Kodiaqin sporttinen malliversio on kuin tehty tätä koeajoa varten. Tunnelma tiivistyy, kun ratin taakse istuu Kalle Rovanperä ja viereen isä Harri Rovanperä. Jo moottorin miehekäs murahtelu saa hyväksyvän hymyn huulille. On aika lähteä liikkeelle tuttuihin kotimaisemiin.

Kevät on tullut Jyväskylän Puuppolaan yhtä yllättäen kuin viikkoa aiemmin taivaalta tipahtanut 30 sentin lumipatja. Viimeiset lumikinokset sinnittelevät mäen päällä paistattelevan kotitalon auringossa ja kesää enteilevät kärpäset pörräävät ilmassa, kun Kodiaq RS kurvaa pihaan.

Tänään ollaan kirjaimellisesti Käpälämäessä, mikä sopii koeajon henkeen kuin nenä päähän. Urbaanin sanakirjan mukaan ”käpälämäki” tarkoittaa ”poistumista paikalta, yleensä aika rivakkaan tahtiin”. Rovanperiltä rivakat lähdöt onnistuvat.

Puuppolan Käpälämäki on se paikka, jossa Kallesta kasvoi rallimaailman kirkkain tähti ja MM-sarjan nuorin tehdaskuljettaja.

Sporttisen RS-malliston ensimmäinen katumaasturimalli on saatavissa Race Blue -metallivärissä. Harri ja Kalle Rovanperä tykkäävät.

Bensaa suonissa

Kalle kiinnitettiin Škodan WRC2 -tehdastallin 2017, joten viime syksynä 18 vuotta täyttänyt nuorimies tuntee automerkin kuin omat taskunsa. Vaikka ajokortti on ollut plakkarissa vasta hetken, ajokokemusta löytyy ikään suhteutettuna todennäköisesti enemmän kuin keltään muulta.

”Kalle sai syntymälahjakseen taidon ajaa autoa todella kovaa. Ehkä kasteveteenkin lorahti tilkka bensaa”, isä-Harri tuumii hymyillen.

”Ajaminen on tullut äidinmaidossa ja bensaa on tainnut olla aina veressä”, Kalle jatkaa.

Kolmevuotiaana mönkijällä ajelleen pikkupojan autointo on geeneissä, sillä myös isä on menestynyt rallin ammattilainen. Harri Rovanperä ajoi huipulla rallin MM-sarjaa tehdaskuljettajana yli vuosikymmenen ajan, ja vuonna 2006 Škoda-tiimissä osallistuen kuuteen MM-ralliin.

Mitä isä edellä, sitä poika perässä. Tai toisinpäin – nyt kun ollaan Kodiaq RS:n kyydissä.

”Hyvät pörinät”, Kalle sanoo käynnistäessään auton.

Sporttisia valintoja

Tänään isä ja poika istuvat rinnakkain hehkuvan sinisen ja sporttisen koeajoauton kyydissä. Kalle ottaa luontevasti kuskin paikan ja isä istahtaa penkille, joka on rallikuskeille usein pelottava – se pelkääjän paikka. Koska nyt ei kuitenkaan olla ralliauton puikoissa, molemmat voivat rentoutua.

Kodiaq RS tekee kotipihalla vaikutuksen, kun moottori murahtaa. Autossa on uusi Dynamic Sound Boost -moottoriäänijärjestelmä, joka muokkaa, täydentää ja tehostaa moottorin alkuperäistä pakoääntä. Moottoriääni muuttuu kuljettajan valitseman ajoasetuksen mukaisesti.

Kalle valitsee ajonasetusvalikosta luonnollisesti Sport-moden ja digitaalisesta mittarista Sport-näkymän. Ennen lähtöä tykkäillään ajoasennosta. ”Penkin säädöt mahdollistavat sen, että autossa voi istua halutessaan matalallakin, lattiassa kiinni. Hyvältä tuntuu”, Kalle kuvailee ensituntumaa.

Nyt ollaan valmiina lähtöön Puuppolan hiekkateille ja asfalteille.

Todella asiallinen peli

Kallen isoisä ei ajanut rallia, mutta isä-Harri keksi rallin parikymppisenä ollessaan kaverinsa kanssa katsomassa kisoja. ”Ajattelin, että tuo olisi varmasti kivaa hommaa, ja siitä se sitten vähitellen lähti”.

Kalle on kasvanut rallikodissa ja isän vanavedessä. Hän nousi rallimaailman tietoisuuteen jo pikkupoikana, kun video lumisissa maisessa revittelevästä 8-vuotiaasta pellavapäästä levisi maailmalle. Videon myötä pikku-Kallesta alettiin puhua maailman nuorimpana ralliautoilijana.

”Into kaikenlaisiin moottorivehkeisiin alkoi pikkupojasta ja se on vain kasvanut vuosien saatossa”, Harri sanoo.

