11.1.2019
KODIAQ RS Ajankohtaista & Uutta

KODIAQ RS on Škodan sporttisen RS-malliston ensimmäinen katumaasturimalli. Uutuusmallin voimanlähteenä on Škodan historian tehokkain dieselmoottori, joka yhdistää suorituskyvyn ja sporttisen elämäntyylin — taloudellisuutta unohtamatta. Jo äänet nostavat tunteet pintaan.

TEKSTI JA KUVAT: ŠKODA Auto

Keväällä 2107 Suomessa ensiesitelty Škodan uusi aluevaltaus, katumaasturi Kodiaq, nousi nopeasti suureen suosioon. Tätä poikkeuksellisen tilavaa ja seitsemänpaikkaisena saatavaa katumaasturia on valmistettu jo noin 280 000 kappaletta.

Kodiaq RS on suuren katumaasturin seitsemäs malliversio. Vahvailmeisessä nelivetoautossa on kaikki, mitä katumaastureista kiinnostuneet autoilijat halajavat. Se on dynaaminen niin maantiellä kuin maastossa. Se yhdistää modernin elämäntyylin sporttisuuteen. Se on samaan aikaan sekä vahva että taloudellinen. Se ihastuttaa kaikilla Škodan RS-mallien ominaisuuksillaan. Se on tehty kulkemaan. Se on turvallinen perheauto.

Kodiaq RS -mallissa on vakiovarusteena Amundsen-tietoviihdejärjestelmä, joka sisältää Bluetooth-yhteyden ja SmartLink+ -tekniikan. Integroidun internet-yhteyden ansiosta Amundsen- ja Columbus-tietoviihdejärjestelmillä pääsee ŠKODA Connect -mobiilipalveluihin.

Moottori ja tehon salaisuus

Kodiaq RS :n suorituskykyisessä 2.0 TDI -moottorissa on kaksi sarjaan asennettua pakokaasuahdinta. Niistä ensimmäinen on korkeapaineahdin, joka mahdollistaa välittömän kaasupolkimeen vastaamisen – myös moottorin pienillä kierrosluvuilla.

Toinen ahtimista on matalapaineahdin, jonka ansiosta saadaan syntymään verrattain suuri, jopa 3,8 baarin ahtopaine moottorin suurilla kierrosluvuilla. Tämä lisää merkittävästi moottorin tehoa.

Moottorin pienemmillä kierrosluvuilla ahtimet toimivat kaksivaiheisesti. Matalapaineahdin vastaa imuilman ensivaiheen ahtamisesta, minkä jälkeen korkeapaineahdin tuottaa varsinaisen ahtopaineen. Moottorin suuremmilla kierrosluvuilla ahtopaineen tuottaa vain matalapaineahdin, jolloin ahtaminen on yksivaiheista. Rakenne takaa moottorin jatkuvan vahvan tehon ja nopean reagoinnin.

František Drábek , perheauto-
kokoluokan autoista vastaava johtaja

RAKKAUDESTA AUTOON

”Kodiaq RS:ssä on kaksilitrainen kaksoisahdettu TDI-moottori, jonka teho on 176 kilowattia ja suurin vääntö 500 Newtonmetriä. Se on ensimmäinen automallimme, jossa on biturbo. Katumaasturimalliston huippumallissa on myös progressiivinen, välityssuhteeltaan muuttuva ohjaus, mukautuva alustan säätöjärjestelmä ja ajoasetuksen valinta. Kodiaq RS sopii aktiivisen elämäntavan ihmisille, jotka rakastavat autoaan.”

Komea suorituskyky

Kaksoisahtamisen ansiosta voimakas 2.0 TDI -moottori kehittää suurimman vääntönsä 500 Nm kierroslukualueella 1750–2500/min. Suurin teho on 176 kW (240 hv). Näillä voimavaroilla Kodiaq RS yltää erinomaiseen suorituskykyyn: nelivetoinen katumaasturi kiihtyy 0–100 km/h vain 6,9 sekunnissa ja sen huippunopeus on 221 km/h.

Pakokaasun jälkikäsittelyssä on hapetuskatalysaattori, lähelle moottoria asennettu dieselhiukkassuodatin sekä SCR-katalysaattori. Moottori täyttää pakokaasun Euro 6d-TEMP-päästöstandardin vaatimukset.

