Kun koeajajaksi saadaan nuori ammattikuljettaja ja koeajoon Škodan katumaasturi-perheen uusin tulokas, kaikki kolahtaa kohdilleen. Rallikuski Kalle Rovanperän ja Kodiaq SportLinen ensikohtaaminen vakuuttaa molemmat. Nyt pistetään sporttia peliin.

Kalle Rovanperä (17 v) kurvaa hehkuvan punaisella Superb SportLinella pihaan, jossa kaksikko kohtaa samaan perheeseen kuuluvan ja samanvärisen Kodiaq SportLinen. Škodan WRC2 -tehdastalliin joulukuussa 2017 kiinnitetty Rovanperä on lupautunut uutuuden koeajaksi. Jo ulkonäkö tekee vaikutuksen. ”Hyvältä näyttää. Auton huomaa heti SportLineksi ”, Kalle sanoo.

Kodiaq SportLinen erottaa muun muassa mustista ulkopeilikoteloista, etuspoilerista, jäähdyttimen säleiköstä, kylkien korinvärisiksi maalatuista suojalistoista, sivulasien mustista listoista, pakoputkia korostavista takapuskurin alaosan kromikoristeosista ja etulokasuojien tyylikkäistä SportLine-mallimerkinnöistä.

Autolla ja auton värillä on väliä. ”Punainen SportLine sen olla pitää”, Kalle kuittaa.

Pikku-Kallesta ralli-Kalleksi

Koeajoon sattuu vuoden ensimmäinen kevätpäivä. Kalle kurvaa aurinkoiselta pihalta liikenteeseen. Nyt ei ajella Jyväskylän kotoisissa maisemissa tai Puuppolan tutuilla teillä, vaan Porvoon Söderkullassa. Pitkän WRC-uran tehneen Harri Rovanperän poika on auton ratissa kuin kotonaan.

”Helsingin keskustassa en ole koskaan ajellut. Ei ole ollut asiaa eikä onneksi tarvettakaan. Ruuhkissa ajaminen ei ole meikäläisen ykkösjuttuja, vaikka ulkomaanreissuilla olen ajanut isojen kaupunkienkin ruuhkissa”, Kalle pohtii.

Mukavan mutkaisilla teillä ja idyllisissä maisemissa on hyvä ajella. Kodiaq istuu käteen ja istuintuntumakin on kohdillaan. Ammattikuljettajaksi kesällä 2017 ryhtynyt nuorimies sai ajokortin poikkeusluvalla lokakuun alussa 2017. ”Ihan normiajokoulun kävin”, Kalle kertoo.

Kalle testaa sekä mutkaiset maantiet että taajama-ajon. Molemmat vaihtoehdot vakuuttavat.

Normiajokoulu kuulostaa poikkeukselliselta, jos sen suhteuttaa autokoulukokelaan ajokokemukseen. Kallen plakkariin oli ehtinyt kertyä ennen autokoulua sellaisia meriittejä, joita muilla ei ole. Kalle voitti Škoda Fabia S2000:lla jo vuonna 2016 rallin yleisen luokan mestaruuden Latviassa vain 16-vuotiaana eli kaikkien aikojen nuorimpana kuljettajana, joka on koskaan voittanut minkään luokan rallimestaruutta.

Tammikuussa 2017 Suomen autourheilun kansallinen lajiliitto AKK-Motorsport myönsi 16-vuotiaalle Kallelle poikkeusluvan, jonka myötä hän sai osallistua kansallisiin ralleihin ja rallin SM-sarjan osakilpailuihin nelivetoisella autolla alaikäisenä. Vuoden 2017 aikana Kalle ajoi Suomen SM-rallien lisäksi Latvian ja Italian rallisarjoissa.

Kalle Rovanperällä on ikää vasta 17 vuotta, mutta ajokokemusta vaikka muille jaettavaksi.

Räätälöinti oman maun mukaan

Tuntuma mutkikkailla maanteillä on otettu, ja on aika säätää auto Kallen moodiin. Painetaan nappia Mode ja sen jälkeen valitaan ajoasetusten vaihtoehdoista Individual eli ”Kallen suora”: DCC Sport, ohjaus Normal, voimansiirto Normal, ACC Sport ja Dynaamiset kaarrevalot Sport.

”Näillä fiilispohjalta tehdyillä valinnoilla ajan myös Superb SportLinea. Kombinaatio tuntuu hyvältä. Tykkään muuttaa alustaa ja päättää itse auton ohjauksesta ja voimansiirrosta”, Kalle kertoo.

