13.2.2024
Kymmenen asiaa, joita et ehkä tiennyt – testaa Škoda-tietosi! Ajankohtaista & Uutta

Tietyt Škodaan liittyvät kysymykset toistuvat muita useammin. Esimerkiksi mikä on kallein Škoda-malli? Mitä automallia on myyty eniten? Onko Škoda esiintynyt elokuvissa? Kuka on antanut äänensä Laura-puheohjausavustajalle? Tästä jutusta löydät kymmenen kysymystä ja vastaukset niihin.

Teksti ja kuvat Škoda Auto

1 Mistä Škoda-nimi on peräisin?

Václav Klement (vas.) ja Václav Laurin aloittivat polkupyörien valmistuksen 1895.

Autonvalmistaja Škodan värikäs historia alkoi Václav Laurinin ja Václav Klementin yhteistyöstä. Tämä Laurin & Klement -nimisen yrityksen perustajakaksikko aloitti toiminnan polkupyörien valmistuksesta vuonna 1895. Neljä vuotta myöhemmin he laajensivat moottoripyöriin ennen ensimmäisen automallin esittelyä vuonna 1905. Auton saavuttaman suosion myötä yritys muutettiin osakeyhtiöksi 1907.

Ensimmäisen maailmansodan aikana yritys valmisti sotilaskalustoa. Sodan päätyttyä yritys laajensi tuotevalikoimaansa kuorma-autoihin ja lentokoneiden moottoreihin. Keskeinen hetki yrityksen historiassa koitti vuonna 1925, kun se sulautui Škoda-teollisuusyhtymään, joka on nimetty teollisuusjohtaja Emil Škodan mukaan. Sulautumisen myötä Laurin & Klement -merkki alkoi väistyä korvautuen Škoda-nimellä ja -logolla yrityksen uusissa automalleissa.

Kiinnostava fakta on, että Škoda-nimi oli tuolloin vain automallien kauppanimi (lukuun ottamatta Škodan Plzeňin tehtaan tuotteita). Vuonna 1946 Mladá Boleslavin autotehtaan nimeksi muutettiin AZNP (Automobilové závody, národní podnik eli valtion omistama autotehdas), joka säilyi aina vuoteen 1989 saakka. Yrityksen yksityistämisen myötä käyttöön otettiin uusi nimi Škoda, automobilová a.s. Kielellisistä syistä ja autonvalmistajan kansainvälisestä toimintaluonteesta johtuen nimi muutettiin nykyiseen Škoda Auto -muotoon vuonna 1998.

2 Mikä on Škoda-nimen oikea ääntämistapa?

  1. Š: Tätä kirjainta ei ole suomen kielen aakkosissa. Kyseessä on erityinen tšekinkielinen merkki –Škoda-automerkin alkuperämaan mukaan. Se lausutaan suomalaisen kirjainyhdistelmän "sh" tavoin samoin kuin sanoissa "shakki" tai "shoppailla".
  2. ko lausutaan samoin kuin suomalaiset kirjaimet eli "ko".
  3. da lausutaan myös suomalaisen ääntämyksen mukaisesti eli "da".

Yhteenveto: Oikein lausuttuna Škoda äännetään "SHKO–da".

Ensimmäinen tavu painottuu pidempänä (SHKO–) ja toinen tavu (–da) lausutaan nopeammin. Tämä antaa nimelle sen ominaisen rytmin.

Vaikka kirjallisista ohjeista on apua, yksi tehokkaimmista tavoista oppia lausumaan vieraskielisiä sanoja on kuunnella syntyperäisten henkilöiden puhetta. Esimerkiksi erilaisilla verkkoalustoilla, kuten Forvo, on mahdollista kuulla, kuinka syntyperäiset tšekkiläiset lausuvat nimen "Škoda".

Vaikka nimi "Škoda" saattaa aluksi vaikuttaa oudolta vieraan Š-merkin vuoksi, nimen lausuminen onnistuu lopulta helposti, kun hahmottaa oikeat äänteet ja rytmin. Muista, että myös tässä harjoitus tekee mestarin!

