Kansainvälinen autolehdistö pääsi tutustumaan uuteen Kodiaq-malliin marraskuun lopulla Mallorcalla. Škoda Magazine oli luonnollisesti paikalla.

Mutka kaartuu ensin tiukasti vasemmalle ja sitten oikealle. Mallorcan länsirannikkoa kiertävät vuoristotiet ovat haastava paikka testata autoja, ja juuri siksi Škoda on tuonut kansainväliset autotoimittajat tänne ottamaan ensimmäiset tuntumat ensimmäisestä isosta katumaasturistaan Kodiaqista.

Näyttävä 4,7 metriä pitkä, nelivetoinen ja terävästi muotoiltu punainen katumaasturi taittuu ketterästi kaarteesta toiseen. Kodiaqin rakenteissa on paljon suurlujuusterästä, jonka ansiosta auton omamassa on pysynyt alhaisena. Tämän tuntee ratin takana. Kodiaqia ei tarvitse pakottaa hampaat irvessä mutkiin, sillä auto on hyvin tasapainoinen ajettava.

Seuraavaksi huomio kiinnittyy jousitukseen ja ennen kaikkea sen mukavuuteen. Vaikka testiautona toimivan Kodiaqin alla rullaavat 18-tuumaiset pyörät, auton alakerta vaimentaa tien epätasaisuuksia erinomaisesti. Mukautuvan jousituksen ansiosta kyyti on jämäkkää.Katumaasturille tyypillisesti hieman tavallista henkilöautoa isommat joustovarat suodattavat tien poikittaissaumat sekä pienet kuopat erinomaisesti. Samanaikaisesti Kodiaqin tassut pysyvät tiukasti tiessä kiinni ja kääntävät autoa herkästi kuskin haluamaan suuntaan.

Kunnioitusta herättävistä ulkomitoistaan huolimatta Kodiaq tuntuu ajossa ketterältä ja taipuu muitta mutkitta vuoristoserpentiinien tiukkoihin kaarteisiin.

 

Muodoissa on särmää

Koeajoauton moottori on moderni 2-litrainen ja 190-hevosvoimainen turbodiesel, jonka jatkeena on 7-vaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti. Yhdistelmä on jatkuvasti tehtäviensä tasalla: vaihdot ovat nopeita, sulavia ja johdonmukaisia. Ei tarvitse sekuntia kauempaa miettiä, miksi juuri tämä yhdistelmä on vaivattomuutta arvostavien autoilijoiden ja yksi suomalaisten Škoda-kuskien suosituimmista vaihtoehdoista.

Jos Kodiaqilla on tarvetta poistua päällystetyn tien ulkopuolelle, neliveto ja reipas maavara tuovat mielenrauhaa toisenlaisessa ajoympäristössä kuin mitä Mallorcan serpentiinit tarjoavat. Maastoajoa varten ajotilavalikosta löytyy myös off road -asetus, joka säätää kaasun, ohjauksen ja vaihteiston toimintaa pientä seikkailua varten. Tänään ei kuitenkaan ole vielä sen aika.

 

Kodiaqin kori luo dynaamisen vaikutelman. Kylkilinja on puhdas ja muodoissa on särmää.

 

Kun ensimmäiset ajokokemukset on tallennettu kuskin muistiin, on aika pysähtyä ja vaihtaa autoa sekä keskittyä Kodiaqin runsaisiin yksityiskohtiin. Punainen vaihtuu valkoiseen.

Kodiaqin muodot ja edustava olemus tulevat jälleen upeasti esiin.

Rakkautta ensisilmäyksellä?

Kodiaqin tavatessa ei tarvitse kahdesti pohtia, mihin katsoa ensin, sillä teräväpiirteiset silmät imevät puoleensa. Ajovaloissa on samaa syvyyttä ja sielunmaisemaa kuin Superbissa. Mielikuvat vaeltavat taas bohemialaiseen kristalliin.

Ajovaloumpioiden välissä alkavat erilaisuudet Superbiin verrattuna. Kodiaqin ajovalot sulautuvat selvemmin yhteen leveän ja matalan etusäleikön kanssa luoden kolmiulotteisen ja Kodiaqille omanlaisensa persoonan.

Kodiaqin profiili on rauhallisen selkeä. Auton pyörät antavat Kodiaqille tukevasti tiessä istuvan olemuksen. Pitkä akseliväli tarkoittaa myös vakaata kulkua sekä hyviä sisätiloja. Kylkilinja on puhdas, olkapäät terävät. Muodoissa on särmää.

Kodiaqin takavalot ovat viirumaiset ja ne muodostavat Škodalle tyypillisesti C-kirjaimen. Takavalot on toteutettu vakiona LED-teknologialla. Kokonaisuus on harmoninen: Kodiaqin keula ja perä ovat samaa maata.

