ŠKODA on uudistanut Superbin. Sen myötä on aika katsoa tulevaan, ja samalla on hyvä peilata myös mennyttä.

Octavia on Škodan kasvun kivijalka ja yksittäisistä Škoda-malleista juuri se, joka on määritellyt Škodan uuden tulemisen ja kasvun suunnan. ”Paljon autoa rahalla” on Škodan filosofian kivijalkoja, mutta kasvua on tapahtunut myös siinä, miten ihmiset näkevät Škodan. Tässä muutoksessa Superb on ollut ehdoton suunnannäyttäjä.

Aika ja kone

Mennään aikakoneella kesään 2002. Musta Škoda Superb – yksi ensimmäisiä Suomessa – lipuu pimenevässä kesäillassa Helsingissä Pohjoisesplanadia pitkin. Päät kääntyvät. Tumman sedanin muodot ovat Volkswagen-konsernille tyypilliset, mutta keulalla on toisenlainen merkki kuin moni odottaa.

Auto on Tuulilasi-lehden testissä. Muistan hetken erittäin hyvin, sillä ajoin juuri tuolloin tuota autoa. Octavia oli jo tuttu näky Suomessa, mutta saksalaisen laatuauton mitoissa oleva ja 4,8 metrin pituinen Škoda oli aivan uudenlainen ilmestys – etenkin kun koeajoauto oli vuorattu ylellisen vaalealla sisustalla. Kirsikkana kakussa auton keulalla hyrisi vielä V6-moottori. Muutoksen siemenet oli istutettu. Muistan miettineeni silloin, miten kovia suunnitelmia Škodalla on pakko olla tulevaisuutta varten.

Vuonna 2008 oli toisen sukupolven Superbin vuoro astua uudeksi hallitsijaksi Škoda-perheeseen. Auto oli massiivisempi, ja pituuttakin sille oli tullut lisää muutama sentti. Tutuksi tullutta Škodan nokkelaa suunnittelua edusti sedania muistuttava korimalli, vaikka kyseessä oli reilunkokoisen tavaratilan luukun tarjoava liftback. Pian se sai rinnalleen myös farmarin. Muistan nuo molemmat autot hyvin. Škoda tiesi, mitä se halusi, ja oli tuonut Superbiin juuri nuo muutokset. Se oli edeltäjäänsä enemmän Škoda: fiksu, käytännöllinen ja erinomaisen hinta-koko-laatusuhteen tarjoava.

Mennään sitten pikakelauksella vuoteen 2015. On kolmannen ja nykyisen sukupolven aika. Sen pituus on taas kasvanut edeltäjästä. Muotoihin on tullut lisää särmää. Viivat ovat terävät, ja samalla ajovaloista on tullut korumaiset. Ne pysäyttävät. Päämuotoilijan omin sanoin: ”Kun tapaamme uuden henkilön, ensivaikutelma tapahtuu silmien kautta.”

Muistan nuo sanatkin hyvin. Samoin kuin muistan kolmannen sukupolven ensikoeajolla Italiassa uutta Superbia katsellessani hyväksyneeni muotoilijan lausunnon.

Muutokset ovat olleet isoja. Superb on taittanut 13 vuodessa pitkän matkan. Samalla myös Škodalla on tapahtunut iso muutos. Škoda on kasvanut Superbin avulla aikuiseksi.

Ja nyt noita Superbin kasvoja on veistetty taas entistä terävämmäksi.

Keulassa jäähdyttäjän säleikkö yltää nyt ajovaloumpioihin asti. Muutos leventää koko auton olemusta. Superb näyttää olevan tiukemmin kiinni tiessä.

Kolme korimallia

Superb-mallistossa jatkavat kaksi tuttua korimallia eli liftback ja combi, mutta nyt niiden seuraan liittyy kokonaan uutena malliversiona Scout. Konsepti on jo osoittanut toimivuutensa pienempien Škoda-mallien kohdalla, joten nyt on Superbin vuoro. Asiakkaat haluavat vaihtoehtoja.