Moottorissa on suoraruiskutus, biturbo, moottorin start&stop -järjestelmä sekä jarrutusenergian talteenotto. Polttoaineen kulutusta pienentää myös moottorin moderni lämmönhallintajärjestelmä ja tarpeen mukaisesti toimintaan kytkeytyvä sähkötoiminen vesipumppu.

Uusimman Kodiaq-mallin tunnistaa heti RS-malliksi. Etu- ja takapuskurin muotoilu on erilainen ja takahelmassa on auton leveyttä korostava heijastinnauha. Takapuskurin alta pilkistää kaksi näyttävännäköistä kromattua pakoputkenpäätä.

Neliveto lisää turvallisuutta

Katumaasturimallin teho välittyy vetäville neljälle pyörälle 7-vaihteisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla. Vakiovarusteinen mukautuva alustan säätöjärjestelmä Dynamic Chassis Control säätää iskunvaimennuksen teholuonteen automaattisesti vastaamaan vallitsevia ajo-olosuhteita tai maastossa ajamiseen soveltuvaksi.

DSG-vaihteiston kaksoiskytkimet on mitoitettu moottorin suurelle teholle ja väännölle. Vaihteisto välittää tehon lähes keskeytyksettä ja kytkee vaihteet urheiluautomaiseen tapaan salamannopeasti ja nykäyksittä ilman vedon katkeamista. Kuljettaja voi käyttää DSG-vaihteistoa automaattisesti tai manuaalisesti joko valitsinvivulla tai ohjauspyörän vaihdekatkaisimilla.

Nelivetonsa ansiosta Kodiaq RS tarjoaa aina automaattisesti parhaan mahdollisen vetopidon. Neliveto merkitsee lisää turvallisuutta huonolla säällä kuten vesi- tai lumisateessa ajettaessa.

Tunteita nostattavat äänet

Suorituskykyisellä autolla pitää olla sporttiset äänet. Siksi Kodiaq RS :ssä on ensimmäisenä Škoda-automallina uusi Dynamic Sound Boost -moottoriäänijärjestelmä, joka muokkaa pakoääniä. Sen ohjainlaite lukee ns. CAN-väyläsignaaleja kuten moottorin kierroslukutiedon, vääntömomenttitiedon sekä tiedon kytkettynä olevasta vaihteesta ja ajonopeudesta.

Algoritminsa perusteella ohjainlaite laskee signaalin, jonka perusteella pakoputkenpään lähelle asennettu toimilaite tuottaa moottoriäänen, joka vaikuttaa pakoputkiston alkuperäiseen äänensävyyn lisäten niihin tunteita nostattavia ja sporttisia soundeja. Moottoriääniä voidaan luoda kuljettajan valitseman ajoasetuksen mukaisesti. Äänivalikoima yltää hillitystä sporttiseen.

Radek Hošinský , pakoputkistojen ja katalysaattoreiden suunnittelukoordinaattori

MITKÄ SOUNDIT!

”Dynamic Sound Boost (DSB) muokkaa, täydentää ja tehostaa moottorin alkuperäistä pakoääntä. Auton akustinen luonne voidaan sovittaa kulloinkin valittuna olevaan ajoasetukseen: Sport, Eco, Normal tai Comfort. DSB-järjestelmän etuna on, että sillä voidaan vaikuttaa auton yleiseen imagoon, kuten auton ulkopuoliseen ääneen.”

Muotoilu kertoo voimasta

Kodiaq RS :n tunnistaa heti osaksi RS-mallistoa, jonka automalleille on yhteistä urheilullinen ulkonäkö, vahvailmeinen ja dynaaminen muotoilu sekä RS-logo. Sporttiseen elämäntyyliin soveltuva katumaasturi saa kunnian ensimmäisenä näyttää uuden punaisella korostetun RS-logon. Logossa näkyvä V-kirjain tulee voittoa tarkoittavasta englannin sanasta victory. Punainen väri symboloi urheilullisuutta ja voimaa.

