Kompaktin kokoluokan ŠKODA Fabia on uudistunut. Ulkoisesti ja teknisesti muuttunut suosikki oli nyt pidemmässä kotimaan koeajossa, jossa auton häpeilemätön tyylikkyys ja kertakaikkinen mukavuus tekivät vaikutuksen.

Silmämääräisesti tarkasteltuna uudistukset havaitsee ehkä parhaiten uuden Fabian keulasta. Jäähdyttimen säleikkö on kokenut huomattavan päivityksen, mikä tuo heti koko auton ilmeeseen vauhtia ja tyyliä. Keulan uusi muotoilu on saanut Fabian näyttämään leveämmältä ja tasapainoisemmalta.

Muotokieli on muuttunut myös takaosassa. Keulan tapaan auton perä on muotoiltu siten, että pyöreyden sijaan näköä on modernisoitu terävöitetyillä linjoilla. Lyhyesti sanottuna autossa on särmää!

Uuden ulkonäön antamat lupaukset lunastetaan myös tekniikassa. Kolmesta moottorivaihtoehdosta kaksi on turboahtimella terästettyjä, kolmisylinterisiä ja 999-kuutioisia voimapesiä. Uutuutena molemmat on nyt varustettu pakokaasun hiukkasuodattimella.

Fabia siis kulkee hyvin ja pitää päästöt kurissa. Kolmas moottori on perinteikäs ja niin ikään taloudelliseksi jalostunut MPI-suorasuihkutusmoottori.

Uudistettu 1,0-litrainen turbomoottori tuo laajan väännön myötä Fabialle erinomaisen polttoainetalouden ja suorituskyvyn.

Jopa uusien, huomattavasti tiukentuneiden päästönormien mittaustavan perusteella on havaittavissa, että kolmisylinteristen bensiinimottoreiden polttoainetalous on erinomaisella tasolla. Ja mikä tärkeintä, päästöt ovat erittäin maltilliset.

Ensituntuma kunnossa

Pienistä, hämmästyttävän taloudellisista ja myös kevyistä moottoreista puristetaan paremmalla hyötysuhteella yhä enemmän irti. Moderni moottoriteknologia on leikannut kulutusta ja päästöjä voimakkaasti. Se tuntuu paitsi pienempänä bensiinilaskuna, myös alhaisempana verona.

Koeajettu Škoda Fabia Combi 1.0 TSI Monte Carlo on häpeilemättömän tyylinsä ja korkean varustelunsa lisäksi taloudellinen. Koeajossa tärkeää on tietysti myös se, miltä auto tuntuu.

Ensivaikutelma ratkaisee ja jo ensimmäiset minuutit uuden auton parissa kertovat paljon siitä, tuntuuko auto heti kotoisalta vai pitääkö sen piirteisiin ja ominaisuuksiin ajan myötä ”turtua”. Uudistunut Fabia kuuluu niihin, jotka tuntuvat heti oven avauksesta lähtien hyvällä tavalla tutulta.

Toki sisälläkin on paljon uutta. Monte Carlo -varustellussa Fabiassa on upea, erinomaisesti käteen istuva nahkainen Monte Carlo Sport -monitoimiohjauspyörä. Se on kolmipuolainen ja radion sekä puhelimen säätimet ovat kätevästi ohjauspyörässä käden ulottuvilla.

Hienon ohjauspyörän viimeistelee Piano Black -koristelista. Mustat sport-istuimet tarjoavat monipuoliset säädöt ja hyvän sivuttaistuen. Yhdessä ohjauspyörän korkeus- ja syvyyssäätöjen kanssa ajaja löytää vaivatta hyvän ajoasennon.

Kojelaudan yleisilmettä hallitsee mittaristo, joka on kokonaan uudistettu. Pyöreät mittarit ovat helppolukuisia.

Tumma sisustus tuo sisätiloihin ajatonta tyylikkyyttä. Suuret lasipinnat sekä lisävarusteena saatava panorama-lasikatto tuovat ohjaamoon runsaasti valoa.

