28.9.2021
Hevosvoimat vaihtoon Kuvassa

Tätä ei ole ennen maneesissa nähty: ŠKODA Fabia R5 Evo, ratsastusasuun pukeutunut rallikuski Emil Lindholm ja ralliasussa satulaan kavunnut kartturi Reeta Hämäläinen.

Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen tuntevat hevosvoimat ja tallit. Miten käy, kun rallikuski kapuaa hevosen selkään ja kartturi pitelee riimusta? Miten nuotit nyt luetaan ja kuka määrää tahdin?

TEKSTI Sari Okko, KUVAT Marko Mäkinen

Kun rallikuski, kartturi, kaksi hevosta, ralliauto ja vetoauto kohtaavat, mieleen nousevat hevosvoimat. Mitä yhteistä on autoilla, hevosilla ja hevosvoimilla?

Skotlantilainen matemaatikko James Watt määritteli hevosvoiman vuonna 1783 työskentelytehona, jonka hevonen pystyi ylläpitämään kahdeksan tunnin työpäivän ajan. Autoilukielessä hevosvoimat ovat edelleen käytössä, vaikka kansainvälinen SI-järjestelmä syrjäytti hevosvoiman jo vuosikymmeniä sitten ja korvasi sen Wattin mukaan nimetyllä watilla (W).

Nykyään moottoreiden tehot ilmoitetaan kilowatteina (kW), mutta usein perinteitä kunnioittaen myös hevosvoimina (hv). Tiesitkö, että hevosvoimamäärä saadaan, kun kilowattimäärä kerrotaan luvulla 1,36?

Reetan kotitallilla Pornaisissa, Lahan Master Dressagessa, aidot hevosvoimat ovat tällä reissulla voimissaan ja erilaiset mittayksiköt keskenään sulassa sovussa.

Ralli ja ratsastus istuvat Reeta Hämäläisen elämään. Myös Emil Lindholm vaihtoi ŠKODA Fabia R5 Evon kilowatit hetkeksi perinteisiin hevosvoimiin.

Heppahallilta rallitallille

Reetasta tuli aloitteleva heppatyttö 8-vuotiaana, kun hän meni ratsastuskouluun Kotkassa. ”Harrastin tuolloin kaikenlaista, mutta noin 10-vuotiaana minusta tuli tosiheppatyttö ja seuraavana vuonna sain ensimmäisen hoitohevoseni. Siitä se sitten lähti”, Reeta kertoo.

Reetan lajiksi tuli kouluratsastus, jossa tuomarit arvostelevat hevosen liikkeitä, suorituksen täsmällisyyttä ja ratsastajan taitoa. Parhaimmillaan ratsukon välinen yhteistyö on niin saumatonta, että yhteistyö näyttää toimivan lähes ajatuksen voimalla.

Samankaltaista tunnetta tarvitaan myös toisessa rakkaassa lajissa, joka tuli Reetan elämään verenperintönä. ”Olin isän mukana ralleissa pikkutytöstä lähtien, joten kasvoin myös rallimaailmaan. Vuonna 2008 olin töissä SM-rallissa Kouvolassa, ja se oli ratkaiseva askel. Siitä se sitten taas lähti.”

Emil Lindholm ajaa siviilissä sporttisella Octavia RS:llä. Rallitaipaleita kiidetään kartturi Reeta Hämäläisen kanssa ŠKODA Fabia R5 Evolla.

Unelma täyttyy kartturina

Kun rallikärpänen oli puraissut kunnolla, vuonna 2009 Reeta toimi jo isänsä Teuvo Hämäläisen kartturina Tšekin Historic EM-rallissa. Reeta on toiminut vuosien varrella monen kuskin kartturina ja kokeillut myös kuljettajan paikkaa.

”Kolme kisaa olen ajanut itse, mutta niistä ei ole jäänyt paljon muuta kerrottavaa kuin suhteellisen komeita ulosajoja suoralla tiellä. Lajista irtoaa paljon enemmän, kun saa olla mukana vauhdikkaan kuljettajan kartturina. Kartturin rooli on minulle luontaisempi”, Reeta hymyilee.

Keväällä 2021 täyttyi yksi Reetan suurista unelmista. ”Tunsimme Emilin kanssa toisemme rallipiireistä jo entuudestaan, mutta en osannut arvata, mitä oli tulossa. Kun Emil keväällä soitti ja pyysi kartturiksi, olin iloisesti yllättynyt ja todella innoissani. Vastausta ei tarvinnut miettiä.”