3 Onko jossain Škoda-mallissa istumapaikat seitsemälle henkilölle?

Kyllä mahtuu! Seitsemän matkustajaa mahtuu Kodiaqiin, johon on valittu varusteeksi kolmas istuinrivi. Seitsemänpaikkainen katumaasturi on Škodan suurin automalli, joka vaikuttavasta koostaan huolimatta näyttää tyylikkäältä niin maanteillä kuin mökkiteillä. Myös VISION 7S -konseptiautossa on runsaammin istumapaikkoja, mistä on pääteltävissä, että tulevaisuudessa tarjolle tulee muitakin yli viisipaikkaisia Škoda-malleja.

4 Mitä Škoda-mallia on myyty eniten?

Octavia on valmistettujen ja myytyjen autojen perusteella Škodan suosituin malli. Vuoden 2023 loppuun mennessä näitä autoja on myyty kaikkiaan 7,2 miljoonaa kappaletta. Mallista on valmistettu neljä sukupolvea (alkaen vuosista 1996, 2004, 2012 ja 2019) tuotannon jatkuessa edelleen. Uudistettu neljännen sukupolven Octavia esitellään vuoden 2024 alkupuolella. Aiemmin kärjessä oli 105/120-mallisarja yli kahdella miljoonalla kappaleella.

Suomessa Octavia on ollut useana vuonna Suomen myydyin auto. Tälläkin hetkellä Suomen teillä liikkuu noin 91 000 Octaviaa. Helkama-Auto Oy on maahantuonut Suomeen yli 250 000 Octaviaa vuodesta 1947.

5 Miksi pyöräily liittyy tiiviisti Škodaan?

Yksi syy Škodan ja pyöräilyn läheiseen suhteeseen löytyy yrityksen varhaisesta historiasta: vuonna 1895 perustettu yritys aloitti toimintansa polkupyörätehtaana. Škoda sponsoroi Ranskan ympäriajoa (virallinen pääsponsori vuodesta 2004 lähtien) ja Espanjan ympäriajoa, sekä tekee yhteistyötä myös useiden ammattilaistallien kanssa. Vuodesta 2015 lähtien Škoda on myös sponsoroinut Ranskan ympäriajon vihreää paitaa eli pistekilpailun johtajan paitaa, ja Škodan suunnittelijat ovat muotoilleet maailman suurimman pyöräilykisan voittajan kristallipokaalin.

Kaiken lisäksi Škoda sponsoroi WeLoveCycling-kampanjaa, jonka tavoitteena on motivoida, tukea ja inspiroida pyöräilijöitä kaikkialla maailmassa jakamaan pyöräilyn intohimonsa. Kampanjan myötä pyritään myös kantamaan yhteiskuntavastuuta, joten pyöräilijöiden ja moottoripyöräilijöiden välisten kontaktien edistäminen on yritykselle erittäin tärkeää.

Myös Suomessa Škodalla ja pyöräilyllä on pitkät perinteet. Viime vuosina Škoda Suomi on toiminut elämyksellisen hyvän mielen pyöräilytapahtuman, Saimaa Cycle Tourin, pääyhteistyökumppanina. Seuraavan kerran maailman kauneimmista järvimaisemista päästään nauttimaan polkien 28.-29.6.2024.

6 Mikä Škoda-malli on tai on ollut kaikkein nopein?

Kaikkien aikojen nopein Škoda on Octaviaan perustuva erikoismalli. Vuonna 2011 Yhdysvaltain Bonnevillen suola-aavikolla Utahissa brittiläinen maahantuoja esitteli viritetyn Octavian, jossa oli lähes 550-hevosvoimainen moottori. Tällä moottorilla auto ylsi nopeuteen 325 km/h tehden siitä nopeimman siipinuolilogollisen automallin koko Škodan historiassa. Myöhemmin tiimi onnistui lisäämään tähän ennätykseen nopeutta vielä 40 km/h (365 km/h).

Tässä RS-malliin perustuvassa poikkeuksellisessa Octaviassa oli jarruvarjo. Sen Octavia RS:ään (2.0 TFSI) pohjautuvaa moottoria muutettiin muun muassa käyttämällä uutta Garett-pakokaasuahdinta, välijäähdytintä ja muita erityisiä komponentteja. Näiden osien tarjoamilla parannuksilla moottorin teho asettui välille 550–600 hv ja vääntö lukemaan 450 Nm. Polttoaineena käytettiin 120-oktaanista bensiiniä.

