Jani Kohonen tunnustautuu tyytyväiseksi kotilataajaksi. Škoda iV Charger Connect+ -latausaseman ansiosta Enyaq 80x 4x4 SportLine iV on aina valmiina lähtöön.
Talvinen aamupäivä Porvoossa näyttää parhaat puolensa, kun yön yli satanut lumi on tehnyt maailmasta taianomaisen valkean. Jani Kohosen pihamaalla lumityöt on tehty ja Enyaq hyrisee tyytyväisenä autotallin edustalla. Akku on täynnä, sillä auto on ollut tuttuun tapaan yön yli latausasemassa.
”Kun on oma latausasema seinässä, lataaminen on helppoa ja vaivatonta. Auton ostamisen yhteydessä se oli mielestäni edullinen ja järkevä hankinta. Koko pakettiin sisältyivät tarvekartoitus, teknisten asioiden selvitys, laitteen asennus, käyttöön opastus ja tukipalvelut”, Kohonen kertoo.
Sähköautoilu toimii kaikin tavoin
Škoda iV Charger Connect+ sisältää kaikki ominaisuudet, joita Kohonen osaa kotilatauslaitteelta toivoa. Kohosen Enyaq-täyssähköauton 82 kWh (77 kWh netto) ajoakku latautuu täyteen 11 kW:n teholla noin seitsemässä ja puolessa tunnissa.
”Olen kotilatauksen vankkumaton kannattaja. Nautin siitä, että voin joka aamu lähteä liikenteeseen ajoakku ladattuna. Olen päässyt pikalatauksessa 125 kilowatin maksimilataustehoon, mikä riittää erittäin hyvin. Sähköautoilu toimii kaikin tavoin. Pidän sitä hyvänä ja kustannustehokkaana vaihtoehtona ajaessani noin 60 000 kilometriä vuodessa”, Kohonen sanoo.
”Powerpass-mobiilisovellus mahdollistaa Škoda iV Charger Connect+ -latauslaitteen etäkäytön ja etäpäivitykset sekä sähkönkulutuksen seurannan. Tämä on työsuhdeautoilijalle fiksua, sillä voin raportoida kulutuksesta työnantajalle kätevästi matkalaskun liitteenä.”
Kotilatausasema on helppo hankkia. Pakettiin sisältyvät tarvekartoitus, laitteen asennus, käyttöön opastus ja tukipalvelut.
Kiinnostusta ensi silmäyksellä
Jos sähköisen liikkumisen arki sujuu jouhevasti, niin sujuvat myös pidemmät matkat muun muassa Kuopioon yhden latauksen taktiikalla.
”Lataan mielelläni matkan varrella suurteholatauspisteellä. Lataamisen aikana perhe shoppailee ja samalla saadaan pieni jaloitteluhetki. Kun akku on ladattu puolimatkassa, perillä lataamisesta ei tarvitse enää huolehtia. Valitsen yleensä kotimaisia lataustoimijoita, joiden toimintavarmuus on mielestäni hyvä”, Kohonen kertoo.
Enyaq tuli taloon elokuussa 2022. ”Kiinnostuin Enyaqista heti, kun se tuli markkinoille. Tilasin SportLine-mallin kaikin varusteherkuin ja sain auton etuajassa odotettuun toimitusaikaan nähden. Lyhyellä kotikadullamme on jo kolme Enyaqia, joten ei ihme, että automalli on Suomen myydyin sähköauto”, Kohonen tuumii.