Hymyilyttävä hyrähdys

Näistä lähtökohdista on miellyttävää startata tutustumismatkalle uuden Fabian tunnelmaan ja ytimeen. Suuri etu autoon kotiutumiseen on heti siinä, että hallintalaitteet ovat loogisia ja niihin ulottuu helposti. Start-napin painallusta seuraava moottorin pehmeä hyrähdys nostaa hymyn huulille.

Kytketäänpä vaivattomasti toimiva DSG-vaihteisto D-asentoon ja lähdetään matkaan. Fabia liikahtaa ketterästi. Ja mikä on heti merkillepantavaa, auton äänet ovat talvirenkaista ja karheasta asfaltista huolimatta sisältä kuunneltuina todella matalalla tasolla.

Tosiasiassa maantiemelua tuskin edes havaitsee, mikä ei tässä kokoluokassa ole mikään itsestäänselvyys.

Vähäpäästöisen, 81-kilowattisen (110 hv) moottorin käytännön suorituskyky yllättää. Tekisi mieli sanoa, että taas kerran. Terhakka kolmisylinterinen moottori tarjoaa maukkaan alaväännön, minkä ansiosta DSG-vaihteisto käyttää jo kaupunkiajossa verrattain suuria vaihteita.

Tässä onkin yksi keskeinen syy sekä alhaiseen kulutukseen että matalaan melutasoon. Koeajopäivien aikana keskikulutus asettui sekalaisessa ajossa kuuden litran pintaan, joten kulutuslupaukset pitävät myös tosielämässä.

Uuden Fabian ajettavuus on kerrassaan kunnossa. Jousitus toimii erinomaisesti erilaisissa olosuhteissa.

Onnistunut jousitus

Uuden Fabian ajettavuus on helposti verrattavissa astetta isompiin autoihin. Jousitus on onnistunut kompromissi mukavuuden ja jämeryyden välillä.

Itse asiassa Fabian jousituksen jämäkkyys ansaitsee kokonaan oman huomionsa. Esimerkiksi nupukivikaduilla jousitus vaimentaa komeasti korin huojunnan, joten pehmeyttä löytyy. Lisäksi iskunvaimentimien paluuvaimennus toimii eikä keinahtelu tienpinnan epätasaisuuksissa jatku.

Näillä eväin voisi luulla, että jousitusta koskevien vaatimusten toisessa ääripäässä olisi jostain tingittävä. Mutkaisella kantatiellä on kuitenkin havaittavissa, että kori ei tarpeettomasti kallistele. Jousitus on siis myös kantava, vaikka mukavuuspuolikin on kunnossa.

Fabia on ulkomitoiltaan miellyttävän kokoinen. Nelimetrinen auto on kaupunkiajossa kuin kotonaan. Ahtaat pysäköintihallit eivät ole sille ongelmallisia, sillä auton mitat on helppo hahmottaa ohjaamosta.

Ketteryyttä korostaa se, että ohjaus on riittävän kevyt pyörittelyyn tiukoissa käännöksissä. Tehostus muuttuu sopivasti, kun siirrytään esimerkiksi maantieajoon. Tunto ja suuntavakaus ovat hyvällä tasolla. Mitään tunnottomuutta tai tahmeutta ei uuden Fabian ohjauksessa ole havaittavissa.

Lisäksi ajaja saa ohjuspyörään riittävästi palautetta, joten tehostus ei liiaksi suodata informaatiota. Sellaisesta olisi haittaa erityisesti olosuhteissa, joissa tienpinnan pito vaihtelee suuresti. Siksi on tärkeää, että kuljettaja tietää, mitä etupyörien alla tapahtuu.

Ohjaus palauttaa hyvin ja myös ohjausvaste on hyvä. Toisin sanoen auto reagoi ohjaukseen viipymättä ja tarkasti. Näistä on erityisesti hyötyä mutkaisilla teillä ja kaupunkiajossa.

Helppokäyttöisen navigaattorin ohjeet näkyvät mittariston yhteydessä.

