Sonja Heikkilällä, jos kellä, on innovatiivinen työ. ŠKODA AUTO DigiLabissa Prahassa työskentelevä suomalainen liikennevisionääri kehittää ratkaisuja tulevaisuuden liikenteeseen.
Miten maskulaisesta Sonjasta tuli kansainvälinen liikennevisiönääri? ”Pieni turhautuminen liikkumiseen ja julkisen liikenteen toimimattomuuteen taitaa juontaa maaseudulla elettyyn lapsuuteen ja nuoruuteen”, Sonja arvelee.
Koulumatkat taittuivat koulubussilla, mutta lähimmälle pysäkille oli puolitoista kilometriä. Välimatkat sujuivat kävellen tai pyöräillen, ja harrastuksiin pääsi vanhempien tai kavereiden vanhempien kyydissä.
Liikkumisen toimimattomuus tuntui rajoittavalta, kunnes 15-vuotiaana Sonjan elämään tuli oma skootteri. Se nosti teinin liikkumisen vapauden uudelle levelille. Lukiomatka Maskusta Turkuun oli kuitenkin edelleen työläs. ”Muistan ajatelleeni, että liikkuminen voisi olla sujuvampaakin.”
Huomiota ihan puun takaa
Oman liikkumisen historia vaikutti Sonjan tulevaisuuteen. Lukion jälkeen hän pääsi 18-vuotiaana opiskelemaan tie- ja liikennetekniikkaa Teknilliseen korkeakouluun Espoon Otaniemeen.
”Huomasin pian, että voin edistää omaa liikkumisen ajatteluani. Huomasin myös, miten tärkeä verisuonisto liikenneinfra on koko yhteiskunnan kannalta. Kiinnostuin yhä enemmän liikkumisesta ja siitä, miten liikutaan”, Sonja kertoo.
Ensimmäinen liikkumiseen liittyvä työpaikka löytyi VR:ltä. Helsingin kaupungilla hän teki diplomityönsä liikkumisesta palveluna eli Mobility as a Service (MaaS) -mallista. Sonjan kiinnostuksen keskiössä oli liikkumisen käyttäjä ja hänen tarpeensa välineen sijaan sekä liikkumisen uusien muotojen kehittäminen.
”Diplomityön herättämä kansainvälinen huomio tuli ihan puun takaa. Sain paljon yhteydenottoja, jotka myös ohjasivat työuraani uusille raiteille.”
Ajattelun kärkikaartia
Sonja on niittänyt mainetta erikoistumalla tulevaisuuden liikenneinnovaatioihin. Hän on ehtinyt työskennellä liikkumisen asiantuntijana VR:n ja Helsingin kaupungin ohella muotoilutoimisto Nordkappilla, Tekesissä sekä OP:ssä, jossa hän oli käynnistämässä lukuisia uusia liikkumisen palveluita, kuten yhteiskäyttöautopalveluita.
Kun työmahdollisuus Škodan tytäryhtiössä ŠKODA AUTO DigiLabissa avautui syyskuussa 2019, se istui kuin nenä päähän. Škodan digitaalisessa innovaatiokeskuksessa Sonja on osa kansainvälistä innovaatioryhmää, joka kehittää tulevaisuuden liikkumisen palveluita.
Nuoresta iästään huolimatta Sonjan (30 v) ideat on noteerattu ympäri maailmaa vaikutusvaltaisissa lehdissä, kuten Business Insiderissa, Forbesissa, Guardianissa ja Timessa. Foreign Policy -lehti on valinnut Sonjan maailman sadan tärkeimmän ajattelijan listalle.
”Olin aikanaan opiskelijavaihdossa Wienissä, josta jäi haave työskennellä ulkomailla. ŠKODA AUTO DigiLab vastasi unelmaani. Kävin Škodan kanssa Skype-haastatteluja ja juhannuksena 2019 sain soiton, että paikka on minun. Muutto Prahaan syksyllä 2019 oli hieno hetki”, Sonja kertoo.
”Haluamme tehdä ihmisten elämästä liikkumisen näkökulmasta parempaa”, Sonja Heikkilä sanoo.
Luovaa & innovatiivista
Sonja on mukana autoteollisuuden murroksessa. Škodan strategia 2025 -ohjelman mukaan Škoda tuo markkinoille uusia liikkumisen palveluita ja esimerkiksi täyssähköautoja.
Vaikka Sonja edistää uusia liikkumisen palveluita, kyse ei ole autoilun vastaisesta ideologiasta, vaan siitä, että liikkuminen olisi mahdollisimman helppoa ja sujuvaa sekä erilaisia liikkumisen tarpeita tukevaa. Autoilu ja muut liikkumisen välineet eivät ole toistensa vastakohtia, vaan ne täydentävät toisiaan.
”Työni on luovaa ja innovatiivista. Etsimme uusia ideoita ja palveluja, joita testaamme tulevaisuutta ja uutta liiketoimintapotentiaalia ajatellen.”
Toisiaan täydentävät
Sonjan työpäivä pyörii ideoinnin ja kehittämisen ympärillä. ”Viihdyn erittäin hyvin idearikkaassa ja uudistushenkisessä työyhteisössä. On hienoa päästä tekemään töitä uusien asioiden parissa päivittäin”, Sonja toteaa.
”Haluamme tehdä ihmisten elämästä liikkumisen näkökulmasta parempaa kestävä kehitys ja ympäristönäkökulmat huomioiden. Yhä älykkäämmät autot ja uudet digitaaliset palvelut tarjoavat autoiluun uusia mahdollisuuksia ja käyttötarkoituksia.”
”Kaiken uuden kehittelyn lomassa on huomioitava autoilijoiden tarpeet ja valtiollisetkin eroavaisuudet. Liikkuminen esimerkiksi Luxemburgissa on hieman erilaista kuin pitkien välimatkojen Suomessa. Tärkeää on löytää aikaan ja paikkaan sopivimmat kulkemisen vaihtoehdot.”
Mikä ŠKODA AUTO DigiLab?
ŠKODA AUTO DigiLabit kehittävät uusia tekniikoita, innovatiivisia ratkaisuja ja tulevaisuuden liikkumisen palveluita. Digilabeilla on keskeinen rooli osana ŠKODA 2025 -strategiaa, jossa digitaalisuus on yksi tulevan kehityksen peruspilareista. Digitaaliset innovaatiokeskukset toimivat Prahassa (Tšekki), Tel Avivissa (Israel), Pekingissä (Kiina) ja Punessa (Intia).