ŠKODA Kodiaqin sisarmalli Karoq on rajoja rikkova kompakti katumaasturi. Se puhuttelee tiloilla, tyylillä, laadulla ja ennen kaikkea ensiluokkaisilla ajo-ominaisuuksilla.
Uusi Karoq tarjoaa pirteän konseptin perheautoluokkaan. Jos autoa lähestyy ulkomittojen kautta, huomaa, että pituus, leveys ja akseliväli ovat hyvin lähellä Octaviaa. Kyseessä on siis jo aidosti tilava perheauto .
Pikanttina lisänä Karoq tarjoaa reilusti sekä maavaraa että kokonaiskorkeutta. Autoon ei nousta, eikä laskeuduta, sillä isot oviaukot ja otollinen korkeus tekevät niin etu- kuin takaistuimille kulkemisen erityisen vaivattomaksi.
Škoda-mallistolle merkkiuskollinen keulan muotoilu luo Karoqista heti vahvan vaikutelman. Korkea kylkilinja ja suuret pyöräkotelot jatkavat auton tyylikästä muotokieltä. Linjat luovat mielikuvaa suuresta ja väkevästä autosta. Muodoissa on paljon samaa kuin isommassa sisarmallissa Kodiaqissa, joten tuttuus on ymmärrettävää.
Karoqin keulan muotoilu tekee vaikutuksen. Se kuvastaa itsevarmuutta ja dynaamisuutta.
Sisätiloissakaan tilavuus ei ole mielikuvituksesta kiinni. Korkea ja ryhdikäs istuma-asento sekä edessä että takana on mahdollistanut huomattavan tilavan tavaratilan suunnittelun. Silti esimerkiksi takajalkatiloista ei ole tingitty, vaan päinvastoin. Škoda-malleista tutut, omassa kokoluokassaan verrattomat jalkatilat korostavat myös Karoqin käytettävyyttä.
Karoq herättää tyylillään mukavuuden tunteita heti ensinäkemällä ja -kosketuksella.
Tyylikäs matkustamo tarjoaa erinomaisen ergonomian. Kuljettajan istuin on varustettu monipuolisilla säädöillä ja muistipaikoilla.
Pienten lasten vanhemmat tervehtivät runsaan polvitilan lisäksi ilolla myös sitä, että etuistuin on riittävän kaukana takaistuimesta. Lastenistuimet on helppo asentaa. Lisäksi lika ei siirry lasten kengistä istuinverhoiluun, kuten ahtaammissa autoissa usein vääjäämättä käy.
Ohjaamossa moderni yleisilme
Vaivattoman autoon kapuamisen jälkeen on helppoa havaita, että edessä ja takana on runsaasti pää- ja hartiatilaa matkustajille. Ohjaamosta myös näkee mainiosti. Isot lasipinnat ja selkeästi henkilöautoa korkeampi istumakorkeus avaavat eteen ja sivuille erinomaiset näkymät.
Ohjaamon yleisilme on moderni. Moottori käynnistetään ohjauspylvääseen sijoitetusta painikkeesta. Hauska tapa muunnella auton sisäilmettä on etu-ovien ja kojelaudan kiertävä led-tunnelmavalaistus, jossa on kymmenen eri värivaihtoehtoa. Värejä voi valita ja vaihdella värillisen kosketusnäytön välityksellä. Suuri ja helppolukuinen näyttö tarjoaa paljon muutakin informaatiota sekä erilaisia valinta- ja ohjausvalikoita.
Tyylikkyys ja selkeys kulkevat käsi kädessä. Yksi keskeinen käyttötarkoitus jopa 9,2-tuuman näytölle on ŠKODA Connect -järjestelmä joka tarjoaa uskomattoman määrän tietoa ajoneuvosta ja liikenteestä
Kätevästi yhteydessä ulkomaailmaan
Yksi keskeinen käyttötarkoitus jopa 9,2-tuuman näytölle on ŠKODA Connect -järjestelmä. Sen avulla voidaan seurata liikenteeseen vaikuttavia tapahtumia ja vaikkapa etsiä huoltoasemia. Pikanttina lisänä huoltoasemainformaatioon ilmestyvät lähimpien asemien hinnat auton polttoaineen perusteella.
Säätietoja voi selata paikallisesti, mutta näkyviin saa myös minkä tahansa kohteen sään. ŠKODA Connect jakautuu kahteen osaan. Infotainment Online antaa reaaliaikaista tietoa niin säästä kuin liikennetilanteista. Care Connect puolestaan tarjoaa erilaisia palveluita sekä mahdollistaa joidenkin toimintojen etäkäytön älypuhelimen välityksellä. Puhelimen avulla voi tarkistaa vaikkapa auton sijainnin pysäköintialueella ja selata matkatietoja, kuten polttoaineen kulutusta, käytettyä aikaa ja ajettua matkaa tai käynnistää polttoainetoimisen lisälämmittimen.