Jäähdyttimen säleikön pystyrivat ja kehys, sivulasien kehyslistat ja ulkopeilikotelot sekä kattokaiteet ovat kiiltävän mustat ja sporttista kokonaisuutta korostavat. Antrasiitinväriset 20-tuumaiset Xtreme-kevytmetallivanteet ovat vakiovaruste. Kevytmetallivanteiden aukoista näkyvät kirkkaanpunaiset jarrusatulat korostavat jarrujen tehoa.

Oliver Stefani ,
Škodan muotoilujohtaja

PUNAINEN HERÄTTÄÄ TUNTEET

”Kodiaqin sivuilme oli jo valmiiksi todella dynaaminen, joten ei ollut helppoa lisätä RS-mallin muotoiluun lisää sporttisuutta. Tavoitteena oli toteuttaa yksityiskohtia, jotka hienostuneesti jalostettuina ilmentävät RS-mallien luonnetta. Esimerkiksi koristeosalliset pakoputkenpäät lisäävät sporttista luonnetta. Uusi punaisella korostettu logo kuvastaa voimaa ja tunnetta. Punainen onkin urheiluautoihin liitettävä tunteita herättävä väri.”

Kodiaq RS kantaa uutta logoa ylpeästi myös sisätilassa: logo löytyy monitoimiurheiluohjauspyörästä, 7-vaihteisen DSG-vaihteiston valitsinvivun nupista sekä etuistuimien selkänojista ja toisen istuinrivin ulompien istuinpaikkojen selkänojista. Hienostuneet materiaalit, näyttävät kontrastisaumat ja punaiset korostukset luovat sisätilojen urheilullisen kokonaisilmeen.

Pääntuet on integroitu urheiluistuimiin, joiden verhoiluna on Alcantara ja hiilikuitukuvioitu nahka. Istuinverhoiluja koristavat RS-tyyliset punaiset timanttiruutukuvioidut koristesaumat. Ohjauspyörässä ja oviverhouksissa olevissa kyynärnojissa saumat ovat punaiset.

Muunneltava digitaalinen Virtual Cockpit -mittaristo sisältyy vakiovarustukseen.

Mittariston uusi Sport-näkymä

Kodiaq RS :ssä on vakiovarusteena muunneltava digitaalinen Virtual Cockpit -mittaristo. Siinä on urheilullinen, hiilikuitumainen koristeosa ja lisänä viides näkymävaihtoehto. Sport-näkymässä nopeusmittari ja kierroslukumittari ovat mittariston keskellä, joten kuljettaja näkee nopeuden ja kierrosluvun vaivattomasti myös erittäin sporttisesti ajaessaan.

Kaiken urheilullisuuden ohella auton muotoilussa on panostettu mukavuuteen. Takalasi ja takasivulasit ovat tummennetut ja kuljettajan istuimessa on vakiona muistillinen sähkösäätö. Kuljettajan valitseman ajoasetuksen lisäksi kuljettajan istuinsäädöt voidaan tallentaa yksilöitävään avaimeen. Kun auton keskuslukitus avataan kyseisellä avaimella, säädöt ja asetusvalinnat otetaan automaattisesti käyttöön. Takaovien lapsilukot ovat saatavissa myös sähkötoimisina.

Seitsemän paikkaa tarpeen mukaan

Jokaisen Kodiaq-mallin tapaan myös RS on vakiona viisipaikkainen. Kolmas istuinrivi eli seitsemänpaikkaisuus on saatavissa lisävarusteena.

Viisipaikkaisena tavaratilan peruskoko on vaikuttavat 725 litraa ja takaistuimet eteen käännettyinä peräti 1960 litraa. Jos seitsemänpaikkaisen auton kaikki istuimet ovat käytössä, tavaratilaa on 230 litraa. Se suurenee 715 litraan kääntämällä kolmannen istuinrivin istuimet alas ja 1950 litraan kääntämällä myös toisen istuinrivin istuimet eteen.

Bernhard Maier ,
ŠKODA Auton pääjohtaja

HUIPPUMALLI HALLUSSA

”Kodiaq on Škodan ensimmäinen suuri katumaasturi. Kodiaq Scoutin ja Kodiaq SportLinen rinnalle tullut Kodiaq RS on nyt uusi huippumallimme, jonka myötä kaikille asiakkaillemme on tarjolla juuri heidän toiveisiinsa ja tarpeisiinsa sopiva vaihtoehto.”