Škodan menestyksekkäistä ralliautoista 1970-luvulta periytyvä RS-tunnus on ollut 2000-luvun alusta käsite myös siviiliautoilussa. Moottoriurheilufilosofian soveltaminen arkiautoiluun on synnyttänyt sarjan autoja, joita on myyty jo yli 200 000. Suomessa RS on valloittanut jopa joka viidennen Octavian ostajan, eikä ihme.
Kun Škoda 130 RS aikanaan niitti mainetta mm. Monte Carlo -rallin vaikeissa olosuhteissa, valettiin perustaa, josta merkki on myöhemminkin tunnettu. RS-malleissa on niin kilpailuissa kuin liikenteessä kulminoitunut aina sen hetken paras osaaminen ja ennakkoluuloton suunnittelu.
Jo yli 40 vuotta sitten alkanut läpimurto rallin maailmassa jatkuu yhä. WRC2-luokan maailmanmestaruus on sinetöity kahdesti, joten on luonnollista ladata suuria odotuksia myös uudistuneiden Octavia RS:n ja Octavia Combi RS:n suhteen.
Moottoriurheiluosaston tunnustusta saanut osaaminen on valjastettu jälleen elämyksellisestä ajamisesta ja korkeasta laadusta nauttivien autoilijoiden hyväksi.
Kahteen kirjaimeentiivistyy malliston dna, joka koostuu suorituskyvystä ja korkeasta varustetasosta.
Viritettyä tekniikkaa
Octavia RS-mallistossa kirjainlyhenne on merkki myös poikkeuksellisen korkeasta varustelusta . Koska kysymyksessä on mitä suurimmassa määrin ajajan auto, kiinnostavaa on kurkistaa ensin konepellin alle.
Tarjolla on kaksi turboahdettua nelisylinteristä moottoria. Bensiinimoottori 2.0 TSI on saanut seitsemän kilowattia (10 hv) lisää tehoa edeltäjäänsä verrattuna. Nyt tehoa on peräti 169 kW (230 hv).
Dieselkäyttöinen 2.0 TDI puolestaan tarjoaa 135 kW (184 hv). Ajettavuuden kannalta merkillepantavaa on se, että muhkea maksimivääntö (380 Nm) on käytettävissä jo kierrosluvulla 1750 r/min.
Molempien moottoreiden jatkeeksi on valittavissa joko käsivalintainen 6-portainen vaihteisto tai 6-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto. Lisäksi diesel on saatavana nelivetoisena DSG-vaihteistolla.
RS on herkullinen DSG-vaihteistolla, mutta myös 6-portainen manuaali on napakka kumppani voimakkaalle moottorille.
Väkevät moottorit ja sulavatoimiset vaihteistot ovat tietysti teknisessä mielessä näkyvin osa RS:n identiteettiä, mutta tekniikassa on muutakin merkillepantavaa. Jousitus on rakennettu kokonaan sille suorituskyvylle, joka RS-malleja ilmentää. Tärkeä osa kokonaisuutta on myös elektroniikka, joka on viritetty uudelle tasolle. Ajonvakautus huomioi auton potentiaalin, turvallisuutta unohtamatta.
Ajettavuuden kannalta tärkeä seikka on elektroninen tasauspyörästön lukko XDS+, joka helpottaa auton hallintaa ja parantaa sen etenemiskykyä myös hankalissa olosuhteissa. Lisävarusteena on saatavana alustan säätöjärjestelmä DCC (Dynamic Chassis Control), joka perustuu elektronisesti ohjattaviin venttiileihin, joiden avulla iskunvaimentimien toimintaa voidaan säätää.
Kuljettaja voi asetuksista valita mukavuuspainotteisen Comfort-asennon lisäksi Normal- ja Sport-asetukset. Vaimentimien säätö pehmentää tai jykevöittää auton olemusta ajajan mieltymisten ja ajotilanteiden mukaan. Ääritilanteissa järjestelmä kytkee automaattisesti Sport-asetuksen, jolloin ajonvakaus ja pito lisääntyvät. Näin esimerkiksi jarrutusmatkat saadaan entistä lyhyemmiksi.
Ohjaamoergonomia on huipputasoa. Myös uniikki tyyli ja materiaalien korkea laatu vakuuttavat.