On aika siirtyä auton sisälle

Kodiaqin yksinkertaisen tyylikäs ohjaamo on erinomainen esimerkki Škodan jatkuvasta halusta kehittyä ja luoda aina vain parempia tuotteita. Samalla se henkii Škodan perinteitä korkeasta laatutasosta.

Kuskin paikalla on helppo viihtyä. Mittaristo on selkeä ja ergonomia erinomainen. Lämmitettävä ohjauspyörän kehä tuntuu mukavalta käteen. Myös istuin tuntuu mukavalta ja penkkiin saa lämmityksen lisäksi jäähdytyksen kuumia kesäpäiviä varten.

Kojelaudan keskeltä löytyy joko 6,5- tai 8-tuumainen kosketusnäyttö. Sen avulla on helppo hallita auton lukuisia tieto- ja viihdejärjestelmiä. Älypuhelimet yhdistyvät vaivattomasti autoon ja laajemmin kuin koskaan aiemmin. Internet-yhteys auttaa pysymään jatkuvassa yhteydessä ulkomaailmaan. Tämä on ominaisuus, jota takapenkilläkin arvostetaan. Keskikonsoli tarjoaa runsaasti säilytyspaikkoja. Tilaa on hyvin, koska käsijarru on sähköinen.

Kaikelle tarpeelliselle matkapuhelimesta juomapulloihin löytyy luontevat paikkansa. Kojelaudan alalaidasta löytyy jopa lokerikko, jossa matkapuhelin latautuu ilman piuhoja. Se on yhtä kuin jäähyväiset kaapelisalaatille.

Laadukkaasti toteutettu ergonominen ohjaamo tuntuu ylelliseltä. Škoda Connect -palvelun kautta auto kytkeytyy saumattomasti internetiin.

Normaaliasennossa Kodiaqin tavaratila vetää jopa 720 litraa. Penkit kaadettuna tavaratila on peräti yli 2000 litraa.

Auton isot ulkomitat jatkuvat sisätiloissa. Myös takapenkeissä on pituus- ja kallistuksensäätö.

Tervetuloa takapenkille

Takaoven avaaminen avaa auton varsinaisen jujun. Kodiaq tekee katumaasturien segmentissä saman, minkä Octavia teki ensin perheautojen luokassa jo vuonna 1996 ja Superb vähän myöhemmin vuonna 2001 kokoluokkaa ylempänä.

Kodiaq on puoli numeroa monia kilpailijoitaan tilavampi. Polvitilaa on hätkähdyttävän paljon. Takaistuimet myös liikkuvat kiskoilla 18 sentin pituussäätövaroilla eli Kodiaq joustaa erinomaisesti ihmisten ja tavaroiden kuljettamisen välimaastossa. Lisäksi selkänojissa on kallistuksen säätö. ”Simply Clever”, sanoo kesämökkireissua varten autoaan lastaava.

Kun toisen istuinrivin reunapaikan kippaa kumoon, sen takaa avautuu vielä yksi yllätys lisää. Kodiaqin saa halutessaan 7-paikkaisena eli tavaratilan pohjan alta taittuu esiin kaksi lisäistuinta. Se on tässä kokoluokassa kova temppu.

Škodat tunnetaan XL-kokoisista tavaratiloistaan eikä Kodiaq on poikkeus. Tavaratila vetää 5-paikkaisena jopa 720 litraa ja 7-paikkaisena takimmaiset istuimet piiloon taitettuna 630 litraa. Monesti katumaasturien tavaratila on hieman vastaavan kokoista farmaria pienempi, mutta ei Kodiaqissa. Kaikki seitsemän istuinpaikkaa käytössäkin tavaratila vetää vielä jopa 270 litraa.

Jos tavaratilaa tarvitaan ylenpalttisesti, vain etuistuimet käytössä laajennetun tilan vetoisuus kasvaa yli 2 000 litraan. Kodiaqilla voi heittää vaikka muuttokeikkaa. Lisäksi vetomiehiä lämmittää tieto siitä, että Kodiaqin koukkuun saa kiinni jopa 2,5 tonnia painavan kärryn. Auton lukuisista avustavista järjestelmistä löytyy ohjelma sillekin, että auto taittaa kärryn siististi parkkiin.

Tarjolla on kolme bensiini- ja kaksi dieselmoottoria. Edullisimmat versiot ovat etuvetoisia, mutta valtaosa ostajista hankkinee autonsa nelivetoisena.

Suomeen Kodiaq rantautuu maalis-huhtikuun vaihteessa. Tätä ennen voit tutustua uutuuteen KODIAQ 2017 -ennakkokiertueella.