Ei paikallisia päästöjä, ei hiilijalanjälkeä valmistuksessa. ŠKODA ENYAQ iV -mallit toimitetaan asiakkaille hiilineutraaleina.
Kaikki Škodan tehtaat Tšekin tasavallassa pyrkivät hiilineutraaleiksi tämän vuosikymmenen loppuun mennessä. Lämmityksessä käytettäviin puhtaisiin polttoaineisiin ja uusiutuvista lähteistä tuotettuun sähköön siirtymisen myötä autojen valmistuksen hiilijalanjälki pienenee entisestään. Škodan Vrchlabín tehdas on ollut hiilineutraali jo vuoden 2020 lopusta alkaen.
ŠKODA AUTO pyrkii tekemään sähköautoista hiilineutraaleja koko niiden käyttöiän ajaksi.
Hiilineutraaliuden takeena sertifikaatti
Käsi kädessä näiden toimenpiteiden kanssa optimoidaan myös itse autojen tuotantoa. Mikä olisikaan tässä aiheessa parempi aloitus kuin täyssähköinen ENYAQ iV -katumaasturi?
"Kehitämme autojen valmistuksesta hiilineutraalia toteuttamalla monia toimenpiteitä, joita ovat muun muassa energianhallintajärjestelmän käyttöönotto, ilmanvaihdon optimointi, tarpeettomien lämmityskiertopiirien sulkeminen, valaistuksen muuttaminen ja ilmastoinnin älykkään ohjauksen toteuttaminen sekä väliaikaisena ratkaisuna päästöoikeuksien hankkiminen”, vastuullisen tuotekehityksen projektipäällikkö Peter Juhasz kertoo
ENYAQ iV -mallit toimitetaan asiakkaille hiilineutraaleina. ”Tämän takaamme TÜV NORD CERT -tarkastuslaitoksen myöntämällä sertifikaatilla", Juhasz lisää.
Sähköautojen valmistaminen on vaativa prosessi, johon liittyy myös ei-toivottuja päästöjä. Siksi ŠKODA AUTO on tehnyt päätöksen: sähköautoista pyritään tekemään hiilineutraaleja koko niiden käyttöiän ajaksi.
ENYAQ iV -mallien akkujen valmistuksessa käytetään uusiutuvilla luonnonvaroilla tuotettua sähköä.
Tšekin tasavallan suurin katolle asennettu aurinkopaneelijärjestelmä tuottaa sähköä yli 2 200 megawattia vuodessa.
Esimerkkejä Škodan toteuttamista kestävän kehityksen toimenpiteistä
- Marraskuussa 2020 ŠKODA sai Mladá Boleslavissa valmiiksi uuden aurinkosähköjärjestelmän Kosmonosyn huolto- ja koulutuskeskukseen. Pinta-alaltaan yli 2 200 neliömetrin aurinkopaneelit tuottavat vuodessa yli 450 megawattia puhdasta energiaa.
- Tšekin tasavallan suurinta, lähes 6 000 moduulin aurinkopaneelijärjestelmää asennetaan Škodan keskusvaraston ja logistiikkakeskuksen katolle. Järjestelmän nimellistuottoteho on 2 300 kilowattia ja vuotuinen sähköntuotanto yli 2 200 megawattia.
- Intian Punessa sijaitsevalla tehtaalla on käytössä yksi Intian suurimmista katolle asennetuista aurinkopaneelijärjestelmistä, joka pienentää merkittävästi tehtaan ympäristövaikutuksia. Peräti 25 770 aurinkopaneelilla tuotetaan noin 15 prosenttia tehtaan vuotuisesta sähköntarpeesta, mikä pienentää hiilidioksidipäästöä 9 000 tonnilla vuodessa.
- Škodan kehittämä OPTIKON-sovellus osoittaa yksityiskohtaisesti, miten päästöjä pystytään pienentämään nerokkailla ideoilla. Tekoälyn avulla sovellus varmistaa kuljetuskehikoiden ja -konttien mahdollisimman tehokkaan tilankäytön. Pelkästään vuoden 2020 ensimmäisen kuuden kuukauden aikana säästettiin 151 konttikuljetusta ja siten 80 tonnia CO₂-päästöjä.
