Uusi Octavia G-TEC on luonnollisesti omaa luokkaansa. Se näyttää aivan samalta kuin muutkin Octaviat, mutta osaa vaihtaa automaattisesti kahden polttoainejärjestelmän välillä.

Kaasuauto on ympäristöystävällinen ja taloudellinen. Polttoaineena biokaasu tekee kaasuautoilusta entistäkin vihreämpää.

Gasumin biokaasuliiketoiminnan tuotehallinnan ja ratkaisujen johtaja Matti Oksanen on tyytyväinen vireillä olevaan kehitykseen. Vihdoinkin alkaa tapahtua.

”Tänä vuonna olemme ensimmäistä kertaa tilanteessa, jossa poliittisilla toimijoilla on aitoa mielenkiintoa vähentää hiilidioksidipäästöjä biokaasun avulla. Tämä perustuu viime syksynä julkistettuun hallituksen ilmasto- ja energiastrategiaan, joka odottaa nyt käytännön tekoja.”

Kasvu ei ole kaasusta kiinni

Gasumilla on isot odotukset kaasuautoilun edistämisestä. Siksi yritys on ottanut vankkaa etunojaa tulevaisuutta ajatellen. Kampanja, jonka ansiosta bio- tai maakaasua on voinut tankata kiinteään kuukausihintaan, on saanut laajaa huomiota.

Tästä kertoo jotakin se, että kaasuautoja on ensirekisteröity tämän vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana lähes yhtä paljon kuin koko viime vuonna yhteensä. Suomen teillä kulkee nyt noin 2500 kaasuautoa, joskin kaukana ollaan vielä Ruotsista, jossa kaasuautoja on reilut 50 000.

Hallituksen tavoitteena on saada Suomeen vuoteen 2030 mennessä 50 000 kaasuautoa. Oksanen ei pidä tavoitetta kovin kunnianhimoisena. ”Kaasun saatavuudesta kaasuautoilun kasvu ei ainakaan ole kiinni, sillä pelkästään me tuotamme biokaasua jo nyt 35 000 kaasuauton tarpeisiin.”

Sata prosenttia suomalaisuutta

Usko kaasuautojen lisääntymiseen on niin vahva, että Gasum investoi tukevasti tankkausverkoston rakentamiseen. Tänä vuonna uusia asemia tulee noin 10 ja ensi vuonna sama tahti jatkuu. Gasumilla on nyt 20 omaa tankkausasemaa, mutta jo muutaman vuoden kuluttua 35 lisää. Tällä tahdilla isot kaupungit ja valtaväylät alkavat olla hallussa. Lisäksi maakunnissa on paikallisia toimijoita, joilla on kahdeksan tankkausasemaa, ja lisää on tulossa jo kesän aikana.

Gasumin asemilta voi ostaa sekä bio- että maakaasua. Pääpaino on biokaasussa, jota tuotetaan Suomessa kotien ja kauppojen biohajoavista jätteistä sekä teollisuuden sivuvirroista. Biokaasu on 100-prosenttisesti suomalaista, uusiutuvaa ja päästötöntä. Se on jalostettu vastaamaan koostumukseltaan maakaasua, joten sitä voi käyttää kaikissa kaasuautoissa.

”Biokaasun avulla hiilidioksidipäätöt vähenevät jopa 90 prosentilla”, Oksanen sanoo.

Kaasutankkauspaikkoja on Suomessa tällä hetkellä 28, mutta lisää on tulossa vauhdilla. Gasumilla on 20 tankkauspistettä ja maakunnallisilla toimijoilla 8.

”Kaasu on polttoaineena taloudellinen valinta. Biokaasun vertailuhinta bensiiniin nähden on 0,928 ja maakaasun 0,776 euroa litralta”, Matti Oksanen summaa.

Joka pihalla ei tarvitse tankata

Octavia edustaa Suomen suosituinta autoa sekä edistyksellisintä tekniikkaa. Ajo-ominaisuuksiltaan kaasu-Octavia ei poikkea muista vaihtoehdoista mitenkään, vaan on juuri sitä, mitä tutulta merkiltä voi odottaa.

Vaikka tankkausverkosto ei kata koko valtakuntaa, kaasuautolla voi ajaa huoletta vaikka Helsingistä Kuusamoon. Kun kaasu loppuu, auto vaihtaa automaattisesti toiseen tankkiin eli bensiiniin. Toimintasäde on kahden tankin ansiosta jopa normaaliautoa laajempi, joten kaasuasemia ei tarvita joka pihaan. Parhaimmillaan kaasuautolla ajaa jopa 1300 kilometriä.

”Haluamme tehdä tankkaamisesta mahdollisimman vaivatonta ja helppoa. Kaasuautoilijalta vaaditaan vain aavistuksen enemmän viitseliäisyyttä, mutta tässäkin auttavat uudet digitaaliset palvelut ja puhelimeen saatavat sovellukset, jotka kertovat lähimmän tankkauspisteen.”

Gasumin Matti Oksasen mukaan kaasuautoja on ensirekisteröity tämän vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana lähes yhtä paljon kuin koko viime vuonna yhteensä.