Vuonna 2015 lanseerattu kolmannen sukupolven Škoda Superb on yhä erittäin kaunis auto. Ajattoman, kristallimaisen muotoilunsa ansiosta se näyttää edelleen raikkaalta.
Superbin kolmannessa sukupolvessa näkyy Škodan tuolloisen pääsuunnittelijan Jozef Kabaňin pääasiassa luoma kristallimainen muotokieli. Auton muodoista saatiin ensimakua vuonna 2014 esitellyn Vision C -konseptiauton myötä. Se paljasti, että kolmannen sukupolven Superbista tulisi erityinen: aiempaa veistoksellisempi, terävälinjainen auto, jossa yksityiskohtien viimeistely on viety uudelle tasolle lippulaivamallille sopivaan tyyliin.
"Kolmannen sukupolven Superb yhdistyy mielessäni hyvin voimakkaasti Jozef Kabaňiin. Kyseessä oli haastava, mutta samalla odottamattoman hauska projekti. Uskon noiden tunnelmien heijastuvan autossa positiivisella tavalla vielä tänä päivänäkin – lopputulos näyttää edelleen upealta", autojen materiaaleista ja värimalleista vastaavan väri- ja verhoiluosaston johtajana toimiva Kateřina Vránová pohtii.
Škoda-automallien korimuotoilun koordinaattorina nykyään toimiva Jiří Hadaščok vahvistaa, että kyseessä oli haastava projekti. "Muotokieltä suunniteltaessa malleja laadittiin normaalia enemmän. Kaikkiaan neljän savimallin parissa työskenteli viisi tai kuusi suunnittelijaa. Jozef Kabaň halusi luoda auton, joka oli viimeistelty pienintä yksityiskohtaa myöten", Hadaščok täsmentää.
Kateřina Vránová, väri- ja verhoiluosaston johtaja
Erityishuomio yksityiskohtien viimeistelyssä
Yksityiskohtia kolmannen sukupolven Superbissa todellakin riittää. Hadaščok mainitsee esimerkiksi konepellin taitelinjan, joka yhdistyy Škoda-automalleille tyypilliseen vyötärölinjaan muodostaen visuaalisen jatkumon. Taitelinja ei näin ollen riko kokonaisuutta vaan korostaa kauniisti auton muotoja.
"Tämä aiheutti myös teknisiä haasteita, sillä autossa jouduttiin käyttämään erikoissaranoita ja konepellin muotoilumahdollisuuksien rajat tulivat vastaan erityisesti terävien kulmien kohdalla", Hadaščok selventää.
Yksityiskohtien huomiointi näkyy myös tyylikkäissä kevytmetallivanteissa, joita kolmannen sukupolven Superbiin tuli tarjolle. "Ne viimeistelevät tiellä kiitävän auton elegantin kokonaisilmeen", Hadaščok toteaa.
Jiří Hadaščok, Škoda-automallien korimuotoilun koordinaattori
Kolmannen sukupolven Superbin kristallimaisen muotoilun keskiössä ovat ajovalot. Ajovalojen asiantuntija Petr Nevřela työsti niiden ilmettä.
"Tavoittelimme kaikessa tarkan puhdaslinjaista designia. Vaikka LED-tekniikasta oli tässä apua, tarvitsimme myös toimittajiemme erityispanosta vaatimustemme täyttämiseksi. Esimerkiksi Škoda-malleille ominaiset, palaessaan C-kirjaimen muodostavat takavalojen LED-nauhat ovat päistään vain 2,5 millimetriä leveät, joten niihin liittyvä tarkkuus muodosti todella ison haasteen", Nevřela kertoo.
Keulan puolella päivävalojen ja jäähdyttimen säleikön välillä on puolestaan vain neljän millimetrin rako – mitta, joka on yhä ainoa laatuaan. Lopputulos osoittaa, että vaivannäkö kannatti.
"Auton ajovalot, vanteet ja sisätilat – erityisesti hallintalaitteet ja tietoviihdejärjestelmä – vanhentuvat tyypillisesti nopeimmin. Kolmannen sukupolven Superb voisi kuitenkin jatkaa niiden osalta seuraavat kahdeksan vuotta vain pienillä uudistuksilla. Auto näyttää edelleen tyylikkäältä", Škodan sisätilasuunnittelun johtaja Peter Olah toteaa tyytyväisenä.