Alun perin tavoitteena oli saavuttaa nopeus 322 km/h, mutta kuudennella yrityksellä Octavia ylsi jo nopeuteen 325 km/h. Tämä ei kuitenkaan riittänyt tiimille: seuraavalla yrityksellä mittari näytti peräti 365 km/h tehden Octaviasta näin nopeimman sarjatuotantoisen automallin, jossa on kaksilitrainen pakokaasuahdettu moottori. Samalla autosta tuli kaikkien aikojen nopein Škoda. Molemmilla kerroilla ratin takana istui brittiläisen Evo-autolehden päätoimittaja Richard Meaden.

7 Onko Škoda esiintynyt jossain elokuvassa?

Kun sukelletaan Škodan historian uumeniin, vastaan tulee ainutlaatuisia luomuksia. Yksi tällaisista timanteista on alkuperäinen Ferat, joka oli kaiken keskiössä tšekkoslovakialaisessa elokuvassa Ferat Vampire. Auton näyttävä muotoilu ja erityisominaisuudet todistivat Škodan kyvyn valmistaa autoja, jotka ovat toimivuutensa lisäksi myös elokuvamaailman tähtiä.

Škoda-autolla on myös keskeinen rooli eurooppalaisena yhteistuotantona tehdyssä, vuoteen 2041 sijoittuvassa scifi-/rikoselokuvassa Restore Point. Elokuvassa naispäähahmo ajaa neljännen sukupolven Škoda Octavia RS -mallilla.

8 Mitä sähköautomalleja Škodalla on tällä hetkellä saatavilla?

Vuodesta 2020 lähtien Škoda on valmistanut Enyaq-sähkökatumaasturimallia ja siitä johdettua Enyaq Coupé -versiota. Saatavilla on myös ladattavia hybridimalleja, joissa on perinteisen polttomoottorin ohella sähkömoottori polttoaineen kulutuksen ja pakokaasupäästöjen vähentämiseksi. Näihin lukeutuvat muun muassa täysin uudet, ladattavat Superb Combi iV- ja Kodiaq iV -hybridimallit, joiden WLTP-toimintamatka sähköllä on jopa yli 100 km.

9 Kuka on antanut äänensä Laura-puheohjausavustajalle?

Digitaalisen avustajan ääni on tuotettu keinotekoisesti. Lauran ääni on sama kielestä riippumatta.

10 Mikä on kallein tällä hetkellä saatavissa oleva Škoda-malli?

Kallein Škoda tällä hetkellä on Fabia RS Rally2 -ralliauto, jonka hinta on noin kymmenenkertainen tavalliseen Fabia-malliin verrattuna. Kyseessä on nelivetoinen malli, jossa on nelisylinterinen 1,6-litrainen moottori teholtaan 291 hevosvoimaa ja väännöltään 430 newtonmetriä. Tämän Volkswagen-konsernin tunnettuun 2.0 TSI -moottoriin perustuvan moottorin voima välittyy etu- ja takapyörille viisivaihteisen sekventiaalivaihteiston kautta. Fabia RS Rally2 on maailmanlaajuisesti rallitallien saatavissa.

Kallein Škoda tällä hetkellä on Fabia RS Rally2 -ralliauto, jonka hinta on noin kymmenenkertainen tavalliseen Fabia-malliin verrattuna. Kyseessä on nelivetoinen malli, jossa on nelisylinterinen 1,6-litrainen moottori teholtaan 291 hevosvoimaa ja väännöltään 430 newtonmetriä. Tämän Volkswagen-konsernin tunnettuun 2.0 TSI -moottoriin perustuvan moottorin voima välittyy etu- ja takapyörille viisivaihteisen sekventiaalivaihteiston kautta. Fabia RS Rally2 on maailmanlaajuisesti rallitallien saatavissa.

Valmiina talvilomakauteen – näillä eväillä liikenteeseen

Ajankohtaista & Uutta

”Enyaq – meille ihan nappivalinta”

Ajankohtaista & Uutta

Škoda-vuosi 2024 tarjoilee monta tapahtumaa

Ajankohtaista & Uutta