Karoq on saanut Euro NCAP -tutkimuslaitoksen törmäystesteissä täydet viisi tähteä.
Levollinen ajoasento
Ohjaamon monipuolisiin ominaisuuksiin tutustumisen jälkeen on koeajon aika. Kuljettajan ergonomia on erinomaisella tasolla. Istuimen säädöt ovat huomattavan reilut. Ohjauspyörän runsas syvyys- ja korkeussäätö kruunaavat lopputuloksen.
Istuimet tarjoavat hyvän sivutuen. Sekä istuinosa että erityisesti selkänoja ovat sopivalla tavalla upottavia. Selkä saa levätä, joten pidemmällekin matkalle on helppo lähteä.
Koeajoauton 1.5-litrainen TSI-moottori tuottaa 110 kilowattia (150 hevosvoimaa). Vääntöä turbomoottorissa on tarjolla 250 Newtonmetriä. Vääntöalue on laaja: maksimivääntö on käytössä peräti alueella 1 500–3 500 r/min.
Into auton ratin taakse on niin kova, että tekniset tiedot tulee tutkittua tarkemmin vasta koeajon jälkeen. Numerot ovat vaikuttavia paperilla, mutta myös käytännössä, sillä uutuusmoottori näyttää kyntensä jo ensimetreillä. Yhdessä 7-portaisen DSG-vaihteiston kanssa paketti tuntuu muikean hyvältä.
Laaja vääntöalue tulee esiin, kun moottori herää kevyellä kaasupolkimen painalluksella. Reagointi on välitön. Tasaisella kuormituksella ajettaessa moottorinohjaus kytkee kaksi sylinteriä pois käytöstä. Kaksisylinterisenä polttoaineen kulutus vähenee. Kuljettaja ei käytännössä huomaa sylinterinlepuutuksen kytkeytymistä päälle tai pois muutoin kuin mittaristossa näkyvästä symbolista.
DSG-automaatti vaihtaa eleettömästi ja tuo ajamiseen helppoutta.
Hämmentävän hyvä jousitus
Maantiellä voimalinjan eleetön toiminta jättää tilaa muille havainnoille. Huolimatta siitä, että Karoqin maavara on runsas, peräti 172 mm (nelivetoisessa 176 mm), auto on hyvin vakaa ja henkilöautomainen. Syy tähän on selvä. Jousitus on erinomainen.
Karoq ei kallistele kaarteissa eikä keinahtele pituussuuntaisissa tienpinnan epätasaisuuksissa. Etupään joustintukiratkaisu sekä taka-akselin monivarsituenta palvelevat tarkoitustaan esimerkillisesti.
Alusta on niin eleetön, että sen äärirajoja pitää erikseen hakea. Kun esimerkiksi moottoritien liittymässä kiihdytetään hieman aggressiivisemmin, progressiivinen jousitus vaimentaa sivuttaissuuntaisen painumisen lähes huomaamattomasti. Ohjaustunto pysyy koko ajan luotettavana. Jousituksen toiminta ei vaikuta ohjauspyörään lainkaan.
Jousituksen ja ohjauksen toiminnalla on suuri rooli myös siinä, että Karoq tuntuu kokoistaan pienemmältä kaupunkiajossa. Ohjaus on tunnokas ja nopea sukkulointiin kadunkulmissa sekä pysäköintipaikoilla.
Kaikissa varusteversioissa on pysäköintitutka.
Räätälöintiä erilaisilla ajoasetuksilla
Pysäköinti ja taajamassa liikkuminen ovat niitä ympäristöjä, joissa Karoqin korkeus, hyvä näkyvyys ja ketteryys tulevat upeasti oikeuksiinsa.
Kaikissa varusteversioissa on pysäköintitutka, ja Exclusive-varustellussa vaihtoehdossa lisäksi peruutuskamera ja sen kumppaniksi saatava pysäköintiavustin. Pysäköintiavustin hallitsee erilaiset pysäköintitavat eli niin tasku- kuin poikittaispysäköinnin. Pysäköintijarruavustin puolestaan tunnistaa liikkuvat esteet auton ympärillä ja jarruttaa tarvittaessa, ettei törmäyksiä tapahdu.
