Autoilun sähköistyminen tuo huoltoon ja korjaamiseen uusia ulottuvuuksia. ŠKODA Service -merkkihuollossa autosi on jatkuvan koulutuksen myötä aina osaavissa käsissä.
Bensiini- ja diesel- tai kaasuautojen huoltoväleihin ja huollon toimenpiteisiin tottuneet autoilijat hyppäävät sähköisen liikkumisen myötä uudenlaiseen ajatusmaailmaan. Vaikka esimerkiksi täyssähköautoissa on vähemmän huoltokohteita, huollolta ne vaativat yhä enemmän teknologista osaamista.
”ŠKODA Service -merkkihuolloissa pidetään huolta siitä, että kaikki sähkö- tai lataushybridiautojen huolto- ja korjaustöissä tarvittavat pätevyydet ovat kunnossa. Vain nämä pätevyydet omaavat henkilöt voivat tehdä korkeajännitejärjestelmiin kohdistuvia töitä”, Škodan tekninen päällikkö Petri Haapaniemi korostaa.
”On myös huomattava, että Suomessa jo sähköturvallisuuslain mukaan sähkö- tai hybridiajoneuvojen korkeajännitetöitä tekevän henkilön tulee olla riittävästi perehtynyt tai perehdytetty työn kohteena olevan ajoneuvomallin sähköjärjestelmään”.
”Autojen sähköistyminen korostaa merkkiliikkeiden roolia korkeajännitejärjestelmillä varustettujen autojen huolto- ja korjaustöissä.”
Petri Haapaniemi, tekninen päällikkö
”Sähköautojen korkeajännitejärjestelmiä saavat huoltaa ja korjata vain vaaditun mallikohtaisen koulutuksen saaneet henkilöt”, Petri Haapaniemi korostaa.
Koulutus varmistaa osaamisen
ŠKODA Auto järjestää jälleenmyyjäverkostolleen ja huoltohenkilöstölleen eMobility-koulutuksia uusimman tiedon ja osaamisen varmistamiseksi. Koulutus koskee Haapaniemen mukaan kaikkia Škoda-merkin parissa työskenteleviä henkilöitä niin myynnin kuin huollonkin puolella.
”Autojen sähköistyminen korostaa merkkiliikkeiden osaamista sekä uutta laitteistoa huolto- ja korjaustöissä”, Haapaniemi sanoo.
Koulutus- ja osaamistasot jakaantuvat eri vaativuustasoihin. Perustason eMobility-koulutuksissa käydään läpi mm. perustietoja sähköautoista ja niiden käyttöön sekä huoltoon ja korjaamiseen liittyviä turvallisuusasioita. Täyssähköautojen ja lataushybridien korkeajännitejärjestelmään liittyvien töiden osa-alueet kuuluvat korkeajännitemekaanikkojen ja korkeajänniteasiantuntijoiden osaamistasoon.
Sähköautojen akkujen keräys- ja raaka-aineiden kierrätysjärjestelmä varmistaa, että akkujen materiaalit eivät päädy jätteeksi. Korkeajännite- eli ajovoima-akkujen takuuaika on 160 000 kilometriä tai kahdeksan vuotta.
Astetta vaativampaa osaamista
Kun ŠKODA Service -merkkihuollossa työskentelevä sertifioitu korkeajännitemekaanikko on suorittanut automallikohtaisten koulutusten ohella loppukokeen, hän saa tehdä kyseiseen automalliin kaikki tarvittavat korkeajännitejärjestelmään liittyvät huolto- ja korjaustyöt mahdollisia ajovoima-akkuihin liittyviä korjauksia lukuun ottamatta valmistajan korjausohjeita ja diagnoositesterin ohjeita noudattaen.
Sertifioidulla korkeajännitemekaanikolla on myös lupa kytkeä auton korkeajännitejärjestelmä tilaan, jossa sille voidaan tehdä turvallisesti tarvittavia toimenpiteitä esimerkiksi korikorjaamon ja maalaamon puolella.
Sertifioitu korkeajännitemekaanikko voi jatkokouluttautua korkeajänniteasiantuntijaksi, jolla on lupa tehdä mahdollisia korkeajännitepuolen ajovoima-akkujen purkamiseen ja korjaamiseen liittyviä tehtäviä. Kyseiseen koulutukseen sisältyy teknisen osaamisen lisäksi mm. korkeajänniteakkujen kuljetuksiin, varastointiin sekä kierrätykseen liittyviä osa-alueita.
Sähköautojen huoltaminen ja korjaaminen vaatii erikoisosaamista ja -työkaluja sekä sitä varten eristetyn paikan, jossa toimenpiteet korkeajännitekomponenttien kanssa on turvallista tehdä.