Jos pitäisi valita yksi sana, joka kuvastaa sekä ammattia että autoa, se olisi luotettavuus. Taksialalla toimiva Ismo Riiali luottaa Škodaan. ”Ei ole mitään syytä vaihtaa huonompaan”, yrittäjä hymyilee.
Ismo Riialista tuli taksialan yrittäjä sattumien kautta. Vielä reilut kymmenen vuotta sitten mies pyöritti omaa baaria Espanjan Torremolinoksessa.
”Kun kahdeksan vuotta tuli tehtyä töitä aikaisesta aamusta myöhäiseen iltaan, päätin muuttaa takaisin Suomeen. Tarkoituksena oli tehdä jotain
ihan muuta, mutta tie vei yllättäen taksin rattiin ja sille tielle jäin. Ala tuntui heti omalta”, Riiali kertoo.
Yhtiökumppaniksi löytyi monialayrittäjä Dan Sihvonen Porvoosta ja homma pääsi vauhtiin.
”Meillä on sellainen työnjako, että Dan hoitaa toimistohommat, minä autot, ajot ja kuljettajat.”
Ahkeruudella pärjää
Riialin ja Sihvosen useasta taksiyhtiöstä koostuva yritys toimii pääkaupunkiseudulla taksipalveluja välittävän Taksi Helsingin piirissä. Ajossa on 13 Superbia, joista kuusi on niin sanotusti toisella kierroksella eli Škoda on vaihtunut Škodaan.
Viimeisin Superb tuli ajoon marraskuussa samaan aikaan, kun Riiali jo teki kauppaa seuraavasta. Valtaosa autoista on Combeja mutta armadaan mahtuu myös kaksi Liftback-mallia.
Kuskeja on tilanteesta ja ajankohdasta riippuen palkkalistoilla 20-30. Ismon mukaan töitä riittää, kun on valmis tekemään pitkää päivää. Menestyksen takaa löytyy kolme asiaa: ahkeruus, ahkeruus ja ahkeruus.
Toiveissa huono sää
Taksi Helsingin alueella operoi reilut 1300 autoa, joten tarjontaa riittää. Silti aamuun ja iltapäivään mahtuu pari piikkiä, jolloin autoista on vilkkaimmilla paikoilla pulaa tai jolloin kyyti ja kuljetettavat eivät kohtaa ruuhkassa.
Ismo istahtaa taksin rattiin mielellään aina, kun tarvetta on. Paras työvuoro on yövuoro, jolloin ihmiset ovat rennompia, liikennettä on vähemmän ja ajaminen sujuu jouhevammin.
”Ajaminen edustaa vapautta, jolloin muut asiat pysyvät poissa mielestä”, Riiali toteaa.
Taksiautoilijan näkökulmasta parasta aikaa ovat loka-, marras- ja joulukuu, kun taas heinäkuu on huonoin. Lempisää on sateinen, räntäinen ja luminen, jolloin myös ajoa on eniten. Mitä huonompi sää, sitä enemmän takseille on kysyntää.
Superb sen olla pitää
Riiali arvostaa suomalaisen taksijärjestelmän luotettavuutta. Luotettavuutta edustaa myös Superb, sillä taksiksi ei kelpaakaan mikä tahansa auto. Riiali valitsi Superbin alun perin ”itsekkäistä syistä”, sillä pitkänä miehenä hän halusi auton, jossa matkustaja mahtuu istumaan mukavasti kuskin taaksekin.
Sisätilojen tilavuuden ja mittavan tavaratilan lisäksi tärkeitä valintakriteereitä ovat auton varmuus, toimivat huoltopalvelut, hyvä hinta-laatu-suhde ja monipuolinen varustelu. Taksiksi Superb muuttuu pienellä lisävarustelulla: taksamittarilla, maksupäätteellä, datalaitteella ja turvakameralla sekä auton katolta tutulla taksikuvulla.
Taksin mittariin kertyy kuukaudessa 10 000–12 000 kilometriä ja autolla ajetaan parista vuodesta kolmeen vuoteen. Autoista pidetään hyvää huolta, joten niille riittää kysyntää myös taksiuran jälkeen.
Ismo Riiali arvostaa suomalaisen taksijärjestelmän luotettavuutta. Sitä edustavat myös Superbit, joita löytyy tallista yhteensä 13.