Ajon aikana Karoqia voi räätälöidä eri ajo-ohjelmilla. Ajoasetuksen valinnassa (Driving Mode) on neljä vaihtoehtoa: Normal, Eco, Sport ja Individual. Ohjelmat vaikuttavat moottorin reagointiin ja DSG:n yhteydessä myös vaihtotapahtumiin.
Näiden ohella ajoasetuksilla voidaan vaikuttaa myös ohjaustehostimen toimintaan. Normal ja Eco tarjoavat kevyen, mutta tunnokkaan ohjaustuntuman. Koeajossa käy selväksi sekin, että Sport-asetus terävöittää ohjausta entisestään tehden ohjaustuntumasta erittäin tarkan.
VarioFlex-järjestelmä mahdollistaa tilojen räätälöinnin kaikkiin kuljetustarpeisiin. Kun takapenkit poistetaan, tavatilan koko kasvaa peräti 1810 litraan.
Helppokäyttöinen ja suuri tavaratila
Ajettavuudeltaan ensiluokkainen Karoq on etevä myös käytännön asioissa. Suuren tavaratilan kansi avautuu sähköisesti jalkaa heilauttamalla (Exclusive-malli). VarioFlex-takaistuinjärjestelmän yhteydessä tavaratilan rullaverho avautuu kannen mukana, jolloin sitä ei erikseen tarvitse siirtää sivuun lastattaessa tavaroita kyytiin.
Suorakulmainen ja selkeä tavaratila on jo sinällään suuri, peräti 521 litraa. Exclusive-mallissa on vakiovarusteena VarioFlex-takaistuinjärjestelmä, jossa kaikki takaistuimet ovat itsenäisiä ja niitä voi kaataa sekä irrottaa yksitellen.
Jos kaikki istuimet irrotetaan, tavaratila on kokonaisuudessaan peräti 1 810 litraa. Pitkiä esineitä kuljetettaessa myös etumatkustajan istuimen selkänojan saa tarvittaessa kaadettua eteenpäin.
Tavaratilan varustelu on huippuluokkaa ja välipohjan korkeutta voi säätää. Molemmille puolille sijoitetut kassikoukut ovat riittävän korkealla, joten niistä on aidosti hyötyä esimerkiksi ostoskassin kuljettamisessa.
Joustavia tavaraverkkoja on saatavana kolme. Niistä yksi on vaakatasossa ja kaksi pystysuuntaisia. Lisäksi tavaratilan sivuissa, pyöräkoteloissa on siirrettävät kiinnikkeet. Lattiamattoon tarttuvilla kiinnikkeillä saadaan erilaiset ja erikokoiset esineet pysymään turvallisesti paikoillaan.
Karoqista löytyy vakuuttava turvavarustus sekä lukuisa määrä mukavuusvarusteita.
Turvallisuus ennen kaikkea
Ei ole yllätys, että koko Škodan turvallisuusosaaminen on valjastettu myös Karoqin käyttöön. Jo Ambition-varustelussa on vakuuttava turvavarustus sekä lukuisa määrä mukavuusvarusteita, kuten sähköinen ajovakaudenhallinta (ESC), joka sisältää monitörmäysjarrutusjärjestelmän, automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän jalankulkijasuojalla sekä seitsemän turvatyynyä.
Malliston huipulla, Exclusive-mallissa, on lisäksi mukautuva vakionopeudensäädin, kaista-avustin sekä kaistanvaihtovaroitin ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä. Tarjolla on siis erittäin laadukas, tilava ja ajettavuudeltaan ensiluokkainen kokonaisuus, jossa turvallisuuskin on viety jälleen uudelle tasolle.
Karoqin moottoreiden kumppaniksi voi valita joko 6-vaihteisen manuaalivaihteiston tai 7-portaisen DSG-automaatin Tiptronic-käsivalintatoiminnolla. Karoq on joko etu- tai nelivetoinen. Neliveto on tällä hetkellä valittavissa 2.0 TDI 150 -moottorin yhteyteen, mutta valikoima lisääntyy tämän vuoden kuluessa. Nelivetomalleissa on erityinen Offroad-tila ja Snow-tila, joiden ansiosta auto on erinomaisen maastokelpoinen.
Nelivetoiseen Karoqiin on lisäksi pian saatavissa mukautuva alustan säätöjärjestelmä DCC. Sen avulla auton oma tietokone analysoi ja säätää jousitusta sekä ohjausta. Varustevaihtoehtoja on kolme, Ambition, Style sekä ylellisimmin varusteltu Exclusive. Odotettu uutuus on täällä. Karoq ansaitsee komean raikuvat aplodit.
Luotettavuuden uusi ja vanha standardi. Uusi Karoq 2.0 TDI 4X4 ja legendaarinen Suomenhevonen.