Koeajossa olevan auton kaksoisahdettu ja suoristuskykyinen TDI-moottori tekee vaikutuksen. Neliveto tarjoaa automaattisesti parhaan mahdollisen vetopidon, joten Käpälämäessä mutkissa ja mäissä edetään vakaan turvallisesti.

”Todella asiallinen peli”, Kalle kuittaa.

Kodiaq RS kohtasi isän ja pojan kotikulmilla.

Haluatko iskä kokeilla?

Kalle kurvaa Käpälämäestä Uuraisille päin ja hiekkatie muuttuu asfaltiksi, jonka myötä vauhti kiihtyy. Vääntöä riittää, mutta myös äänimaailmaa on pakko ihastella uudestaan. ”Kuulostaa ihan kasin koneelta”, isä ja poika sanovat yhteen ääneen.

Kalle kiittelee ison katumaasturin ajo-ominaisuuksia. Koeajossa testataan alustan säätöä, tunnustellaan eri ajoasetuksia ja niiden herättämiä muutoksia. Keskikulutus on alle 7 litraa satasella.

”Todella sporttisen oloinen auto ja hyvä ajotuntuma. Haluatko iskä kokeilla?”, Kalle kysyy.

Ei muuta kuin tiensivuun ja kuski vaihtoon. Isä-Rovanperä on pojan kanssa samoilla linjoilla heti alkumetreillä. ”Erittäin miellyttävä auto ajaa”, Harri sanoo. ”Eikö”, Kalle kuittaa aurinkolasien takaa.

Pelkääjän paikalla on aikaa kiinnittää huomiota auton sisutukseen. Huikean pitkä panoraamakatto saa peukutuksen. Tänään ikkunasta voi ihailla liki pilvetöntä keväisensinistä taivasta.

Verissä ja selkäytimessä

Kaikesta näkee, että tämä parivaljakko on hyvä tiimi. Tänä päivänä isä ja poika ovat kollegoja, jotka arvostavat toistensa tekemistä ja osaamista. Ohjeita ja neuvoja jaetaan sulassa sovussa.

”Isänä minulla on ollut vuosien aikana monia mukavia rooleja niin mekaanikkona, autokuskina, kokkina kuin koordinaattorina. Nykyään Škoda-tiimi hoitaa kaikki käytännön hommat, joten voin keskittyä lähinnä jännittävän katsojan rooliin”, Harri sanoo.

Isän ja pojan yhteinen taival koki upean huipennuksen, kun Škoda teki Rovanperistä sukupolvien taistosta kertovan videon. Škoda Motorsportin testirata syvällä tsekkiläisessä metsässä todisti ainutlaatuista tilaisuutta, jossa Harri asettui vuonna 2016 ajamansa Fabia WRC -autonsa puikkoihin vuosien tauon jälkeen ja Kalle oman voitokkaan Fabia R5 -autonsa rattiin.

”Ihan huikea kokemus. Silloin, kun iskä ajoi vielä rallia, olin niin pieni, etten muista niistä ajoista paljon. Nyt oli upeaa päästä kyytiin ja nähdä, miten iskä pisti menemään. Vaikka taukoa on ollut, autonkäsittelytaito ei katoa koskaan. Se on verissä ja selkäytimessä”, Kalle sanoo.

”Rutiinin puute lisää harkintaa ja iän myötä itsesuojeluvaistokin kasvaa”, Harri kuittaa.

”Kukaan rallikuski ei yleensä halua istua pelkääjän paikalla, mutta tässä voi olla rauhallisin mielin”, Harri Rovanperä sanoo.

Kohti maailman huippua

Isä-Harri myöntää jännittävänsä Kallen ajoa aina, vaikka hän luottaakin poikansa tekemiseen täysin. ”Pakko se on kiertää kisoissa mukana, koska ei niitä voi katsella kotisohvalta läppäriltä.”

Isällä ja pojalla on keväällä pieni hengähdystauko ennen kuin rallikausi pärähtää taas täysillä käyntiin. Vauhtia otetaan Ruotsin ja Norjan rajamaisemiin suuntautuvalla yhteisellä kelkkaretkellä, jonka jälkeen on hyvä solahtaa kisarumbaan.

Kallen tavoitteet ovat korkealla eli aikomuksena on voittaa niin monta WRC2-kilpailua kuin mahdollista. Lisäkutinaa kauteen tuo kesällä ajoon tuleva upouusi Škoda Fabia R5. ”Onhan se upeaa saada alle uusi auto, jota on jo jonkin aikaa päässyt testaamaan”, Kalle pohtii.

Kierros Puuppolan lähimaastossa on tehty ja ympyrä sulkeutuu. Aurinkoisella kotipihalla on kaksi tyytyväistä Rovanperää. Kodiaq RS on näyttänyt kyntensä. Murahtelu tyyntyy rauhalliseksi hyrinäksi.

Katso Kalle ja Harri Rovanperän rallivideo: skodamagazine.fi/sukupolvien-taisto