Mukautuva alustan säätöjärjestelmä DCC eli Dynamic Chassis Control mahdollistaa auton ajo-ominaisuuksien muokkaamisen omien mieltymysten mukaan. Tähän riittää vain katkaisimen painaminen ja Kodiaq SportLine muuttuu mukavuuspainotteisesta matka-autosta vaikkapa mutkaisten maanteiden tiukkojen kaarteiden mestariksi.

”Hyvät säädöt, napakka ajaa. Juuri sellainen, josta tykkään. Auton huomaa katumaasturiksi ja pelkästään hyvällä tavalla. Hyvä ajofiilis, hyvä ajettavuus”, Kalle pohtii.

Ns. Launch Control -avustintoiminnolla Kodiaq voi lähteä liikkeelle maksimikiihtyvyydellä.

Poikamiesboksissa riittää tilaa

Kun valinnat on tehty, on aika kiinnittää huomiota auton sisäosiin. Autossa tuntuu olevan tilaa yhden poikamiesboksin verran. Onhan ajossa 4,7 metriä pitkä ja 7-paikkainen auto, jossa on luokkansa suurin tavaratila.

”Tänne mahtuu isompikin kaveriporukka kyytiin treenikassien kera. Ja jos penkin kaataa, tässähän voisi hyvin vaikka nukkua”, Kalle tuumaa. ”Todella miellyttävät penkit, jotka tarjoavat hyvän sivuttaistuen ja selkätuen.”

Tässä vaiheessa huomio kiinnittyy myös hienostuneen kestävään penkkien Alcantara-materiaaliin, jota on käytetty myös auton oviverhouksissa. Tyylikkäät yksityiskohdat kohtaavat tyylikkään tekniikan. Vakiovarusteisessa Canton Sound System -äänentoistojärjestelmässä on kymmenen kaiutinta ja kokonaistehoa 575 wattia.

”Arvostan. Omassakin autossa tulee kuunneltua kännykän kautta paljon musiikkia.”

Liikkeelle kuin paalupaikalta

Kodiaq SportLineen on saatavissa moottorivaihtoehdoista riippuen 6- tai 7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto. Koeajossa on Kodiaq SportLinen nelivetoinen 4×4-malli, joka laskee jatkuvasti optimaalisen voimanjaon etu- ja takapyörille, minkä ansiosta auton hallinta säilyy kaikissa tilanteissa muillakin kuin ammattikuljettajilla ja rallikuskeilla.

”Automaatti tekee ajamisesta yksinkertaisesti mukavampaa”, Kalle toteaa.

Kodiaq SportLinessa normaalin ajamisen sulavista vaihtamisista voi siirtyä S-vaihtamisohjelmaan, jolloin autosta saa puristettua kaiken irti. Ns. Launch Control -avustintoiminnolla auto voi lähteä liikkeelle maksimikiihtyvyydellä kuin paalupaikalta.

Tämä on rallikuskin mieleen. ”Hauska ja harvinainen ominaisuus. Tykkään”.

Vaihteen-valitsimet löytyvät näppärästi Kodiaq SportLinen ratista, mikä istuu hyvin vauhdikkaaseen ajoon.

Kalle & Kodiaq kääntävät pään

Kodiaq SportLineen on saatavissa lukuisa määrä fiksuja avustimia, kuten mukautuva vakionopeuden säädin (Adaptive Cruise Assistant), kaista-avustin (Lane Assistant) ja kaistanvaihtovaroitin (Blind Spot Detection).

”Kaikki avustimet ovat todella hyviä turvallisuuden kannalta. Siviiliajossa avustimet ovat juuri sellaisia, että kun on kerran niiden makuun päässyt, niistä olisi vaikea luopua.”

Porvoon keskustassa on aika nauttia kevään ensimmäiset jäätelöt. Jokirantaan pysäköity ja auringossa hehkuva Kodiaq kääntää päät – samoin kuin kuvattavana oleva Kalle.

Nuori rallikuski tunnistetaan etenkin Puuppolassa ja Jyväskylässä. ”Kotimaassa ihmiset ovat lähinnä kiinnostuneita, mutta maailmalla fanitetaan paljon näkyvämmin.” On nimikirjoitusten aika.

Kodiaq SportLine -malliin pääset tutustumaan skoda.fi-sivulta tästä linkistä: