Ensi tuli Kodiaq, sitten Karoq ja seuraavaksi Kamiq. Inuiittien kielestä ammentavan nimensä mukaisesti Škodan katumaasturiperheen uusin tulokas sopii kuin valettu mihin tahansa tilanteeseen. Pikkuveli tuo nyt katumaasturin vahvuudet perheautojen kokoluokkaan. KAMIQ-malli tulee myyntiin Suomessa vielä syksyllä 2019.

Kamiq nähtiin ensimmäisen kerran maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä, ja Suomeen uutuus rantautuu loppuvuodesta. Škodan kasvavaan katumaasturiperheeseen kuuluva Kamiq yhdistää kätevänkokoisen auton ketteryyden ja vaivattoman käsiteltävyyden katumaasturien vahvuuksiin, kuten suurempaan maavaraan ja korkeampaan istuma-asentoon.

Katumaasturin muotoilu vetoaa tunteisiin eikä sen nykyaikaisiin avustin- ja tietoviihdejärjestelmiin, väljiin sisätiloihin sekä lukuisiin fiksuihin Simply Clever -ratkaisuihin voi olla ihastumatta. Turvallisuus tekee aina vaikutuksen.

Kamiq jatkaa jo tutuksi tullutta Škoda-katumaastureiden nimilinjaa. Kodiaqin ja Karoqin lailla nimi Kamiq on peräisin Pohjois-Kanadassa ja Grönlannissa asuvien inuiittien kielestä. Sana tarkoittaa jotakin, joka sopii kuin valettu.

Jykevyyttä ja helminauhoja

Kamiq jatkaa Kodiaqin ja Karoqin aloittamaa katumaasturimallien muotokieltä. Keulailmettä hallitsevat leveä jäähdyttimen säleikkö kaksoisripoineen ja konepellin vahvat linjat. Jykevä etuspoileri korostaa auton offroad-luonnetta.

Kompaktit sivulinjat, näyttävät 16- ja jopa 18-tuumaiset vanteet, korkea konepelti, komea kattolinja ja reilu maavara kertovat vankasta ja dynaamisesta luonteesta. Sivulinja henkii tasapainoisia mittasuhteita ja ajatonta muotoilua. Uudet kohokohdat, kuten ajovaloyksiköiden yläpuolelle sijoitetut päivävalot, luovat itsenäisen ja ainutlaatuisen identiteetin.

Näyttävää menoa. Perän voimakasta muotoilua täydentävät täys-LED-takavalot.

Uusi katumaasturimalli on Škodan ensimmäinen automalli, jossa on jaetut LED-ajovalot ja niiden yläpuolelle sijoitetut päivävalot. Kokonaan ledeillä toteutettujen ajovaloyksiköiden yhteydessä päivävalot ovat kuin helminauha ajovalojen yläpuolella.

Mukavaa menoa ja muotoilua

Kamiq kasvoi 4 241 millimetrin mittaiseksi, mikä tarkoittaa muun muassa sitä, että autossa on škodamaiseen tapaan reilut sisätilat. Sisätilojen ilmettä hallitsee vapaasti seisova, ihanteellisesti kuljettajan näkökenttään sijoitettu näyttö. Se voi olla jopa 9,2-tuumainen.

Näyttöä alhaalta rajaava muotoilulinja välittää konepellin muotoilua sisätilaan. Muotoilulinja toimii myös ergonomisena rannetukena kosketusnäytön käyttämistä varten. Muunneltavassa digitaalisessa Virtual Cockpit -mittaristossa on tämän autokokoluokan suurin 10,25-tuumainen näyttö.

Kojelaudan uusi muotoilu jatkaa tunteisiin vetoavaa muotokieltä. Kojelaudan päissä ilmasuuttimet yltävät oviverhouksiin saakka, mikä korostaa visuaalisesti sisätilojen väljyyttä. Etuoviverhousten pinta on pehmustettu ja pinnassa on uusi kristallikiderakennetta muistuttava kuviointi.

Sisätilojen viihtyisää väljyyttä lisää tunnelmavalaistus, jonka kolme värivaihtoehtoa ovat kupari, punainen ja valkoinen. Škodan uuden katumaasturimallin sisätilat vakuuttavat väljyydellään ja mukavuusvarusteillaan, kuten ohjauspyörän lämmityksellä ja tuulilasilämmityksellä. Etuistuinlämmityksen ohella saatavissa on myös takaistuimien lämmitys.

Kamiq tarjoaa useita moottorivaihtoehtoja, joista jokainen täyttää pakokaasujen tiukan Euro 6d TEMP -päästönormin vaatimukset.

Vaihtoehtoja voimalinjoista

Kaikissa Kamiqin moottoreissa on suoraruiskutus ja pakokaasuahdin, jarrutusenergian talteenotto sekä start&stop -toiminto. Moottorit täyttävät pakokaasujen tiukan Euro 6d TEMP -päästönormin vaatimukset.

Moottorivalikoima alkaa 1.0 TSI -moottorista, joka on teholtaan 70 kW (95 hv). Kolmisylinterisen, yksilitraisen moottorin suurin vääntö on 175 Nm. Voima välittyy viisivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston kautta.

Tehokkaampi 1.0 TSI -moottori on 85-kilowattinen (115 hv). Sen yhteydessä autoon on saatavana kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto tai 7-vaihteinen DSG-vaihteisto. Moottorin suurin vääntö on 200 Nm.

Suurin moottori 1.5 TSI kehittää tehoa 110 kW (150 hv) ja vääntöä 250 Nm. Sen aktiivinen sylinteritekniikka (ACT) säästää polttoainetta lepuuttamalla automaattisesti kahta sylinteriä, jos moottorin kuormitus on kevyt. Tämänkin moottorin yhteyteen on saatavissa 7-vaihteinen DSG-vaihteisto.

Moottorin 1.0 uusin versio G-TEC on ympäristötietoisin vaihtoehto. Kolmisylinterisen moottorin suurin teho on 66 kW (90 hv) ja vääntö 160 Nm. Polttoaineena käytetään maakaasua, joten CO2- ja NOx-päästöt ovat pienemmät kuin perinteisiä polttoaineita käyttävien moottoreiden. Vaihteisto on kuusivaihteinen ja käsivalintainen.

Kamiqin vahvuus ja rohkeus näkyvät myös sisätiloissa. Mukavuudesta pitävät huolen ergonomisuus ja materiaalien laadukkuus.

Turvallisesti Kamiqin kyydissä

Škodamaiseen tyyliin Kamiqiin on tarjolla kuljettajan nykyaikaisia avustinjärjestelmiä. Vakiovarusteisiin kuuluvat automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (Front Assist) ja kaistanvaihtovaroitin, joka pystyy havaitsemaan jopa 70 metrin päästä ohitukseen lähestyvät tai kuolleessa kulmassa ajavat ajoneuvot.

Saatavissa oleva mukautuva vakionopeuden säädin (ACC) säätää oman auton nopeuden edellä ajavan ajoneuvon mukaisesti. DSG-vaihteiston yhteydessä se osaa jarruttaa auton pysähdyksiin saakka ja lähteä automaattisesti liikkeelle, jos pysähdys kestää alle kolme sekuntia. Saatavissa oleva kuljettajan vireystason tunnistusjärjestelmä antaa varoituksen havaittuaan kuljettajan tarkkaavaisuuden herpaantumisen.

Auton hyvää turvallisuusvarustusta voidaan täydentää tarjolla olevilla turvallisuusjärjestelmillä. Jos Kamiqin tunnistimet havaitsevat törmäysvaaran olevan välitön, ennakoiva turvajärjestelmä Crew Protect Assist sulkee nopeasti ja automaattisesti sivulasit sekä kiristää etuturvavyöt.

Turvatyynyt, joita on jopa yhdeksän, suojaavat kuljettajaa ja matkustajia. Törmäyksen tapahduttua Multi-Collision Brake -monitörmäysjarrutusjärjestelmä estää auton hallitsemattoman liikkumisen.

Saatavilla ovat myös peruutuskamera ja Park Assist -pysäköintiavustin. Se osaa automaattisesti pysäköidä Kamiqin sekä ohjata auton lähtemään pois pysäköinnistä.

Classic, Basic, Modern, Sport vai Extended?

Uuteen Škoda Kamiqiin on saatavissa kolme erilaista tietoviihdejärjestelmää. Tietoviihteen huippumallissa Amundsenissa on vapaasti seisova 9,2-tuumainen kosketusnäyttö kojelaudassa hyvin kuljettajan näkökentässä. Näyttö on yksi tämän autokokoluokan suurimmista.

Sama koskee myös Kamiqin 10,25-tuumaista Virtual Cockpit -mittaristonäyttöä, jossa on viisi valittavissa olevaa näkymävaihtoehtoa Classic, Basic, Modern, Sport ja Extended. Bolero-tietoviihdejärjestelmän näyttö on 8-tuumainen. Jo perustason Swing-tietoviihdejärjestelmässä on 6,5-tuumainen näyttö ja yhteensä kahdeksan kaiutinta. Lisävarusteena on saatavassa 405-wattisessa ŠKODA Sound System -äänentoistojärjestelmässä on kymmenen kaiutinta.