7.2.2018
KODIAQ SCOUT, lumikenttien valtias Koeajossa

Erikokoiset katumaasturit kasvattavat jatkuvasti suosiotaan. ŠKODA Kodiaq on lunastanut paikkansa luokkansa suosituimpien joukossa ja nyt mallisto saa täydennystä uuden maastohenkisen Scout-version muodossa.

TEKSTI: MIKKO AUTIO / KUVAT: ESKO TUOMISTO

Škoda osui kultasuoneen liittyessään viime vuonna katumaasturimarkkinoille isolla Kodiaqilla. Trendikkyytensä lisäksi katumaasturit ovat parhaimmillaan hyvin monipuolisia perheautoja, mikä tulee esille myös Kodiaqin kohdalla. Reilulla lähes 20 senttimetrin maavaralla ja nelivedolla varustettuna auto ei säikähdä huonompaakaan tietä. Seitsemänpaikkaisena se täyttää ison tila-autonkin tehtävän.

Malliston uusimpana lisäyksenä Škoda tarjoaa Kodiaqiin Scout-version . Muista malleista tuttu maastohenkinen varustelu vahvistaa nyt jo valmiiksi itsevarman katumaasturin olemusta.

Ulkonäöllisesti Scout on varsin helppo tunnistaa. Sekä etu- että takapuskurin alalaidasta löytyvät hopeanväriset elementit korostamassa maastohenkisyyttä. Alla pyörivät vakiona 19-tuumaiset tyylikkäät antrasiitin väriset kevytmetallivanteet, joiden tummanpuhuvaa ilmettä säestävät tummennetut takalasit.

Ulkonäöllisesti Kodiaq Scout on helppo tunnistaa. Sekä etu- että takapuskurin alalaidasta löytyvät hopeanväriset elementit, jotka korostavat auton maasto-henkisyyttä.

Viimeisen silauksen ulkonäölle tuovat hopean sävyiset peilikotelot sekä kattokaiteet. Lisäksi molemmissa etulokasuojissa on Scout-teksti kertomassa, mistä mallista on kyse.

Ohjaamon yksityiskohdissa maastohenkisyyttä korostetaan puuta jäljittelevillä somistelistoilla. Istuimet ovat miellyttävää Alcantaraa.

Tyylikkäästi ja mukavasti

Scoutin eroavaisuudet eivät jää pelkästään kosmeettisiksi. Vakiovarustukseen kuuluu paremman alustasuojauksen tuova huonon tien varustepaketti. Tämä parantaa auton alapuolelta kriittisten kohtien kuten moottorin, vaihteiston sekä polttoaine- ja jarrulinjojen suojausta mahdollisten pohjakosketusten varalta.

Sisätiloissakaan varusteversio ei jätä epäselväksi, minkä auton kyydissä mennään. Ensimmäisenä silmään osuu selkänojista löytyvät Scout-tekstit. Istuimet puolestaan on verhoiltu miellyttävällä ja hyvän pidon tarjoavalla Alcantaralla. Ohjaamon yksityiskohdissa maastohenkisyyttä korostetaan kojelaudalle ja oville tyylikkään ilmeen antavilla, puuta jäljittelevillä somistelistoilla. Kojelaudasta löytyy myös Scout-tekstilogo.

Ihan oman mausteensa takapenkkiläisten matkustamiselle tuovat koeajoauton Sleep-varustepaketin mukana tulevat pehmeät torkkupeitot sekä osiin jaettu niskatuki, jonka ansiosta takamatkustajan pää pysyy pystyssä vaikka automatkalla hieman torkahtaisikin.

Ei pelkkää estetiikkaa

Kodiaq Scout on siis tunnistettavissa varsin helposti sekä ulkopuolen että sisätilojen maastohenkisistä ratkaisuista. Luonnollisesti myös auton ominaisuuksia on hiottu vastaamaan nimen tuomia odotuksia.

Yhtenä tärkeänä lähtökohtana on nelivetoisuus, mitä Scout aina onkin sekä bensiini- että dieselmoottoreilla varustettuna. Varustelun myötä autoon tulee erillinen Offroad-ajoasetus, jolle löytyy muista ajoasetuksista poiketen oma nappinsa keskikonsolista.

Nelivetojärjestelmä laskee jatkuvasti optimaalisen voimanjaon etu- ja takapyörille. Auton hallinta säilyy kaikissa olosuhteissa.

Kodiaq Scout soljuu eleettömästi läpi kansallispuiston talvihorrostavan hongiston.

Napin painaminen herättää Kodiaqin maastohenkisen puolen ja säätää ajoon vaikuttavat järjestelmät parhaiten maastoajoon sopivaksi. Tämä tarkoittaa esimerkiksi kaasupolkimen pehmeämpää vastetta sekä vaihteiston myöhäisempiä vaihtoajankohtia.

