8.2.2021
Ikoninen automalli muuttumisleikissä Ajankohtaista & Uutta

Daniel Hájekin mielestä 1203-mallissa toteutuvat täydellisesti Škodan automerkkiarvot: käytännöllisyys, suuret sisätilat ja Simply Clever -ratkaisut. Danielin visio "uudesta" 1203:sta on moderni retkeilyauto, jossa on nostokatto.

Miten legendaarinen ŠKODA 1203 muuttuisi nykyajan suunnittelijan käsissä? Katsotaan, mitä tapahtuu, kun muotoilija saa vapaat kädet ja laittaa mielikuvituksensa lentoon. Tästä käynnistyy uusi juttusarja ”Ikoninen automalli muuttumisleikissä”.

TEKSTI JA KUVAT: ŠKODA Auto

Kun suunnittelija-muotoilija Daniel Hájek tarkastelee uudenveroisessa kunnossa olevaa ŠKODA 1203 -pakettiautoa kuvaussession aikana, muistot valtaavat hänen mielensä: "Isovanhemmillani on tällainen avolavamallina puutarhan perällä, joskaan se ei enää ole ajokuntoinen".

"Se oli kuin ensimmäinen autoni, sillä sitä käytettiin maatilallamme. Viisitoistavuotiaana sain käynnistää sen ja ajaa pellolla", Daniel kertoo. Tässä syy, miksi hän valitsi juuri tämän legendaarisen ŠKODA-pakettiautomallin kohteekseen artikkelisarjassa "ikoninen automalli muuttumisleikissä".

Visio uudesta 1203:sta syntyy

Autovalinnan syynä ei ollut vain nostalgia, sillä Daniel keskusteli valinnasta myös työkavereidensa kanssa.

”He olivat sitä mieltä, että jos minulla on niin omakohtaisia kokemuksia 1203-mallista, minun olisi syytä kuvitella, millainen auto olisi tällä vuosisadalla. Olen mieltä, että tuollaisella autolla olisi arvoa ŠKODA-automerkille myös tänään", Daniel kertoo.

Danielin mielestä 1203-mallissa toteutuvat täydellisesti Škodan automerkkiarvot: käytännöllisyys, suuret sisätilat ja Simply Clever -ratkaisut. Danielin visio "uudesta" 1203:sta on moderni retkeilyauto, jossa on nostokatto.

"Tällaisten autojen suosio on kasvussa, joten halusin lähteä mukaan. Ensimmäinen ajatukseni oli suunnitella 1203 johtoautoksi Ranskan ympäriajoon", Daniel paljastaa ja viittaa Škodan pitkäaikaiseen yhteistyökumppanuuteen maailman tunnetuimman polkupyöräkisan kanssa.

Moderni uusi legendaa kunnioittaen

Uutta modernia ŠKODA 1203 -mallia suunnitellessaan Daniel halusi tuoda legendaarisen automallin tälle vuosisadalle.

"Halusin suunnitella auton, joka on selvästi sama auto, mutta en halunnut tehdä siitä liian selvästi retrohenkistä. Suunnittelin modernin auton, joka kunnioittaa legendaa", Daniel kertoo.

Kokonaisuutena tavoitteensa oli "pure design" eli puhdaslinjainen muotoilu. "Halusin siitä ajattoman", Daniel selventää.

"Mietin pitkään ja hartaasti, miten saisin alkuperäiset pyöreät ajovaloyksiköt toteutettua samantyylisinä, mutta ei kuitenkaan liian retroina. Siksi päädyin vain aavistuksen antaviin kaarimuotoihin, mutta muutoin ajovaloilme on uusi ja vahva", Daniel kuvailee.

Korimuodot taittuvat nykyaikaan

Danielin suunnittelemasta 1203-mallista tuli "kaksikärkinen", millä sanalla hän kuvaa katon ja jäähdyttimen säleikön lievästi ulottuvia kulmia, jotka ovat terävämmät kuin vanhassa alkuperäisessä. Daniel korvasi vanhan 1203:n vaakalinjojen pyöreyden nykyisille ŠKODA-automalleille tyypillisellä vyötärölinjataitteella ja kevensi luomuksensa korimuodot nykyaikaan.

Danielin mielestä haastavin tehtävä oli perän muotoilu. "Alkuperäinen 1203 on verrattain kapea, kun tämän päivän autot ovat paljon leveämpiä. Halusin myös saada valoyksiköihin saman viittauksen henkilöautomalliin kuin alun perin. Vaakasuuntaiset linjat leventävät ilmettä optisesti. Viettävät kylkilinjat ja suhteellisen kapea katto kunnioittavat alkuperäisen 1203:n hoikkaa koria.”