Scout asettuu mallistossa ikään kuin Kodiaqin ja Superb Combin välimaastoon. Se ei ole vielä katumaasturimaisen korkea, joten ajettavuus on henkilöautomaisempi. Samalla kuitenkin katumaasturille tyypilliset ulkoiset muutokset luovat sille uudenlaista katu-uskottavuutta.

Toki liftback ja combi ovat nyt uudistetun näköisiä. Visuaalisesti suurin muutos keulassa on tapahtunut jäähdyttäjän säleikössä, joka levittäytyy täyteen mittaansa ajovaloumpioiden välissä. Uuden puskurin alareunasta maailmaa katsovat vakiona viirumaiset led-sumuvalot. Muutosten ansiosta keula näyttää entistä matalammalta. Samalla Superb näyttää halaavan myös tiukemmin tietä.

Superbin taakse kierrettäessä katse ohjautuu automaattisesti takaluukkuun, jossa oli ennen Škodan logo. Sitä ei ole enää, mutta perään on kirjailtu väljästi Škoda. Se viestii hyvästä itsetunnosta.

Seuraavaksi katse löytää uudistetut täys-led-takavaloyksiköt, joihin on integroitu dynaamiset takavilkut. Perää kiertää krominen koristelista. Myös täällä muutokset tekevät Superbista aiempaa visuaalisesti leveämmän oloisen.

Elegantimpi matkustamo

On aika astua sisälle. Ohjaamossa muutokset ovat maltillisia, mutta verhoilumateriaaleja on uusittu kautta malliston. Kromilistoja on lisätty hyvällä maulla ympäri ohjaamoa. Lisäksi nahkaverhoilun ompeleet ovat nyt eriväriset muun verhoilun kanssa – pikantti mutta elegantti lisä. Pienemmistä uudistuksista voidaan mainita vielä valaistut ovitaskut. Tunnelmavalaistus on muutenkin kohdallaan.

Superbin ohjaamo on kokenut pieniä muutoksia, kromilistat kiertävät näyttävästi monia yksityiskohtia. Kokonaisuus on arvokkaan selkeä, rauhallinen.

Mittaristo on Ambition-tasosta lähtien digitaalinen ja 10,25-tuumainen. Sen näkymää voidaan siis muuttaa vastaamaan parhaiten kuljettajan kulloisiakin tarpeita. Erilaisia näkymiä on yhteensä viisi.

Kojelaudan edessä ”kelluu” joko 8- tai 9,2-tuumainen kosketusnäyttö. Kokonaisuus on rauhallinen, selkeä ja elegantti. Kaikki on hyvin käsillä, kaikki asiat ovat loogisilla paikoillaan. Tunnelma on tuttu, kotoisa.

Runsaasta ulkovärivalikoimasta löytyy vaihtoehtoja joka makuun. Auton terävät linjat tulevat tummissa sävyissä hienosti esiin.

Paljon uutta tekniikkaa

Autojen teknologia menee vauhdilla eteenpäin, mikä näkyy Superbiin tehdyissä päivityksissä. Suomen syyspimeitä varten keulalle saa nyt ensimmäistä kertaa Matrix led-ajovalot, jotka mukautuvat automaattisesti erilaisiin valo-olosuhteisiin. Kuljettajan ei tarvitse enää muistaa vaihtaa kauko- ja lähivalojen välillä. Samoin valokeilan muoto mukautuu aina sen mukaan, minne valoa tarvitaan eniten – tai vastaavasti minne valoa ei tarvita lainkaan. Etu Suomen pian pimenevässä syksyssä on merkittävä.

Vähintään yhtä paljon hyötyä on ennakoivasta vakionopeudensäätimestä, joka tekee moottoritie- ja ruuhka-ajosta selvästi entistä miellyttävämpää. Se säästää hermoja, kun auto säätelee automaattisesti nopeuttaan muun liikennevirran mukaan. Järjestelmä tunnistaa myös liikennemerkit ja kaarteet sekä osaa säädellä auton nopeutta niiden mukaan.

