Nürburgring. Nordschleife. ”Vihreä helvetti”. Maailman vaativin kilparata. ŠKODA vei uuden seitsemänpaikkaisen katumaasturinsa tälle kuuluisalle radalle rikkomaan rataennätyksen.
“RS-kirjaimet tarkoittavat rallia, rataa ja sporttisuutta. Ne liittyvät Škodan moottoriurheiluhistoriaan. Aktiivisen elämäntyylin ihmiset ihastuvat KODIAQ RS -malliin. Yksi ja sama auto kuljettaa koko perhettä turvallisesti ja mukavasti, mutta silti sillä voi myös ajaa vaikka rataa,” Drábek luonnehtii tätä autoa lyhyesti.
“Nordschleife tunnetaan maailman kovimpana moottoriratana. Vaatii paljon työtä, jotta autosta saadaan tälle radalle nopea. Insinöörit ovat tehneet upean työn, jotta sarjatuotantoautolla päästään täällä tällaisiin nopeuksiin. Minulla on luottavainen ja mukava fiilis, mitä en oikeastaan odottanut,” Schmitz sanoi ennen ennätysajoaan. “Suunnitteluvaiheen aikana KODIAQ RS -mallia testattiin usealla moottoriradalla Euroopassa. En ole huolissani,” Drábek totesi avoimesti autoon luottaen.
“Ajotyylini? Pyrin aina olemaan mahdollisimman nopea,” Schmitz sanoo hymyillen ja suunnitelmansa paljastaen. “Miksi ei? Haluan tehdä jotakin erilaista,” hän selittää haluaan lähteä tavoittelemaan ennätystä. “Suunnitelma ennätyksen saavuttamiseksi? Painaa kaasu pohjaan ja pysyä radalla,” hän nauraa, mutta jatkaa sitten tarkempiin yksityiskohtiin. “Jarruttaa mutkaan niin myöhään kuin mahdollista ja sitten avata niin aikaisin kuin ikinä,” hän lisää hieman vakavampana.
Ruutulippu heilahtaa kierroksen päättymisen merkiksi. Tiimin jokainen jäsen seuraa katsellaan autoa sen suhahtaessa ohi. Sitten katseet kääntyvät kelloon. Se on pysähtynyt lukemaan 9 minuuttia, 29 sekuntia ja 84 sadasosasekuntia. ŠKODA KODIAQ RS on rikkonut ennätyksen! Se on Nordschleifen nopein seitsemänpaikkainen katumaasturi!
“Vau että oli hauskaa,” Sabine Schmitz sanoo hymyillen. “Se oli vauhdikasta,” Drábek tunnustaa. “Auto käyttäytyi erittäin vakaasti ja jarrut toimivat mainiosti. Meillä oli tosi hauskaa,” kuljettaja summasi. “Minulla oli koko ajan turvallinen olo,” Drábek totesi suoritusta ylistäen. “Hyvä niin,” Schmitz naurahti.
Sabine Schmitz
Sabine Schmitz on ammattimainen kilpakuljettaja ja Nordschleifen ekspertti. Hän on syntynyt radan lähellä ja asuu seudulla edelleen. Hän on ainoa nainen, joka tähän mennessä on voittanut Nürburgringin 24 tunnin kisan. Lisäksi hän esiintyy nykyään moottoriohjelmien juontajana Saksan televisiossa, ja hän on vieraillut BBC:n tunnetussa Top Gear -ohjelmassa.
Nürburgring ja Nordschleife
Legendaarinen moottorirata rakennettiin vuosina 1925‒1927 noin 3000 miehen voimin Saksan länsiosassa sijaitsevaan Eifel-vuoristoon. Alkuperäinen rata on 20,832 kilometriä pitkä, ja sillä on 73 mutkaa, joista 33 kääntyy vasemmalle ja 40 oikealle. Radan matalimman ja korkeimman kohdan välinen korkeusero on noin 300 metriä. Formula ykkösten maailmanmestari Sir Jackie Stewart antoi radalle nimen ’green hell’. Nykyään rataa käyttävät lähinnä autotehtaat testiajoihin. Rata on myös avoin yksityishenkilöille maksamalla ratamaksu.