Näin hidas eteneminen esimerkiksi haastavassa maastotilanteessa on helpompaa ja tarkempaa.

Vaivatta ylä- ja alamäkeen

Ajoasetus muuttaa myös nelivedon ja ajonvakautusjärjestelmän toimintaa. Kodiaqin neliveto on toteutettu keskitasauspyörästön yhteydessä sijaitsevalla sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä. Normaalissa ajossa auto etenee taloudellisuuden nimissä lähtökohtaisesti etuvetoisena, mutta Offroad-asetuksella voimaa välitetään jo oletusarvoisesti taka-akselille etenemisen takaamiseksi olosuhteista riippumatta.

Ajonvakautusjärjestelmä sallii muita ajotiloja enemmän luistoa, minkä lisäksi etuakselilla sijaitseva sähköisesti ohjattu tasauspyörästön lukko lukittuu helpommin. Ylämäkeen lähtiessä toimintaa helpottaa mäkilähtöavustin, joka pitää auton paikallaan kuljettajan siirtäessä jalan jarrulta kaasulle. Jyrkkään alamäkeen ajettaessa alamäkihidastin puolestaan huolehtii nopeuden pitämisestä alhaisena eikä kuljettajan tarvitse keskittyä muuhun kuin ohjauspyörän käyttöön.

Keskikonsolin erillinen Offroad-näyttö tarjoaa kuljettajalle uutta lisäinformaatiota.

Reilulla lähes 20 senttimetrin maavaralla varustettu Kodiaq Scout ei säikähdä haastavampiakaan teitä.

Scoutin ratin takana kuljettaja pystyy seuraamaan auton toimintaa uuden lisätietonäytön avulla. Keskikonsolin näytölle on valittavissa erillinen Offroad-näyttö, jonka kautta on nähtävissä ohjauskulma, auton sen hetkinen korkeus merenpinnasta, suunta kompassin mukaan sekä öljyn ja jäähdytysnesteen lämpötilat.

Kaikki tutut hyveet tallella

Scout-varustelu tuo laajan kattauksen sekä ulkonäöllisiä somisteita että laajennettuja toiminnallisuuksia. Kaikki Kodiaqin tutut hyvät ominaisuudet ovat tallella.

Kuljettajan paikalle on helppo kotiutua, sillä ergonomia on kohdallaan. Penkit tarjoavat hyvät säätövarat ja tuen. Takapenkillä tilaa on suorastaan runsaasti. Lisävarusteisen kolmannen istuinrivin ollessa käytössä keskimmäisen istuinrivin pituussäädöllä voi sovittaa sopivat jalkatilat molemmille riveille. Kaksi taaimmaista penkkiriviä kaatamalla tavaratilaa on tarjolla vaikka pienimuotoisiin muuttotalkoisiin.

Itse ajaminen on juuri niin vaivatonta kuin voi vain kuvitella. Koeajossa ollut 2.0-litrainen turbodiesel tarjoaa vaivattoman suorituskyvyn kaikissa tilanteissa. Moderni 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto hoitaa tehtävänsä täsmällisesti. Lisävarusteena saatava säädettävä alusta puolestaan tarjoaa parhaimmillaan edustusautomaista mukavuutta. Ajotilaa vaihtamalla tarjolla on myös sporttisempaan makuun sopiva jämäkkä asetus.

Turvallisuutta ja ajamisen iloa

Kuljettajan toimintaa helpottavat viimeisintä teknologiaa edustavat ajoavustimet. Aktiivinen vakionopeudensäädin pitää etäisyyden edellä ajavaan automaattisesti riittävänä, kaista-avustin tekee tarvittaessa itsenäisesti pienet korjausliikkeet auton ajautuessa kaistan laidalle ja kaistanvaihtoavustin turvaa kuljettajan selustaa kaistanvaihtotilanteissa.

Autojen liitettävyys ja verkottuminen ovat jatkuvasti enemmän huomiota saava aihealue. Myös tällä saralla Škoda osoittaa tuttuun tapaan vahvuutensa. Lisävarusteena tarjottava 9,2-tuumaisella kosketusnäytöllä varustettu Columbus multimedia- ja navigointijärjestelmä tarjoaa selkeän käyttöliittymän, jonka kanssa on helppo tulla toimeen vähäiselläkin kokemuksella. Matkustajille järjestelmä puolestaan tuo iloa integroidun WLAN-verkon muodossa.

Kodiaq Scoutin vakiovarustukseen kuuluu paremman alustasuojauksen tuova huonon tien varustepaketti.