Päästöjä voidaan pienentää nerokkailla ideoilla. Škodan OPTIKON-sovellus varmistaa kuljetuskehikoiden ja -konttien mahdollisimman tehokkaan tilankäytön.
Kompensointi varmistaa hiilineutraaliuden
Kaikkien näiden tehtailla toteutettujen toimenpiteiden lisäksi tavoitteisiin pääsemiseksi tarvitaan myös muuta.
"Kyse on päästöistä, jotka vapautuvat ilmaan ennen kuin uusi auto saadaan autoliikkeeseen ja ladataan ensimmäisen kerran – toisin sanoen kyse on autojen komponenttien valmistuksesta alihankkijoilla ja kuljetuksesta tehtaalle, komponenttien asennuksesta tehtaallamme ja valmiiden autojen kuljetuksesta rautateitse tai maanteitse jälleenmyyjäliikkeisiin", Juhasz selvittää.
”Kompensoimme kaiken tämän asiakkaille ostamalla CO₂-päästöoikeuksia, joilla varmistamme, että täyssähköautomme tulevat autoliikkeeseen hiilineutraaleina.”
ENYAQ iV -mallilla ajava kuljettaja pystyy liikkumaan täysin vihreästi, jos lataa autonsa vain uusiutuvalla energialla tuotetulla sähköllä.
Vihreä sähkö lisää vastuullisuutta
Škodan tavoitteena on pienentää toimitusketjun sekä kaikkien tuotanto- ja logistiikkaprosessien CO₂-päästöjä käyttämällä uusiutuvista lähteistä saatua sähköä tai välttämällä päästöjen synnyttämistä.
Esimerkiksi alihankkijana LG takaa jo nyt, että ENYAQ iV -mallien akkujen valmistuksessa käytetään uusiutuvilla luonnonvaroilla tuotettua sähköä. ENYAQ iV -mallilla ajava autoilija puolestaan pystyy säilyttämään autonsa ympäristövastuullisuuden lataamalla vihreää sähköä.
Škodalla on laskettu tarkasti, kuinka paljon hiilidioksidia auton valmistuksen aloittamisen ja autoliikkeeseen saapumisen välillä syntyy. Näin päästöoikeuksia voidaan ostaa juuri oikea määrä.
"Tiedämme tarkkaan, kuinka paljon CO₂-päästöjä meidän on kompensoitava kaikkia vuodessa valmistettuja ENYAQ iV -malleja ajatellen sekä kuinka paljon päästöoikeuksia tarvitsemme”, Juhasz korostaa.
”Ostamamme CO₂-päästöoikeudet liittyvät Intiassa toteutettaviin tuulivoimaprojekteihin. Tamil Nadussa sijaitsevan tuulivoimapuiston 100 tuulimyllyn yhteistuotantoteho on 200 megawattia, mikä merkitsee puhdasta energiaa jopa 600 000 kotitalouteen.”
Akkujen toinen elämä
Kierrätys on oleellinen osa tuotteiden elinkaaren arviointia. Kun ENYAQ iV -mallien akut tulevat käyttöikänsä päähän autoissa, akuilla alkaa uusi elämä älykkäässä ŠKODA iV -energiavaraajajärjestelmässä.
Näin akkujen hyötykäyttöikää saadaan pidennettyä, mikä parantaa niiden ekologista jalanjälkeä. Lopulta akut kierrätetään, ja niiden raaka-aineet otetaan uuteen käyttöön.
Autojen kierrätyksestä aiheutuvat CO₂-päästöt otetaan luonnollisesti huomioon: hyvä kierrätysaste ja kierrätysmateriaalien tai kierrätyskelpoisten materiaalien runsas käyttö valmistuksessa vähentävät päästöjä.
Uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä varataan ŠKODA iV -malliston autojen käytettyihin akkuihin perustuvaan älykkääseen energiavaraajajärjestelmään. Sen sähköllä ŠKODA-jälleenmyyjäliikkeissä voidaan nopeasti ladata sähköautojen akkuja sekä valaista ja ilmastoida automyynnin ja korjaamon tiloja.
Kun ENYAQ iV -mallin akku tulee tiensä päähän, sen uusi elämä jatkuu ŠKODA iV -energiavaraajajärjestelmässä.