Petr Nevřela, ulkopuolen valojen suunnittelupäällikkö
Kolmannen sukupolven Superb Combi on suosittu farmarimalli.
Tilava, miellyttävä ja käytännöllinen
Kolmannen sukupolven Superbin sisätiloissa auton ikä näkyy ehkä selvimmin. "Jo suunnittelun alkuvaiheessa visionamme oli kojelaudan yläosaan sijoitettu kevytrakenteinen näyttö, mutta tuolloin käytettävissä ollut tekniikka asetti toteutukselle rajoituksia. Se oli kenties suurin haasteemme sisätilojen ulkoasun suhteen", Peter Olah pohtii.
Laurin & Klement -malliversio tarjoilee hienostuneet sisätilat.
Muutoin Škodan suunnittelijat eivät näe sisätiloissa mitään ratkaisua vaativia ongelmia.
"Materiaalivalinnat onnistuivat erinomaisesti. Takatilasta on tehty tyylikkäämmän näköinen, ja auton kyydissä istuessa voi todella nauttia ylellisyydestä", Olah kertoo auton sisätiloista puhuessaan.
"Sisätilat ovat väljät ja selkeälinjaisen tyylikkäät, ja kaikki on suunniteltu ergonomia huomioon ottaen. Materiaalit ja värisävyt sopivat täydellisesti yhteen kaikissa tarjolla olevissa sisustusvaihtoehdoissa", Vránová lisää.
Tilaa on runsaasti. Kolmannen sukupolven Superbissa on erittäin kookas tavaratila niin Combi- kuin Liftback-mallissa.
Peter Olah, Škodan sisätilasuunnittelun johtaja
Suunnittelijat pyrkivät sisätilasuunnittelussa myös plastisuuteen. "Tavoitteemme oli tehdä kojelaudasta siro, hienostunut ja ajaton. Tämä onnistui kerrostamalla kojelaudan eri osat siten, että yläosaa siirrettiin enemmän tuulilasin suuntaan ja keskiosaa enemmän kuljettajan ja etumatkustajan suuntaan", sisätilojen suunnittelusta vastannut Miroslav Jaskmanicki sanoo. Auton käyttäjien näkökulmasta tarkasteltuna sisätilojen laadukkuutta ja mukavuutta parannettiin Jaskmanickin mukaan suosimalla pehmeitä materiaaleja lähes kaikkialla, mihin kosketaan päivittäin.
Kaikkiin tilanteisiin sopiva auto
Kolmannen sukupolven Škoda Superb soveltuu edeltäjäsukupolven tavoin hyvin monenlaisiin käyttötarpeisiin. Se on kokonaisuudessaan sekä ajaton että kaunis auto. Suunnittelijat ovat yksimielisiä siitä, että erilaiset harmaan sävyt kuten Business Grey ja Steel Grey ovat tässä suhteessa erinomaisia värivaihtoehtoja. Toisaalta terävälinjaisesta, virtaviivaisen dynaamisesti muotoillusta Superbista saa myös erittäin näyttävän erityisellä Dragon Skin -metallivärillä.
Monikäyttöisyyttä lisää entisestään se, että ylellisen Laurin & Klement -malliversion lisäksi kolmannen sukupolven Superbista on saatavilla myös elämykselliset SportLine- ja Scout-malliversiot. Jälkimmäinen on saatavilla yksinomaan Combi-farmarimalliin. Tekniikan kannalta on hienoa, että asiakkailla on perinteisten bensiini- ja dieselmallien lisäksi valittavissaan myös ladattava iV-hybridimalli, jolla mallistoa täydennettiin vuoden 2019 malliuudistuksen myötä.
"Kolmannen sukupolven Superbia näkee edelleen liikenteessä. Sillä on tietty statusarvo. Se on kaunis ja dynaaminen auto, jota on ilo ajaa ja joka herättää positiivisia tunteita”, Jiří Hadaščok toteaa.
”Se huokuu itsevarmuutta ja on aidon ajaton. On yllättävää, kuinka raikkaalta auton muotoilu tuntuu jopa pitkän omistusajan jälkeen”, Petr Nevřela lisää hymyillen.