Perinteisiä hevosvoimia testaamassa: Zeni, Emil, Reeta ja Hani.

Oikea aika, oikea paikka

Jos Reeta on toisen polven autourheilija, Emil on sitä kolmannessa polvessa. Emilin isoisä Ali Haimakainen oli aikanaan kartturi ja Suomen kuuluisimpia ralliautojen rakentajia. Myös isä Sebastian Lindholm tunnetaan moninkertaisena rallin Suomen mestarina ja MM-rallikuskina.

Emil ja Reeta ajavat kilpailevat nyt WRC3-luokan sekä SM-rallin pisteistä Škoda Fabia R5 Evolla. Vauhtiin päästiin nopeasti tekemällä nuottiharjoituksia, hakemalla yhteistä säveltä ja hiomalla yhteistyötä.

”Nuotti toimii hyvin. Rallin ajaminen ei ole yhden ihmisen juttu, vaan kahden kauppa, mikä vaatii keskinäistä dynamiikkaa, duettoa ja vuorovaikutusta. Hyvä yhteistyö ruokkii ajamista monin tavoin”, Emil sanoo.

”Kartturi tuntee kisan säännöt ja vastaa siitä, että nuotti osuu kohdilleen eli ollaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Mitä kokeneempi kartturina on, sitä enemmän kyse on fiiliksestä. Vauhdissa ei tietä ehdi katsoa, vaan se pitää tuntea penkissä”, Reeta jatkaa.

Kuskin ja kartturin käsissä on pysyttävä myös työkalut. ”Kaikenlaista voi sattua matkan varrella. Olemme esimerkiksi päässeet korjaamaan puhjennutta vesiletkua Sardiniassa”, Reeta ja Emil kertovat.

Nuotit kohdilleen: kartturi vastaa siitä, että ollaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Nopeasti nollasta sataan

Hevoset tuovat Reetan kiireiseen rallielämään vastapainoa. Vuonna 2018 Reeta osti unkarilaisen puoliverisen Zenin, jolla on nyt ikää 11 vuotta. Suomeen tullessaan hevonen oli huonossa kunnossa, mutta muutaman vuoden kuntoutus on tehnyt tehtävänsä.

”Tänä päivänä Zeni luottaa ihmisiin, on erittäin joviaali ja ihmisrakas sekä erityisen kiltti lapsille ja aloittelijoille. Hevonen selvästi aistii asioita: kun itse sairastin syövän vuonna 2019 ja olin huonossa kunnossa, hätähousuna tunnettu Zeni oli itse rauhallisuus ja auttoi puolestaan minua. Zeni on terapiaratsuni.”

Reetan elämän toinen hevonen, Saksasta Suomeen tullut ruskea tamma, Hani, on laadukas ja pitkälle koulutettu kilpahevonen, jolla Reetakin kilpailee silloin tällöin. ”Hani on suuri persoona: kiltti ja älykäs, mutta myös nopeasti nollasta sataan kiihtyvä”, Reeta nauraa.

Hevoskuljetusvaunu kulkee turvallisesti ŠKODA Superbin perässä. Auton jarrullinen vetomassa on jopa 2000 kg.

Hyvän mielen hevosvoimia

Miten ralli ja hevoset sitten sopivat yhteen? ”Hyvin. Nopeus, vauhtilajit ja jännitys ovat aina kiinnostaneet minua. Molemmista lajeista löytyy sitä potkua, jota kaipaan elämääni. Rallissa ajetaan tosissaan, mutta hevoset edustavat hyvän mielen ratsastusta”, Reeta vastaa.

Kun ralliauto pärähtää käyntiin, hevoset pidetään visusti kuuloetäisyyden päässä. Hevosilla on tallissa ihmettelemistä, kun Reeta pukee kuvausta varten päälleen ajohaalarin ja nousee satulaan. Emil ilmestyy maneesiin ensimmäistä kertaa elämässään ratsastusvarusteisiin sonnustautuneena asettuen Fabian ja Zenin väliin.

On aika testata uudenlaisia hevosvoimia. ”Moottoriratsut ovat luonnollisesti itselleni tutumpia, mutta oli hienoa päästä kokeilemaan perinteisiäkin hevosvoimia komealla ratsulla”, Emil tuumii.

Tuttu kolmikko rallitaipaleilta: Reeta Hämäläinen, Emil Lindholm ja ŠKODA Fabia R5 Evo.