14.7.2021
Legendaaristen kilpureiden ratissa Klassikot

Tänä vuonna ŠKODA juhlii kilvanajon 120-vuotista historiaansa. Nyt julkaistavalla videolla Jan Kopecký esittelee vuosien varrelta useamman legendaarisen automallin.

TEKSTI JA KUVAT: ŠKODA Auto

Kaikki sai alkunsa 120 vuotta sitten ensimmäisillä voitoilla moottoripyöräkilpailuissa, ja automobiileilla voitettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1906. Sen jälkeen ŠKODA Motorsport on voittanut lukemattomia kisoja ja kilpailuja kymmenillä erilaisilla autoilla useissa eri luokissa ja sarjoissa.

Videolla on mukana yksi ensimmäisistä Mladá Boleslavissa tehdyistä kilpa-autoista eli LAURIN & KLEMENT FC vuodelta 1908 ja roadster-mallinen ŠKODA SPORT, jolta pelkkä huono onni riisti menestyksen kuuluisassa Le Mansin 24 tunnin kisassa vuonna 1950. Näemme myös legendaarisen ŠKODA 130 LR -ralliauton, jolla Jan Kopecký ottaa tyypit.

ŠKODA Motorsportin legendaariset automallit 120 vuoden varrelta: 1. LAURIN & KLEMENT Slavia tyyppi B (1901), 2. ŠKODA 1100 OHC (1959), 3. ŠKODA Spider (1972), 4. ŠKODA 1000 MB Rallye (1967),  5. ŠKODA 130 RS (1976), 6. ŠKODA F3 (1965), 7. LAURIN & KLEMENT BSC (1908), 8. ŠKODA FABIA WRC (2003), 9. ŠKODA 440 Rally (1957), 10. ŠKODA FELICIA KitCar 1500 (1996) ja 11. ŠKODA OCTAVIA WRC (2003)

"Tämä oli ensimmäinen kerta, kun pääsin ajamaan ŠKODA 130 LR:llä. Olin aivan innoissani. Auto toimii kaarteissa uskomattoman hienosti. Ihastuin siihen niin syvästi, että aloin miettiä sellaisen hankkimista", Kopecký hehkuttaa videon kuvaamisen jälkeen. "Ja ajaminen 113-vuotiaalla LAURIN & KLEMENT -kilpurilla oli tajuttoman hienoa ja aivan erityinen kokemus", Kopecký lisää palaten historian vuosissa vieläkin kauemmas. "Kaikesta huomaa, että auton ovat tehneet aikansa tosi ammattilaiset, ja nykyvinkkelistä on suorastaan uskomatonta miten hyvin auto toimii", hän kehuu.

1. LAURIN & KLEMENT FC (1908), 2. ŠKODA SPORT (1949) jolla osallistuttiin Le Mansin 24 tunnin kisaan vuonna 1950, 3. ŠKODA 130 LR (1986), 4. ŠKODA FAVORIT 136 L/A (1994) ja 5. ŠKODA FABIA Rally2 evo (2019)

Nykyään Jan Kopecký on osa huippuluokan kilpa-autojen valmistamisen perinnettä. ŠKODA Motorsportin testikuljettajana hän kehittää FABIA Rally2 evo -ralliautoa entistäkin paremmaksi. Hän näkee tulevaisuuden lupaavana. "Moottoriurheilutoiminta kuuluu edelleen ŠKODA-automerkkiin, ja moottoriurheilun perinne lisää merkin kiinnostavuutta. Olen aivan varma, että kilpaa ajetaan vielä seuraavatkin 120 vuotta", Kopecký uskoo.

LAURIN & KLEMENT FC

ŠKODA SPORT

ŠKODA 130 LR

ŠKODA FAVORIT 136 L/A

ŠKODA FABIA Rally2 evo

Jos haluat oppia jotakin, katso miten parhaat sen tekevät

Mitkä ŠKODA-automallit sinua kiinnostivat ennen kuin aloit ajaa kilpaa?

Ihailin suuresti Monte Carlon rallin voittanutta 130 RS -mallia, mutta tietysti minua kiinnostivat eniten autot, joilla silloin ajettiin kilpaa. Oli nautinnollista katsoa FELICIA KitCaria ja huumaantua sen äänestä. Sillä Emil Triner ja Pavel Sibera ajoivat upeasti. Sitten alkoi WRC-aikakausi, ja Armin Schwarzin käsissä OCTAVIA WRC ajoi voittoon Kenian Safarirallissa – se oli häikäisevä saavutus. Seuraavaksi tulivatkin sitten autot, joilla minulla oli etuoikeus päästä ajamaan: FABIA WRC, FABIA S 2000, FABIA Rally2 ja nyt FABIA Rally2 evo.

Ketkä ŠKODA Motorsportin historian kuljettajat muistat parhaiten?

Kilpaa ajanut isäni, jonka mukana käytännöllisesti katsoen aina pääsin mukaan katsomaan kisoja, sanoi minulle toistuvasti, että jos haluan oppia jotakin, minun on katsottava miten parhaat sen tekevät. Seurasin esimerkiksi miten Emil Triner osasi uskomattoman hienosti viedä Favoritia ja Feliciaa, jolla myös Pavel Sibera menestyi upeasti, ja katselin miten Roman Kresta ohjasti OCTAVIA WRC:tä. Minusta he olivat parhaista parhaita.

Miten urasi kehittyi?

Nykyään minut tunnetaan rallikuskina, mutta aina ei ole ollut niin... Lapsena nautin kaikenlaisesta urheilusta, eikä isäni mitenkään ohjannut minua moottoriurheiluun. Yksitoistavuotiaana heittäydyin sitten moottoreiden maailmaan, aloin ajaa kartingia ja sitten rataa. Osittain on kiittäminen ystäviäni, että menin sitten mukaan rallinajoon, mitä isäni ei juurikaan pitänyt hyvänä valintana, koska hänen mielestään se on niin vaarallinen laji. Silti hän aina kannusti minua. Olin päässyt yhteyksiin Škodan kanssa ratakisojen myötä, sitten rakensin OCTAVIA-ralliauton ja vuodesta 2008 alkaen olin Škodan tehdaskuljettaja viime vuoteen saakka. Nyt olen mukana ŠKODA-ralliautojen testaamisessa ja erityisesti kehittämisessä.

Miten kuvailet ralliauton kehittämistyötä?

Kilpailijamme eivät koskaan lepää, ja meidän on tehtävä autostamme aina vain parempi. Kaikki kehittyy ajan myötä: moottori, alusta, jarrut... Tekemisen kohteita on runsaasti, vaikka jo tuntuisikin, että onhan auto nyt jo valmis. Aina tulee uusia materiaaleja ja uusia teknisiä ratkaisuja, joilla päästään taas hiukan parempaan. Ja kaikki on aina testattava, joten työtä kyllä riittää.

Millaisena näet ŠKODA Motorsportin tulevaisuuden?

Uskon, että vaikka autojen sähköistyminen kiihtyy, polttomoottorit säilyvät moottoriurheilussa, ja ehkä myös vaihtoehtoisten polttoaineiden kehittymisen myötä. Tapahtuupa moottoriurheilumaailmassa mitä tahansa, olen varma, että ŠKODA jatkaa merkittävänä tekijänä ja että sen autot menestyvät edelleen hyvin kisoissa, joista nauttivat sekä kuljettajat että katsojat.

Jan Kopeckýn mukaan kilpailu moottoriurheilussa on kovaa ja tekemistä tulevaisuudessakin riittää.