hän oli vain seitsemänvuotias, kun kyseinen Favorit lähti tehtaalta matkaan. Jiří on saanut moottoriurheilun veren perintönä: isä Jiří Mičánek Senior ajoi Tšekkoslovakiassa ja Itä-Euroopassa kilpaa yksipaikkaisten formuloiden sarjassa autoilla, joissa oli Škodan moottorit. Isä ylsi kymmeneen Tšekkoslovakian mestaruuteen sekä ratakisoissa että ylämäkikisoissa.

Ateenalaisen autoilijan Favorit oli 30 vuotta käyttämättömänä julkisessa pysäköintihallissa.

"Myös minä aloitin kilpa-ajourani Škoda-moottoristen formuloiden sarjassa. Vanhemmillani oli Favorit, ja isäni käytti Favoriteja rata-ajokoulussaan 1990-luvun alussa," Jiří kertoo ja perustelee päätöstään hankkia kreikkalainen Favorit itselleen.

Hyvin säilynyt investointi

Huutokaupassa Jiří päihitti kilpahuutajansa. Loppuvaiheessa autosta taistelivat vain hän ja toinen tšekkiläinen kilpakuljettaja Boris Vaculík, joka on osallistunut esimerkiksi Dakar-ralliin.

"Kun selvisi, että meitä on jäljellä enää me kaksi, keskustelimme puhelimitse ja kerroimme kummatkin, miten suureen tarjoukseen olemme valmiit. Minun tarjoukseni oli korkeampi, joten sovimme, ettemme hinaa hintaa sitä ylemmäs," Jiří naurahtaa.

Hän maksoi autosta 24 000 euroa. Se on noin kuusi kertaa enemmän kuin auton hinta valmistumisvuonna 1993. Kun inflaatio otetaan huomioon, hinta on kutakuinkin sama.

Favoritin istuimien alkuperäisiä suojamuoveja ei koskaan irrotettu.

Kaksi kuukautta myöhemmin Škoda Favorit saapui kuljetuskontissa Frankfurtiin, josta uusi omistaja sen nouti, autolla tietenkään ajamatta, koska tällaista autohelmeä ei ollut syytä rasittaa pitkällä ajomatkalla. Uusi omistaja ei vastaisuudessakaan aio autolla ajaa, vaan säilyttää sen ensiluokkaisessa alkuperäiskunnossa mahdollisimman pitkään.

Kolmekymmentä vuotta maanalaisessa autohallissa seissyt auto näyttää vasta tuotantolinjalta tulleelta. Istuimissa edelleen paikoillaan olevat muovisuojukset, uudenveroiset paperitarrat moottoritilassa ja lumenvalkoisen maalipinnan varsin hyvä kunto pyöränaukkojen reunoissakin paljastavat, että tällä Favoritilla on ajettu vain 34 kilometriä – autoliikkeestä talliin kuivalla tiellä.

Kolmen vuosikymmenen jälkeen Favoritin mittarissa on nyt 37 kilometriä.

Autossa on vain muutama ei-alkuperäinen yksityiskohta. Eteläisen Euroopan autotallissa vietettyjen kolmen vuosikymmenen aikana toisilla autoilla on naarmutettu maalipintaa muutamasta kohdasta. Naarmuja näkyy etenkin ovien reunoissa, joiden tyylikkäät muodot piirsi Bertone-muotoilustudio jo 1980-luvulla.

Lisävarusteita, joita ei koskaan käytetty

Auto on vuonna 1993 toteutetun faceliftin mallinen. Se käy ilmi keulasäleikön muotoilusta: Škoda-logo sijaitsee säleikön keskellä, kun aiemmin logo oli toisessa reunassa. Sisätiloja hallitsee moderni harmaa. Alunperin Favoritin kojelaudan väri oli beige Favorit-mallin ensiesittelyajan eli 1980-luvun lopun trendisuuntauksen mukaisesti.

Kreikkalainen autoliike – todennäköisesti omistajan pyynnöstä – asensi autoon muutamia designvarusteita, kuten kojelautaan jalopuujäljitelmälistat ja auton kylkiin trendikkäät värilliset tarrat. Muutoin auto on perusvarusteinen malli, jonka mallimerkintäkirjaimet siihen aikaan olivat LX. Kuljettajan oli tultava toimeen esimerkiksi ilman kierroslukumittaria: sen tilalla mittaristossa oli suuri kello.