Tyylikästä ergonomiaa
Laadukkaat istuimet tarjoavat hyvän sivuttaistuen. Ajoasento on erinomaisesti säädettävissä, sillä ohjauspyörän runsaat syvyys- ja korkeussäädöt viimeistelevät parhaan ohjaamoergonomian.
Äänimaailma on auton henkeen sopiva. Melua ei ole liikaa, mutta moottorin murina luo autoon mukavan tunnelman.
Octavia RS ei ujostele näyttää omaa identiteettiään. Muotokieli on voimakasta. Keulan entistä leveämpi jäähdyttimen säleikkö hallitsee etupään ilmettä. Etupuskurin alaosassa on hunajakenno-maiset ilmanottoaukot ja tyylikkäästi integroidut sumuvalot.
Tarjolla on 11 muotoilun virtaviivaisuutta tukevaa värivaihtoehtoa. Näistä vain RS:n yhteydessä ovat tarjolla Steel Grey ja Rally Green.
Sisällä värimaailma on tyylikkään tumma. Ohjaamossa on lisäksi led-valonauhat, joiden himmeä valaistus luo auton sisälle täysin ainutlaatuisen ja ylellisen tunnelman. Uudistetun kosketusnäytön kautta tunnelmavalaistuksen värejä ja voimakkuutta voidaan muokata. Värivaihtoehtoja on kymmenen.
Punaiset tikkaukset ja hiilikuitumaiset pinnat antavat upeaan kokonaisuuteen viimeisen silauksen.
Korkeaviritteinen auto houkuttaa ajamaan. Start-napin painalluksella moottori hyrähtää käyntiin.
Ensimmäisenä koeajettu 2.0 TSI 6-portaisella manuaalivaihteistolla yllättää helppoudellaan. Vaikka potentiaalia riittää, auto käyttäytyy taajama-ajossa äärimmäisen sulavasti.
Räätälöitävää ajettavuutta
Mutkaisella maantiellä Octavia RS pääsee oikeuksiinsa. Meno maittaa, sillä moottori reagoi kaasuun erinomaisesti. Hyvän ergonomian sekä ensiluokkaisen ohjaustuntuman ansiosta yhteys tiehen on mainio. Istuintuntuma on kerrassaan esimerkillinen.
Octavian perusmalleja nopeamman ohjauksen tehostus on progressiivinen. Tehostus muuttuu nopeuden mukaan. Auton vahva olemus on juuri parhaimmillaan kaarreajossa. Nopea ohjaus ja tarkka tietuntuma nahkaiseen ohjauspyörään palvelevat ajajaa. Vaikka koeajohetkellä tarjolla on kuivaa asfalttitietä, on helppoa kuvitella, miten hyvin auto välittäisi tietoa myös äkillisistä pitovaihteluista. Tästä ehdottomasti peukut suunnittelijoille.
Lisävarusteisiin kuuluva ajoasetuksen valinta ja Performance-äänigeneraattori tarjoavat ajajalle lisää eväitä räätälöidä autoa mieltymysten ja tilanteen mukaan. Tässä asetuksia on neljä: Normal, Eco, Sport ja Individual.
Näistä viimeisin tarjoaa yksityiskohtaisia säätömahdollisuuksia, jotka tallentuvat auton yksilöitävään avaimeen. Näin esimerkiksi auton eri käyttäjät voivat tallettaa oman mieltymyksensä mukaisen ajo-ohjelman.
Ajoasetusten säädöillä vaikutetaan ohjauksen toimintaan, moottorin ja ajonvakautusjärjestelmän ohjelmointiin sekä DSG-vaihteisessa autossa myös vaihteiston toimintaan. Säätöjen haarukka on selkeästi havaittava.
Koko auton olemus muuttuu, kun siirrytään Eco-asetuksesta Sportiin. Ohjaus on kilpa-automaisen jämäkkä, moottori reagoi terävästi ja ajonvakautus sallii pidon rajoilla ajamisen.
Napakkaa pitoa
Koeajossa tarjoutui mahdollisuus perehtyä Octavia RS:n eri versioihin sekä bensiininä että dieselinä. Molemmissa perusidea on sama. RS on 15 millimetriä sisarmallejaan matalampi. Lisäksi rengasprofiili ja tuumakoko tukevat ajettavuutta. Perusrengaskoko on 17 tuumaa, mutta lisävarusteena on valittavissa myös 18- ja 19-tuumaiset vanteet.
