9.1.2020
Ketterä arkisukkula Koeajossa

Onko pelkällä sähköllä kulkeva Citigo täydellinen kaupunkiauto? Mahdollisesti.

TEKSTI: VESA ESKOLA / KUVAT: VESA ESKOLA JA ŠKODA AUTO

Samoihin aikoihin Superb iV -lataushybridin kanssa Suomeen rantautuu myös toinen iV-perheen jäsen, puhtaasti sähköllä kulkeva versio Citigosta. Sen voimanlähteenä on sähkömoottori, joka saa virtaa auton koriin istuimien ja keskitunnelin alle sijoitetulta akustolta. Akuston korkeus on vain 30 senttimetriä.

Näppärä ja vauhdikas

Internet on pullollaan videoita, joissa tehokkaalla sähköautolla saadaan aikaan hauskoja reaktioita apukuljettajista. Myös Citigoe iV :n ratin takana ja jo ensi metreillä on selvää, mistä moiset ideat ovat lähtöisin.

Välitön kiihtyvyyden tunne on todella vaikuttava, jota auton pieni koko ja ketteryys vain korostavat. Liikennevaloista ampaistaan liikkeelle sellaisella voimalla, että muiden päät kääntyvät.

Mittaristo erottaa Citigoe iV:n tavallisesta polttomoottoriautosta. Sähkömoottori kiertää 11 000 kierrosta, ja myös jarrutusenergian talteenottoa voi seurata.

Citigoe iV tuntuu kääntyvän kuin paikoillaan. Ahtailla kaduilla ja parkkihalleissa on helppo liikkua, sillä auton ulkomitat on helppo hahmottaa. (Kuva: ŠKODA Auto)

Pienestä koostaan ja ketteryydestään huolimatta Citigoe iV on yllättävän ison auton oloinen ajettavuudeltaan. Meno on vakaata – ja tästä on kiittäminen osittain myös sähkötekniikkaa. Koska painava akusto sijaitsee hyvin matalalla, se laskee auton painopistettä polttomoottorilla kulkevaan Citigoon verrattuna.

Ja se ketteryys! Citigo tuntuu kääntyvän kuin paikoillaan. Parkkihalleissa on helppo liikkua, sillä auton ulkomitat on helppo hahmottaa.

Kolme ajoasetusta

Kun Superb iV:llä kuljetaan joko poltto- tai sähkömoottorin tai näiden molempien kera, Citigoe iV:ssä voima tulee aina pelkästään sähköstä. Käytössä olevaan tehoon voi vaikuttaa suoraan ajoasetuksilla.

Normal-asetuksella maksimiteho on 61 kW ja suurin vääntömomentti 212 Nm. Taajamissa voi suositella käytettäväksi kuitenkin joko Eco- tai Eco+ -asetusta. Ensimainitulla moottorin teho rajoitetaan 50 kW:iin ja jälkimmäisellä 40 kW:iin. Eco+ myös vähentää ilmastointilaitteen tehoa, joka kasvattaa vielä lisää auton toimintamatkaa.

Käytettävissä olevan tehon arvot tuntuvat ehkä vaatimattomilta, mutta lukuja ei kannata verrata polttomoottoreiden arvoihin. Sähkömoottorin mahtava vääntö sekä välitön tehon tuntu tekevät ajamisesta erilaista. On itse asiassa yllättävää, miten helposti 40 kW:n maksimiteholla pysyy muun liikennevirran rytmissä.

Ohjaamon verhoilussa on pirteästi vihreää väriä. Myös kojelaudan hauskat yksityiskohdat auttava erottautumaan tavallisesta Citigosta.

Ajatuksia toimintamatkasta

Sähköautoilun kohdalla puhutaan usein ihmisten varauksellisesta suhtautumisesta auton toimintamatkaan. Tämä on tietysti ymmärrettävää, jos autolla lähdetään lomamatkalle tai seikkailemaan jonnekin sivistyksen laitamille. Mutta…

Autoilun sähköistämiseen liittyvää infrastruktuuria kasvatetaan vauhdilla, ja koska Citigo on tarkoitettu pääasiassa taajamiin, sen 36,8 kilowattitunnin akusto on enemmän kuin riittävän kokoinen. Ajomatkaa on luvassa hyvissä olosuhteissa enimmillään noin 260 kilometriä. Se on moninkertaisesti sen verran, mitä moni yhdellä ajokerralla tarvitsee.

Suomessa myös talvi on erityistekijä, joka mietityttää sähköauton käyttäjäksi aikovia. Tässä pieni tiedonmurunen: sähköauto on itse asiassa täydellinen talviauto. Ohjaamon voi ajastaa lämpiämään valmiiksi, ja koska lämmitys tapahtuu sähköllä, tämä on paljon ympäristöystävällisempää kuin bensiini- tai dieselkäyttöisen webaston avulla. Sähköauton lämmityslaite toimii myös heti täysteholla ensimetreistä alkaen.

Ja tässä vielä yksi vinkki: matkustamoa ei kannata välttämättä lämmittää turhan lämpimäksi pelkkää työmatkaa tai nurkka-ajoa varten. Istuin- ja ratinlämmityksen kanssa pärjää hyvin, vaikka sisäilman pitäisi hieman viileämpänä. Sähkömoottorilla lämmitettäessä matkustamon lämpötila pysyy aina mukavan tasaisena.

Sähköauton lämmityslaite toimii heti täysteholla ensimetreistä alkaen. Latauksen yhteydessä ohjaamon voi myös ajastaa lämpiämään valmiiksi verkkovirralla.

Parhaimmillaan taajamassa

Autoileminen sähköistyy nopeasti, mutta kaikkialle sähköauto ei sovellu ihan ongelmitta. Ensinnäkin sähköautot tarvitsevat oman latausinfrastruktuurinsa, mikä syntyy luonnollisesti sinne, missä autokanta on tiheimmillään eli isojen kaupunkien ympäristöön.

Tämä on tietyllä tapaa ideaali tilanne, sillä parhaiten sähköauton edut tulevat esiin juuri nykivässä kaupunkiliikenteessä. Sähköautoilu tuo taajamissa ajoon aivan uudenlaisen hauskuuselementin.

Citigoe iV on ketterä arkisukkula. Se on myös täydellinen pari Superb iV:lle, jos taloudessa on kaksi autoa. Kun Citigoe iV:llä hoidetaan arkirutiinit, Superb iV:llä lähdetään lomareissulle.

(Kuva: ŠKODA Auto)

Lataa aina kuin mahdollista

Latausinfrastruktuurin parantuessa pikalatausasemien verkosto kasvaa vauhdilla. Kun Citigoe iV:tä ladataan 40 kW teholla, ajomatka kasvaa nopeasti jo kauppareissun tai kahvilassa käynnin aikana. Latauksen tilanteen voi tarkistaa kätevästi älypuhelimen avulla. Kannattaa myös muistaa, että akusto latautuu nopeasti 80 prosenttiin asti eli akustoa ei edes turhaan kannata ladata täydemmäksi, ellei edessä ole pidempää ajomatkaa. Kotona ollessaan CITIGOe iV kannattaa pitää aina kiinni Wallbox-latauslaitteessa.

Sähköautoilun edut:

1. Ajosta ei synny koskaan paikallisia päästöjä.
2. Autoilun kokonaiskustannukset ovat astetta edullisemmat.
3. Täysin sähköisen voimalinjan hiljaisuus ja tehon tuntu.