Tärkeintä on muunneltavuus

Danielin visioima 1203 pohjautuu Volkswagen-konsernin nykyiseen pakettiautojen perustekniikkaan. Varsin vaivattomasti siitä saisi myös täyssähköisen, Sähköautona tilat olisivat vieläkin paremmin käytettävissä", Daniel toteaa.

Sisätilaa hallitsee minimalistinen kojelauta, joka on korostetusti jaettu vaakasuunnassa sekä kaksipuolainen ohjauspyörä. Kojelaudan alaosassa oleva, ylösalaisin käännettyä siipeä muistuttava hylly on myös muisto alkuperäisestä 1203-mallista.

”Ulos vedettävä hylly haittaisi tavallisessa autossa, mutta pakettiautomaisessa autossa se on käytännöllinen”, Daniel toteaa.

Luonnokset piirtyvät lyijykynällä

Tietoviihdejärjestelmän suhteen Daniel ei päässyt näyttämään erikoisosaamistaan. Käyttöliittymien suunnittelijana Danielin työ koskee tietoviihdejärjestelmien ulkonäköä ja toimintaa, mutta omaan 1203-malliinsa hän ei sellaista laittanut ollenkaan.

"Ideana on, että kuljettaja käyttää tiedon saamiseen omaa laitettaan, kuten älypuhelinta tai tablettia", Daniel sanoo, mutta suunnittelisi kuitenkin erityisen sovelluksen niihin laitteisiin juuri tämän auton toimintojen käyttämiseen.

Kojelaudassa on vain pieni informaationäyttö ohjauspyörän edessä ilmasuuttimien vieressä. Sen muotoa toistaa kojelaudassa etumatkustajan puolella auton mallimerkinnän koristama levy.

Daniel luonnosteli 1203-mallinsa kuulakärkikynällä ja viimeisteli tietokoneella. "Pidän tästä työskentelytavasta. Kuulakärkikynä on aina mukanani. Se ei anna virheitä anteeksi, ja tussikynästä jäisi sille ominainen jälki. Siksi luonnokseni näyttävät hieman erilaisilta: vähemmän dynaamisilta, enemmän kuvaavilta", Daniel kertoo.

ŠKODA 1203

ŠKODA 1203 oli Tšekkoslovakian yleisin tavarankuljetusauto 1900-luvun jälkipuoliskolla. Automalli ensiesiteltiin Brnon konetekniikkamessuilla 14.9.1968.

Pakettiauto oli kaikkine versioineen mukana tšekkien ja slovakkien elämän kaikissa vaiheissa, kehdosta (ambulanssiversio) hautaan (ruumisauto), unohtamatta pikkubussi- ja umpipakettiautoversioita, avolavoja ja verstasautoja.

Autossa oli sylinterinkannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu nelisylinterinen moottori 38 kilowatin teholla. Aluksi autot tehtiin Vrchlabín tehtaalla, mutta 1981 tuotanto siirrettiin Slovakian Trnavaan, missä 1203-malleja valmistettiin 1990-luvun puoliväliin saakka.

Daniel Hájek

Tšekkiläinen 31-vuotias suunnittelija-muotoilija on työuransa alusta alkaen ollut sidoksissa Škodaan. Aluksi Daniel opiskeli graafista suunnittelua ja pakkaustekniikkaa ammattikorkeakoulussa Štětíssä, ja sitten muotoilun ja taiteen Ladislav Sutnar -tiedekunnassa Pilsenissä.

Pilsenissä Daniel suuntasi jo lapsena autoihin heränneen mielenkiintonsa tavarankuljetus- ja hyötyajoneuvojen muotoiluun. Hän aloitti opiskelujensa loppuvaiheessa työt Škodalla vuonna 2016 ja teki lopputyönsä yhteistyössä Škodan kanssa.

Nyt Daniel toimii käyttöliittymien (HMI) suunnittelijana, ja hänen työnsä tuloksia voi nähdä OCTAVIA- ja ENYAQ iV -mallien kojelautajärjestelmissä. Daniel on osallistunut myös VISION X-, VISION RS-, VISION iV- ja VISION IN- konseptiautomallien suunnitteluun.

Vapaa-ajallaan Daniel tekee surrealistista taidetta alias-nimellä DENI.