Myös turvavarusteita on päivitetty. Hätäjarruavustin säästää harmittavilta pikkukolhuilta ja se tunnistaa myös jalankulkijat. Kaistanvaihtovaroitin näkee puolestaan nyt 70 metrin päähän aiemman 20 metrin sijasta.

Muista varustepäivityksistä mainittakoon vielä avaimeton lukitus, joka tunnistaa kosketuksen kaikista ovenkahvoista. Se on vakiona Ambition-tasosta lähtien. Varuste on erittäin kätevä perheellisten lisäksi myös taksikuskille.

Hyvä istuin on kuljettajan paras ystävä. Runsaat säätövarat auttavat erimittaisia kuljettajia löytämään hyvän ajoasennon.

Uutta voimaa

Konehuoneessa isoimmat uudistukset kohdistuvat kaksilitraiseen ja 110-kilowattiseen dieseliin, josta on pian saataville tuleva uusi evo-versio. Kevyempien osien sekä uusien teknisten innovaatioiden avulla moottori on aiempaa taloudellisempi. Koeajoimme tuon moottorin Combin keulalla, ja kokemus jätti erinomaisen hyvän maun.

Odotettu uutuus on bensiinimoottorien valikoiman keskimmäinen, 140-kilowattinen versio. Teknisestä edistyksellisyydestä kertoo moottorin B-työkierto, jolle on ominaista suurempi puristussuhde ja palamiskaasujen suurempi laajentumistila. Kun polttoaine ruiskutetaan palotiloihin ja sytytetään, kaasuilla on moottoreiden perinteiseen työkiertoon verrattuna enemmän tilaa laajentua. Tämä lisää palamistapahtuman tehokkuutta ja pienentää haitallisia päästöjä.
Superb-mallistoon on tarjolla kaikkiaan seitsemän moottorivaihtoehtoa, kymmenen voimalinjaa sekä kolme erilaista alustaversiota. Tehokkaammat moottoriversiot saa myös nelivetoisena.

Maailma muuttuu ja sähköistyy. Siksi suuri mielenkiinto lähitulevaisuudessa kohdistuu piakkoin Superb-mallistoon lisättävään ladattavaan hybridiin. Se yhdistää samaan voimalinjaan 1,4-litraisen bensaturbon ja sähkömoottorin.

Ilman sähköäkin toki pärjää. Koeajoimme myös 1,5-litraisen ja 110-kilowattisen bensaturbon, jonka notkeus ja voiman pehmeys viehättävät. Jos halajaa vielä enemmän voimaa, kannattaa kääntyä upean 2-litraisen nelivetoisen ja 200-kilowattisen bensaturbon puoleen, jonka ajoimme puolestaan Scoutin keulalla. Voimasta ei siis ole puutetta.

Näillä eväin on hyvä suunnata kohti tulevaa. Superb on ottanut luontevasti paikkansa Škodan lippulaivana.

Partiolaisen kunniasanalla

Scoutin ulkoiset lisukkeet ja hieman korkeampi maavara antavat autolle selvästi tavallisesta Combista erottuvan olemuksen.

Teknisesti Superb Scout pohjautuu Combi-malliin, mutta auton maavaraa on kasvatettu 1,5 sentillä ja samalla auton helmoihin ja pyöränkoteloihin on laitettu mustat suojaosat.

Keulan ja perän alta kurkistavat kirkkaanväriset alasuojat, jotka luovat Scoutin ilmeelle ripauksen katumaasturimaisuutta. Huonon tien -paketti tuo suojaa niin hiekkateille poistuttaessa kuin myös talvella kinoksia puhkottaessa.

Neliveto on luonnollisesti vakiona. Sitä kannattaa täydentää vielä lisävarusteena saatavalla mukautuvalla iskunvaimennuksella. Ja tottakai ajo-ohjelmiin on lisätty vielä uutena vaihtoehtona offroad-asetus.

Scout tulee myyntiin vain tehokkaimmalla bensiini- ja dieselmoottorilla. Bensakone on 200-kilowattinen, kun dieselissä on tehoa 140 kilowattia.