Yleisen käsityksen mukaan kookkaat matalaprofiilirenkaat vaikuttavat heikentävästi mukavuuteen ja kasvavasti sisämeluun. RS:n tapauksessa jousitus on kuitenkin suunniteltu siten, ettei kumpikaan skenaario toteudu. Pintaherkkyys ei katoa edes silloin, kun DCC-järjestelmästä käyttöön valitaan Sport-asento.
Koeajoautoissa Sport-asetuksilla saavutettu hyöty korostuu kaarreajossa. Liikenteessä ei ole tarkoitus ajaa kilpaa, mutta on eduksi, kun auto ei kallistele mutkissa. Jouset ja iskunvaimennus ovat hyvässä balanssissa. Jo DCC:n Comfort-asetuksella säädettävät iskunvaimentimet sitovat tehokkaasti liike-energian eikä auto jää keinumaan edes terävissä pompuissa.
Yksi Octavia RS:n eduista on juuri se, että aktiivinen ajoturvallisuus on parasta luokkaa. Kun auto on kaikissa tilanteissa vakaa ja sen alusta sekä moottorin ja jarrujen ohjauselektroniikka viritetty tavallista korkeammalle vaatimustasolle, autolla ei hevin ajaudu kriisitilanteisiin.
Jos yllätys liikenteessä kaikesta huolimatta sattuisi, Octavia RS -malliin on tarjolla ajajaa avustavia toimintoja. Kaista-avustin, kuljettajan vireystilan tunnistin, liikennemerkkien tunnistus ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tarjoavat apua turvalliseen ajoon.
Hätäjarrutusjärjestelmässä on nyt myös jalankulkijasuoja, joka voi pelastaa ihmishenkiä odottamattomissa kohtaamisissa kevyen liikenteen kanssa.
Mukautuva vakionopeuden säädin seuraa sekin muuta liikennettä. Nopeus mukautuu liikennevirtaan ja jopa pysäyttää auton, jos liikenne pysähtyy. Vakionopeudensäädin toimii nyt jopa 210 km/h nopeuteen saakka. Auton huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Koeajossa tyydyimme kuitenkin selkeästi alhaisempiin nopeuksiin.
RS:n erottaa mm. punaisista jarrusatuloista, takasiivestä ja tuplapakoputkista. Myös vannevalikoima on räätälöity RS-henkeen.
Kaikilla herkuilla
Molemmat moottorit tarjoavat väkevän väännön, mikä helpottaa ajoa eri nopeuksissa. Manuaalivaihteisto toimii täsmällisesti, vaiheenvalitsimen tuntuma on hyvä, liikkeet sopivan lyhyitä.
DSG puolestaan vaihtaa valitusta ajo-ohjelmasta riippuen joko sulavan rauhallisesti tai urheilullisen napakasti. Vaihteita voi myös valita itse käyttämällä ohjauspyörän yhteyteen sijoitettuja valintavipuja. Niihin vaihteisto reagoi todella viiveettömästi.
Koeajon aikana tarjoutuu mahdollisuus tutustua uuden Octavian myötä koko mallistoon lanseerattuihin uutuusvarusteisiin. Vakiovarusteisiin kuuluva 8-tuumainen Bolero-audiojärjestelmän näyttö sekä valinnaisvarusteena saatava, peräti 9,2-tuumaisella näytöllä käytettävä Columbus-navigointijärjestelmä ovat molemmat miellyttävän helppokäyttöisiä.
Useimmat toiminnot on keskitetty kosketusnäytöllä käytettäviksi. Tarkkapiirtoiset nelivärinäytöt tarjoavat reitin niin auton säätöihin kuin audiojärjestelmään. Myös peruutuskameran näkymä ilmestyy näytölle.
Bluetooth-yhteys, SmartLink+ ja monet muut hyödylliset apuvälineet ovat siis käden ulottuvilla. Toisin sanoen tarjolla on kokonaisvaltainen ajonautinto kaikilla mahdollisilla herkuill a. Ei ihme, että tekisi mieli piipahtaa saman tien vähän kauempana.