Kolme kuuluisaa kuljettajaa, kolme Škodaa, driftaamista ja hauskanpitoa Zell am Seessä. Villiä ajamisen menoa lumella ja jäällä.
Nämä kolme miestä ovat kirjoittaneet nimensä moottoriurheilun historiaan, eivätkä he vielä edes ole lopettaneet kirjoittamista. Hans-Joachim Stuck on formula 1 -legenda ja ajanut myös Le Mansissa ja Saksan vakioautosarjassa (DTM). Jan Kopecký ja Andreas Mikkelsen ovat jo pitkään loistaneet rallin maailmanmestaruussarjassa.
Aika tyypillisen kisakuljettajan lailla he ovat hiukan sisäänpäin kääntyneitä ja puheissaan lakonisia, joten ei ollut helppoa saada heitä vapautuneesti kertomaan vaikutelmiaan autoista. Mutta tarvitaanko paljoja sanoja, kun ajaminen kertoo kaiken mitä haluamme tietää? Tästä videosta sen näkee:
Kolmen kuljettajamme vähäpuheisuus kaikkosi, kun he saivat testattua legendaarisen ŠKODA 130 RS:n, huippunykyaikaisen ralliauton FABIA Rally2 evon ja kilvanajon tulevaisuutta henkivän täyssähköisen FABIA RE-X1:n.
“Lumiolosuhteissa kilpaa ajaminen on todella kiinnostavaa niin kuljettajalle kuin yleisöllekin. Kun lumi lentää erikoiskokeilla luistateltaessa, pitkäpiikkinastarenkailla ajaminen on sanoin kuvaamaton kokemus”, Jan Kopecký ihastelee koko kolmikon puolesta.
130 RS:n rattiin pääseminen oli kuljettajille mieluisa retrokokemus.
Paluu juurille
130 RS:n rattiin pääseminen on uskomaton retrokokemus – ja siitä kuljettajamme nauttivat aidosti. “On upeaa nähdä, miten valtavasti lajimme on muuttunut. Siinä valossa 130 RS on hauska ja vallaton auto. Nautin sen ajamisesta”, kertoo Monte Carlon rallin tuore WRC2-luokkavoittaja Mikkelsen.
Myös Jan Kopecký pitää tätä autoa ŠKODA Motorsportin 120-vuotisen historian ikonisena edustajana. ”130 RS oli erinomainen auto, erittäin nopea ja luotettava. Vuonna 1977 Václav Blahna ja kartanlukija Lubislav Hlávka ajoivat sillä Monte Carlossa luokkavoittoon ja yleiskilpailussa kahdenneksitoista. Olen niin ylpeä, että Pavel Dreslerin kanssa pystyin jatkamaan tätä Monte Carlo -menestystä vuonna 2018, kun voitimme WRC2-luokan ŠKODA FABIA R5:llä ja sijoituimme yleiskilpailussakin kymmenenneksi”.
”130 RS on hauska ja vallaton auto. Nautin sen ajamisesta.”
”Se toi mieleen paljon muistoja. Tuntui kuin olisin palannut juurilleni: vaihteet vaihdettiin käsin, moottori oli upea vapaastihengittävä, ei ollut ohjaustehostusta eikä elektronisia avustinjärjestelmiä. Aivan loistava kokemus, mutta nykyään kyllä tykkään nykyaikaisista autoista. Tiedättekin ehkä, että kerran minulta kysyttiin, millainen ero kilvanajon välillä ennen ja nyt on. Vastasin, että on vain yksi ero: minun ajoaikanani seksi oli turvallista ja kilvanajo vaarallista. Se kertoo eroista kaiken”, Stuck naurahtaa.
Andreas Mikkelsen
Jan Kopecký
Hans-Joachim Stuck on formula 1 -legenda ja hän on ajanut myös Le Mansissa ja Saksan vakioautosarjassa.
Kovan luokan voittajat
Autojamme testaavat legendat siirtyivät seuraavaksi kuvailemaan tunnelmiaan nykyaikaisemmista autoista. ”Minä olin mukana tämän kehittämisessä heti alusta alkaen ja sain ensimmäisenä ajaa sillä kilpaa. ŠKODA FABIA Rally2 evo on luokkansa nopeimpia ja luotettavimpia autoja. Se on osoittanut sen voittamalla mestaruuksia eri puolilla maailmaa”, sanoo Kopecký, WRC2-luokan maailmanmestari vuosimallia 2018.
ŠKODA FABIA Rally2 evo edustaa huippuunsa viritettyä tämän päivän ralliautoa.
”Auto käyttäytyy hienosti, vaihteet kytkeytyvät sulavasti ja käsijarrulla kääntäminen on hauskaa”, lisää Mikkelsen, jolla on kokemusta evo-versiota edeltäneestä FABIA S2000 -mallista. Sellaisella hän ajoi IRC-rallisarjan voittoon vuosina 2011 ja 2012.
Sähköinen säväytys
Mitä mieltä kokenut kolmikkomme oli uudella täyssähköautolla ajamisesta? Andreas Mikkelsen sanoi, että ajaminen FABIA RE-X:llä oli hienon positiivinen kokemus. “Se on nopea! Voimalinjasta irtoaa autolle valtava teho, ja ajettavuus on upea. Autossa on tehoa ja kiihtyvyyttä vaihteita vaihtamatta. Suurempi paino kyllä tuntuu ajossa, mutta kokonaisuudesta olen iloisesti yllättynyt”, Mikkelsen lopettaa.
Škodan tuella rakennettu FABIA RE-X1 -täyssähköralliauto perustuu ŠKODA FABIA Rally 2 evo -ralliautoon.
Testissä olevan FABIA RE-X1 -täyssähköauton on rakentanut itävaltalainen Kreisel Electric -yritys Škodan tukemana. ŠKODA FABIA Rally 2 evo -ralliautoon perustuvasta autosta irtoaa järjestelmätehoa 500 kilowattia (670 hv) ja vääntöä 880 Newtonmetriä. Auto on tietenkin nelivetoinen, ja se painaa 1 300 kiloa. Erikoismodifioidulla akustolla päästään 135 kilometrin toimintamatkaan, mikä riittää rallinajoon.
Vasemmalta: Andreas Mikkelsen, Hans-Joachim Stuck ja Jan Kopecký.
”Aivan fantastinen kokemus. Todella nautinto päästä ajamaan näillä kolmella autolla lumessa. Jokainen niistä on hauska ajaa, ja jokainen niistä on teknisesti ja suorituskyvyltään oman aikansa huippua. ŠKODA 130 RS on kaunis entisten aikojen auto ja FABIA RE-X1 moderni täyssähköauto, joten ne ovat hyvin erilaiset. Jos kysytte omaa suosikkiani, en osaisi valita”, väittää legendaarinen Hans-Joachim Stuck.