Škodan katumaasturiperheeseen kuuluva Karoq on luotettava kumppani kaikille teille, moneen menoon ja monenlaisille menijöille. Se on myös mukava, tyylikäs, tilava, turvallinen ja sporttinen.
Škodan katumaasturiperheen ensimmäinen tulokas, Kodiaq, ensiesiteltiin suurelle yleisölle Pariisin Autonäyttelyssä lokakuussa 2016 Škodan ensimmäisenä isona katumaasturina. Vuonna 2017 esiteltiin jo seuraava katumaasturi, jonka myötä Kodiaq sai rinnalleen käytännöllisen pienemmän sisaruksen.
Karoqin ensiesittely suurelle yleisölle tapahtui uutuusmalleille tuttuun tapaan kansainvälisessä autonäyttelyssä, tällä kertaa Frankfurtissa. Karoq esittäytyi Škoda-malliston digitaalisimpana mallina muun muassa muunneltavine digitaalisine mittaristoineen.
Isomman sisaruksensa tapaan Karoq ansaitsi nopeasti suosionsa ja kiri heti alkuun kansainvälisesti toiseksi myydyimmäksi Škoda-malliksi heti Octavian jälkeen. Suosikki täytti odotukset reilun väljillä sisätiloillaan, käytännöllisyydellään ja hinta-laatu-suhteellaan.
Kodiaqin viitoittamaa tietä seuraten Karoq uudistui viisi vuotta syntymänsä jälkeen, mikä varmisti menestystarinan jatkumisen. Entistä hienostuneemman ja raikkaamman muotokielen lisäksi uudistus toi tullessaan uutta tekniikkaa, huipputason avustinjärjestelmiä, tehotaloudellisempia moottoreita sekä kestävän kehityksen mukaisia materiaaleja.
Karoqiin on tarjolla viisi edistyksellistä ja tehotaloudellista moottoria, joiden tehot vaihtelevat välillä 81 kW (110 hv) ja 140 kW (190 hv).
Karoqista on saatavilla varustetasot Ambition ja Style sekä urheilullinen SportLine.
Helppoa ja mukavaa menoa
Autotoimittajien lukuisissa koeajoissa Karoqia on kiitelty erityisesti hyvistä ajo-ominaisuuksistaan, dynaamisesta ulkonäöstään ja viihtyisän tilavasta ohjaamostaan. Tämä tuli koettua käytännössä kesäisellä ajomatkalla Helsingistä Loviisaan ja Imatralta Hankoon. Ajossa ollut nelivetoinen, DSG-automaattivaihteinen ja Style-varusteltu Karoq 2.0 TDI 150 näytti kaikki hyvät puolensa tiellä kuin tiellä, säällä kuin säällä ja kilometri kilometriltä.
Tavaratilaan mahtuu škodamaiseen tapaan vaivatta kaikki tarvittava, joten Karoqilla kulkiessa ei tarvitse miettiä, mitä pitäisi jättää kyydistä pois. Nerokas verkkojärjestelmä tekee pakkaamisesta kätevää ja kuljettamisesta turvallista. Kokoa tavaratilalla on 521 litraa istuimet pystyasennossa ja takaistuimien selkänojat eteen taitettuina 1630 litraa.
Sisätiloissakaan tilavuus ei ole mielikuvituksesta kiinni, sillä tilaa riittää niin edessä kuin takana. Škoda-malleista tutut verrattomat jalkatilat korostavat myös Karoqin käytettävyyttä. Kuljettajan paikalla on niin ikään kaikki kohdillaan istuimen reilut säädöt sekä ohjauspyörän syvyys- ja korkeussäädöt huomioiden. Ohjaamosta näkee mainiosti, sillä isot lasipinnat ja katumaasturille ominainen korkeampi istumakorkeus avaavat eteen ja sivuille hyvät näkymät.
Karoqiin saatavilla oleva sähkötoiminen ja aurinkosuojaverholla varustettu panoraamakattoikkuna tuo sisätiloihin lisää päivänvaloa ja avaruuden tuntua tarjoillen matkustajille mainion mahdollisuuden tarkkailla vaikkapa kepeitä kumpupilviä tai sateesta raskaista ukkospilviä.
Karoq on myös karavaanarien suosikki. Tästä kertoo esimerkiksi se, että The Caravan and Motorhome Club -karavaanarijärjestö valitsi nelivetoisen Karoq SportLine 2.0 TDI 150 -mallin vuoden parhaaksi vetoautoksi Towcar of the Year 2023 -tittelillä.
Nimi Karoq on johdettu Alaskan alkuperäiskansan kielen sanoista. Nimessä yhdistyvät sanat kaa’raq, joka tarkoittaa autoa, ja ruq, joka tarkoittaa nuolta.
Ennakoiva, mukautuva, turvallinen
Ajon aikana Karoqin luonteeseen voi vaikuttaa eri ajoasetuksilla. Saatavilla olevassa ajoasetuksen valinnassa (Driving Mode Selection) on neljä vaihtoehtoa: Normal, Eco, Sport ja Individual. Nelivetoisissa malleissa on lisäksi haastavammissa olosuhteissa kulkua helpottavat Snow- ja Off Road -asetukset, ja mukautuvan alustan säätöjärjestelmän (DCC) yhteydessä myös mukavuuspainotteinen Comfort-asetus. Asetukset vaikuttavat esimerkiksi moottorin reagointiin, ohjaustehostimen toimintaan ja DSG-vaihteiston yhteydessä myös vaihteiston toimintaan.
Pysäköinti ja taajamassa liikkuminen ovat juuri niitä ympäristöjä, joissa Karoqin korkeus, hyvä näkyvyys ja ketteryys tulevat oikeuksiinsa. Ajamisen helppoutta ja matkustamisen mukavuutta tarjoavat lukuisat eri avustinjärjestelmät.
Tarjolla olevaan edistykselliseen Travel Assist -ajo- avustinkokonaisuuteen kuuluvat ennakoiva ja mukautuva vakionopeuden säädin, mukautuva kaista-avustin, liikennemerkkien tunnistus, liikenneruuhka-avustin ja hätätila-avustin.
Lisävarusteinen automaattinen pysäköintiavustin tekee nimensä mukaisesti pysäköinnistä vaivatonta: auto hoitaa ohjaamisen ruutuun esimerkiksi taskupysäköinnin yhteydessä, samalla kun pysäköintitutkat varoittavat mahdollisesta törmäysvaarasta ja pysäköintijarruavustin jarruttaa tilanteen vaatiessa auton pysähdyksiin törmäyksen välttämiseksi. Perävaunuavustin puolestaan helpottaa perävaunun peruuttamista hoitamalla yhdistelmän ohjauksen kuljettajan puolesta. Molempien avustimien kohdalla riittää, että kuljettaja säätelee auton nopeutta polkimilla pysäköinnin aikana, ja auto hoitaa loput.