Uudistunut kosketusnäyttö

Lähes koko Fabia-malliston varustepaletin vakiovarusteisiin kuuluu Swing+ -audiojärjestelmä. Sen uudistettu värillinen kosketusnäyttö on 6,5-tuumainen ja järjestelmään kuuluu Bluetooth-matkapuhelinvalmius.

Älypuhelimen voi siten liittää langattomasti auton omaan audiojärjestelmään, jolloin puhelinta voi käyttää hands free -tilassa. Lisäksi esimerkiksi oman musiikin kuuntelu puhelimen kautta on nyt helppoa.

Erittäin edullisesti lisävarusteena saatava Amundsen-audio- ja navigointijärjestelmä sisältää koko Euroopan kartta-aineiston. Mikä parasta, kielivalikossa on myös suomi. Lisäksi käytössä on ääniopastus, jolloin puheentunnistuksessa opastuskielenä on englanti. Värillinen kosketusnäyttö on 6,5-tuumainen.

Koeajoautossa on Amundsen -audio- ja navigointijärjestelmä. Navigaattori on helppokäyttöinen. Kosketusnäytön käyttö on muutenkin sujuvaa. Näyttö opastaa käyttäjää ja symbolit teksteineen ovat selkeitä.

Miellyttävät istuimet, valoisa ohjaamo ja lukuisat tyylikkäät yksityiskohdat ovat tärkeä osa Fabia Monte Carlon identiteettiä ja ajonautintoa.

Laadukkaasti tilava

Tilojensa puolesta uusi Fabia jatkaa tuttua ja taattua linjaa edeltäjänsä kanssa, ovathan korin päämitat toki lähes ennallaan. Matkustamossa tilaa on takaistuimella jopa kolmelle aikuiselle. Jalkatilaa on auton kokoluokan huomioiden erinomaisesti. Samoin tavaratila on perheautoluokkaa. Erityisesti Combi-korimalli voi palvella joustavien tilaratkaisujensa ansiosta pienen perheen tarpeita.

Tavaratilaan on saatavana pienellä investoinnilla esimerkiksi joustava tavaraverkko. Jo perusvarustelussa löytyy Simply Clever -hengessä paljon ratkaisuja, joiden oivallisuuden oikeastaan huomaa vasta, kun niihin on oikein kunnolla päässyt käsiksi. Esimerkiksi Škodalle tyypillisen kassikoukut, irrotettava LED-valaisin, kahdessa osassa kaadettava takaistuin sekä vaivaton suojaverho kuuluvat Combin perusominaisuuksiin.

Combin tavaratila on tässä autokokoluokassa huippua, kooltaan 530–1 395 litraa. Tavaratilan lastausaukon leveys on peräti 960 mm, jolloin kookkaidenkin tavaroiden kuormaaminen sujuu ongelmitta.

Pikantteja yksityiskohtia

Ralliautoilun maailmasta voimansa ammentavan Monte Carlo -mallin yleisilme poikkeaa sporttisuudellaan mukavasti muusta mallistosta, sillä tässä versiossa etu- ja takaspoileri sekä perän diffuusori ovat mustia.

Monte Carlo -logot löytyvät B-pilareista ja ovien kynnyslistoista. Sivuhelmat ovat tyylikkään mustat. Kojelaudassa on hiilikuitutyylinen koristelista. Lisäksi urheiluistuimien hiilikuitukuvioinen osanahkaverhoilu, valkoiset koristesaumat sekä etuoviverhoilujen punaiset koristesaumat tuovat sähäkkyyttä ja moottoriurheiluhenkeä ohjaamoon.

Fabia Combi 1.0 TSI Monte Carlon laaja koeajo on ajatuksia herättävä ja miellyttävä kokemus. Ulkomittoihinsa nähden tilavan Škoda Fabia Combin hyvä ajettavuus, alhainen sisämelu ja monipuolinen käytettävyys eivät Fabia-historiaan peilaten yllätä, mutta silti taas kerran näiden seikkojen kokeminen tuo hyvän mielen.

Moni parannus tekee Fabiasta entistäkin haluttavamman. Eikä varmasti ole ollenkaan haitaksi, jos käytännöllisen auton ajamisessa on myös hauskuus läsnä.