Škodan jokainen kuuluisa ralli- ja rata-auto on ainutlaatuinen – myös äänimaailmaltaan. Nyt voit kuunnella legendaaristen ja nykypäivän kilpa-autojen upeat äänet. Kuulet myös äänipilkahduksen tulevaisuudesta.
Kaikki sai alkunsa Pariisi-Berliini -kilvanajosta vuonna 1901. Kaksi- ja kolmipyöräisten moottoripyörien luokassa starttiviivalle asettui mekaanikko Narcis Podsedníček ajokkinaan suorituskykyinen Slavia B. Siitä alkaen Mladá Boleslavissa tehdyt kilvanajokoneet on tunnettu moottoriurheilun maailmassa.
Nyt ŠKODA Motorsportin 120-vuotisen historian saavutusten kunniaksi tarjoamme ainutlaatuisen mahdollisuuden kokea historian poikkeuksellisella tavalla: voit kuunnella, miltä tšekkiläiset moottoriurheilun ikoniset automallit kuulostavat. Mukaan olemme ottaneet myös äänipilkahduksen tulevaisuuden täyssähköisestä ralliautosta.
ŠKODA 1100 OHC
Tätä kaunokaista tehtiin vuosina 1957‒1960, mutta vain kaksi spider- ja kaksi coupéversiota. Spiderin kori oli valmistettu lasikuidusta ja coupén alumiinista. Moottori perustui ŠKODA 440 -mallin moottoriin, johon verrattuna tärkeimmät muutokset olivat kaksi Jikov- tai Weber-kaasutinta, alumiininen sylinterinkansi ja kaksinokka-akselinen venttiilikoneisto. Iskutilavuudeltaan 1089 kuutiosenttimetrin moottorista saatiin tehoa 70 kilowattia, millä tämä 3,9 metrin mittainen auto ylsi 190 tuntikilometrin huippunopeuteen.
ŠKODA 200 RS
Škodan sporttisten automallien nimissä edelleen käytettävää malliversiomerkintää RS (Rally Sport) saivat ensimmäisenä kunnian kantaa kilpa-autoprototyypit 180/200 RS. Moottorit olivat iskutilavuudeltaan "suuret" (1,8 ja 2,0 litraa), ja niillä saavutettiin jopa 240 km/h huippunopeus. Nämä autot jatkoivat tšekkiläisten kilpa-autojen perinnettä vuosina 1974‒1975, jolloin niitä seurasi suorastaan kulttiasemaan noussut malli 130 RS.
ŠKODA 130 LR
Yksi viimeisistä takamoottorisista ŠKODA-ralliautoista oli 130 LR, joka oli rakennettu silloisen B-ryhmän ralliautojen varsin väljien sääntöjen mukaisesti. B-ryhmä lopetettiin 1986, mutta siihen mennessä ŠKODA 130 LR ehti yltää Škodan parhaaseen saavutukseen rallin maailmanmestaruussarjassa: yleiskilpailun kuudenneksi San Remon rallissa.
ŠKODA FAVORIT 136 L
Nelisylinterinen 1,3-litrainen OHV-moottori, tehoa 105 hevosvoimaa ja vääntöä 117 newtonmetriä. Tällä tekniikalla korvattiin kuuluisat takamoottoriset ja takavetoiset ralliautot kaudesta 1989 alkaen. Menestystä karttui: FAVORIT-mallilla ajettiin useisiin voittoihin alle 1,3-litraisten luokassa ja hyviin yleiskilpailusijoituksiin maailmanmestaruussarjan osakilpailuissa. Kisamallin kirkkain saavutus oli voitto Formula 2 -maailmanmestaruussarjassa kaksivetoisten, enintään kaksilitraisten autojen luokassa vuonna 1994.
ŠKODA FABIA Rally2 evo
Hyvin menestynyt FABIA S2000 sai vuonna 2015 seuraajakseen FABIA R5 -ralliauton, josta on tullut yksityistallien suosikki. Huhtikuussa 2019 luokitushyväksyttiin uusi ŠKODA FABIA Rally2 evo. Ensimmäinen yksilö luovutettiin yksityistallille heinäkuussa 2019, ja sen onnellinen omistaja oli aiemmin ŠKODA Motorsportin tehdastiimin kuljettajana ajanut Toni Gardemeister. Tähän mennessä jo yli 150 rallitallia eri puolilta maailmaa on valinnut autokseen ŠKODA FABIA Rally2 evon, jota on valmistettu yli 430 kappaletta. Eri tallit ovat osallistuneet ŠKODA FABIA Rally2 evo -autoilla jo yli 10 000 kisaan.
ŠKODA RE-X1 Kreisel
Akkutekniikkayrityksen Kreisel Electric kanssa yhteistyössä syntynyt kokeellinen prototyyppi antaa viitteitä rallinajon sähköisestä tulevaisuudesta. Menestykselliseen ŠKODA FABIA Rally2 evo -ralliautoon perustuvan täyssähköisen ralliauton teho on 260 kilowattia ja suurin vääntö 600 newtonmetriä. Autossa on kaksi sähkömoottoria ja 52,6 kilowattitunnin korkeajänniteakku. RE-X1 Kreisel painaa 330 kilon akku mukaan lukien 1 330 kiloa eli vain yhden kilon enemmän kuin FABIA Rally2 evo.