Autoliike asensi Favoritiin kojelaudan jalopuujäljitelmäiset koristelistat.

Konepellin alta löytyy ajan hammasta kestänyt Mladá Boleslavissa suunniteltu moottori, jonka iskutilavuus on 1.3 litraa (teho 40 kilowattia). Moottorissa on jo kaasuttimen korvannut Boschin suihkutusjärjestelmä.

Auton uuden omistajan tarvitsi tehdä moottorille vain öljyn ja suodattimen sekä tietenkin akun vaihto. Näiden huoltotoimien jälkeen "uusi" Favorit käynnistyi heti virta-avaimen kääntämisen myötä, ja sisätilaan alkoi kantautua tasaisen hiljainen murina. Kolmekymmentä vuottakaan ei ollut hävittänyt tuliterän moottorin ääntä.

Pieni pala historiaa

Ainoa pettymys autoon liittyen on se, ettemme saaneet ajaa autolla edes muutamaa kilometriä ja siirtyä siten ajassa taaksepäin hetkeen, jolloin Favorit oli yksi pienten autojen luokan parhaista automalleista 1980-luvun lopulta 1990-luvun alkuun.

Huippunopeutta – 137 kilometriä tunnissa – ei silti olisi ollut mahdollista kokeilla, sillä 30 vuoden iästään huolimatta tämä Škoda Favorit olisi ensin sisäänajettava. Uusi omistaja on auton takaisin Tšekin tasavaltaan tuotuaan ajanut sillä kolme kilometriä, joten mittarilukema on nyt 37.

Lähes virheetön Škoda Favorit matkasi Tšekin tasavaltaan kontissa, jotta mittarilukema pysyi alle 40 kilometrissä.

Mitä omistaja aikoo tehdä uniikilla autolla?

Jiří Mičánek aikoo pitää auton alkuperäisessä kunnossa. Sillä ei ajeta. Se saa kertoa hänen kilpa-ajoperheensä historiasta ja liittää sen Škoda-automerkkiin myös tulevaisuudessa.

"Kun isäni hävitti kilpa-ajokoulunsa Favoritit, minä ostin niistä yhden ihan nostalgisista syistä. Se on tietysti täysin loppu, mutta haluan kunnostaa sen ja pistää esille molemmat – sekä entisen kilpa-auton että sen uuden vanhan haastajan," Jiří Mičánek Junior toteaa.

Jiří Mičánek Junior (36)

Tšekkoslovakialaisen kilpa-ajolegenda Jiří Mičánekin vanhempi poika aloitti ratakisojen ajamisen kansallisessa formulasarjassa, jonka autoissa tuohon aikaan oli käytettävä Škodan moottoreita. Isänsä opastama Jiří Mičánek ajoi ensimmäisen kerran Tšekin mestariksi vuonna 2004. Hän on Tšekkoslovakian ja Tšekin tasavallan moottoriurheiluhistorian nuorin ratakisamestari voitettuaan mestaruuden alle 18-vuotiaana.

Uransa jatkossa hänen kilpailijoinaan arvostetussa Formula BMW -sarjassa oli useita nykypäivän formula1 -kuljettajia. Kyseisen formulasarjan jälkeen Jiří Mičánek siirtyi katettuihin autoihin ja voitti viimeisen Tšekin mestaruutensa vuonna 2010 kuljettajaparinaan veljensä Tomáš.

Nykyään Jiří johtaa Lamborghini Super Trofeo Europe -mestaruussarjassa ajavaa omaa tiimiään. Toisinaan hän myös osallistuu kansainvälisen autoliiton (FIA) Keski-Euroopan rata-ajon mestaruussarjan (CEZ, Central European Circuit Championship) osakilpailuihin. Kahden viime vuoden aikana hän on myös ajanut ylämäkikisoja tullen toiseksi Tšekin mestaruussarjassa 2022.

Lue myös

Tutustu tuleviin Škoda-sähköautoihin – Elroq näyttää mallia

Ajankohtaista & Uutta

Hector ja Hanna – autossa viihtyjät

Meidän Škodamme

2023 Jääkiekon MM-kisojen kisahuuma on startannut

Ajankohtaista & Uutta