Kalle Rovanperästä on sanottu jo paljon, eikä suotta. Nuorukainen on laittanut rallihistoriaa uusiksi monellakin eri tavalla. Neste Rallissa olennaisimmat faktat ovat ne, että Rovanperä on edelleen vasta 17-vuotias, hän starttaa kisaan Škodan tehdaskuljettajana ja on kaiken lisäksi vielä kuumin ennakkosuosikki voittamaan luokkansa.
Jotain niin maagista ”pojan” otteissa on, että oli lähdettävä katsomaan tarkemmin, mistä Rovanperä oikein on tehty.
Ja mikä olisikaan oikeampi paikka asian toteamiseen kuin täysivauhtinen kierros Neste Rallin testierikoiskoetta Vesalassa.
Poikittain ilmassa
Kun olin saanut haalittua tarvittavat ajovarusteet kasaan, siirryin Škodan tiimiläisten kanssa Keuruuntien varrelle odottamaan vuoroani. Rovanperä ajoi kolme ensimmäistä vetoa vakituisen kartturinsa Jonne Halttusen kanssa, mutta neljännellä ajokerralla oli minun vuoroni.
Halttusen istuin on mittatilaustyönä tehty, joten se on aavistuksen pieni omalle luustolleni, mutta se ei kokemusta haittaa. Rovanperä ajaa lähtöviivalle ja ojennan aikakortin, johon saamme oman lähtöaikamme, klo 11.45. Sitten kaikki on valmista.
Rovanperä herättää Škodansa laittamalla niin sanotun paukkusysteemin päälle, mikä tarkoittaa sitä että auto elää nyt joka solullaan. Kytkin ylös ja olemme liikkeellä.
Ei kulu kuin muutama sekunti kun Rovanperä on jo kelannut koko kuusivaihteisen laatikon pykälät läpi. Vauhtia ensimmäisessä oikeassa on yli 160 km/h kun Rovanperä kääntää autonsa täsmällisesti sisään mutkaan, ruohikkoon, kuten kaikki muutkin ovat näemmä tehneet omalla ajovuorollaan.
Sen verran ehdin keskikonsolin näytöstä katsoa, että kovin nopeus kipuaa aina 183 km/h asti ennen kuin Rovanperä taittaa Fabia R5:nsä vauhdikkaaseen oikeaan ja hyppyrille, joka sinkoaa auton ilmaan poikittain.
Rovanperän kädet kääntävät rattia niin, että renkaiden asento ennakoi jo ilmalennon aikana alastuloa, joka on yllättävän pehmeä, sillä laskeudumme jo melkoisen pehmeäksi menneelle tielle – voisi sanoa lähes hiekkakasaan.
Erikoiskokeen lopun isolle tielle Rovanperä kääntää Skodansa täsmällisesti, käsijarrulla käännöstä hieman avittaen. Lopun mutkat ovat nekin vauhdikkaita; ylös, alas ja yli nyppylän – sitähän Neste Ralli parhaimmillaan on.
Meidän vuorollamme syntyi aika 2.04,5, joka oli 1,2 sekuntia Rovanperän parasta noteerausta heikompi.
Maalissa molemmilta irtosi jo hymy. Kisa oli valmis alkamaan, ja meille molemmille oli omat roolimme tarjolla, joskaan minun paikkani ei sittenkään ollut ralliautossa, kartanlukijan paikalla. Valitettavasti.
Kalle Rovanperä Vesalan testierikoiskokeella.